Ann-Christine Svensson
Kapitelförfattare
Ann-Christine Svensson (tidigare Juhlin Svensson) är fi l.dr i pedagogik, f.d. lektor i pedagogik och utbildningschef för lärarutbildningen vid Mälardalens högskola. Svensson intresserade sig för läromedelsfrågor redan på 1970- talet då hon arbetade på Läromedelscentralen i Västerås kommun. Här utvecklades en utställnings- och föreläsningsverksamhet riktad till lärare för att underlätta val av läroböcker. Kommunikationen med lärare och förlag innebar en inblick i skolans behov av pedagogiska hjälpmedel. Eft er universitetsstudier inriktade sig Svensson på forskning om läromedels frågor, vilket 2000 resulterade i avhandlingen Nya redskap för lärande: studier av lärares val och användning av läromedel i gymnasieskolan, framlagd vid Lärarhögskolan i Stockholm.
Ann-Christine Svensson (tidigare Juhlin Svensson) är fi l.dr i pedagogik, f.d. lektor i pedagogik och utbildningschef för lärarutbildningen vid Mälardalens högskola. Svensson intresserade sig för läromedelsfrågor redan på 1970- talet då hon arbetade på Läromedelscentralen i Västerås kommun. Här utvecklades en utställnings- och föreläsningsverksamhet riktad till lärare för att underlätta val av läroböcker. Kommunikationen med lärare och förlag innebar en inblick i skolans behov av pedagogiska hjälpmedel. Eft er universitetsstudier inriktade sig Svensson på forskning om läromedels frågor, vilket 2000 resulterade i avhandlingen Nya redskap för lärande: studier av lärares val och användning av läromedel i gymnasieskolan, framlagd vid Lärarhögskolan i Stockholm.