Anders Holmgren
Kapitelförfattare
Anders Holmgren (f. 1952) är gymnasielärare i svenska och engelska vid Sven Eriksonsgymnasiet i Borås. Han har hela sitt yrkesliv arbetat med barn och ungdom bl.a. på fritidsgårdar, barnkoloni och på barn- och ungdomspsykiatrisk klinik. Sedan 2008 innehar Holmgren en tjänst som utvecklingsledare för gymnasieskolorna vid utbildningskontoret i Borås. Huvudinriktningen för arbetet är att utveckla formativ bedömning/bedömning för lärande genom regelbundna reflektionsmöten i lärargrupper. Hösten 2006 arbetade Holmgren för Myndigheten för skolutveckling med betyg och bedömningsfrågor i samband med det planerade införandet av gy-07. Mellan 1999 och 2003 ingick han i styrgruppen för projektet Betyg och bedömning i Borås. Sedan 2007 har Holmgren hållit i studiedagar kring formativ bedömning/ bedömning för lärande för skolor och lärargrupper på ett tjugotal orter i södra Sverige.
Anders Holmgren (f. 1952) är gymnasielärare i svenska och engelska vid Sven Eriksonsgymnasiet i Borås. Han har hela sitt yrkesliv arbetat med barn och ungdom bl.a. på fritidsgårdar, barnkoloni och på barn- och ungdomspsykiatrisk klinik. Sedan 2008 innehar Holmgren en tjänst som utvecklingsledare för gymnasieskolorna vid utbildningskontoret i Borås. Huvudinriktningen för arbetet är att utveckla formativ bedömning/bedömning för lärande genom regelbundna reflektionsmöten i lärargrupper. Hösten 2006 arbetade Holmgren för Myndigheten för skolutveckling med betyg och bedömningsfrågor i samband med det planerade införandet av gy-07. Mellan 1999 och 2003 ingick han i styrgruppen för projektet Betyg och bedömning i Borås. Sedan 2007 har Holmgren hållit i studiedagar kring formativ bedömning/ bedömning för lärande för skolor och lärargrupper på ett tjugotal orter i södra Sverige.