Anette Bagger
Kapitelförfattare
Anette Bagger är biträdande lektor i pedagogik med inriktning specialpedagogik vid Örebro universitet. Anette disputerade 2015 i Umeå med sin avhandling om hur en skola sätts på spel genom de nationella proven i matematik i det tredje skolåret. Hon har därefter intresserat sig för olika typer av bedömningsaspekter i grund- och särskolan och då särskilt utifrån en sociopolitisk ansats. Det har inneburit att hon med sin forskning väcker frågor om likvärdighet, inkluderings- och exkluderingsprocesser och hållbarhetsfrågor för individen, skolan och samhället. Anette har tidigare arbetat som matte- och NO-lärare, specialpedagog och synrådgivare på specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM.
Anette Bagger är biträdande lektor i pedagogik med inriktning specialpedagogik vid Örebro universitet. Anette disputerade 2015 i Umeå med sin avhandling om hur en skola sätts på spel genom de nationella proven i matematik i det tredje skolåret. Hon har därefter intresserat sig för olika typer av bedömningsaspekter i grund- och särskolan och då särskilt utifrån en sociopolitisk ansats. Det har inneburit att hon med sin forskning väcker frågor om likvärdighet, inkluderings- och exkluderingsprocesser och hållbarhetsfrågor för individen, skolan och samhället. Anette har tidigare arbetat som matte- och NO-lärare, specialpedagog och synrådgivare på specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM.