Veronica Bjurulf
Författare
Veronica Bjurulf är född och uppvuxen i Karlskoga, där hennes pappa var en förebild inom teknik och stimulerade hennes eget intresse för detta område. Hon läste teknisk linje på gymnasiet och utbildade sig sedan till grundskollärare.Efter att ha arbetat tio år som lärare, då hon bland annat undervisade i teknikämnet, påbörjade hon en forskarutbildning som mynnade ut i en doktorsavhandling om teknikämnet i den svenska grundskolan: Teknikämnets gestaltningar: En studie av lärares arbete med skolämnet teknik. Efter sin doktorsexamen arbetade Veronica som lektor i teknikens didaktik vid Karlstads universitet samt hade ett uppdrag på Skolverket att ta fram förslag på en ny kursplan i teknik för grundskolan samt särskolan inför Lgr11 (Läroplan för grundskolan, fritidshemmet och förskoleklassen).Idag bor hon tillsammans med sin man och sina tre barn i Nacka söder om Stockholm och arbetar som undervisningsråd på Skolverket.Erfarenheten som grundskollärare och den egna forskningen om sambandet mellan teori och praktik samt medverkan i kursplanearbetet har inspirerat henne i skrivandet av boken Teknikdidaktik. Bokens innehåll är tydligt kopplat till Lgr11 och innehåller både forskningsresultat och användbara undervisningsexempel som kan bidra till kreativ och stimulerande teknikundervisning.Då även många förskollärare i brist på annat använde Teknikdidaktik (2011), främst tänkt för grundskolan, och Veronica Bjurulf på senare år har forskat om yngre barn och teknik, var tiden mogen för den mycket efterfrågade Teknikdidaktik för förskolan (2013).Fotograf: Staffan Bjurulf
Veronica Bjurulf är född och uppvuxen i Karlskoga, där hennes pappa var en förebild inom teknik och stimulerade hennes eget intresse för detta område. Hon läste teknisk linje på gymnasiet och utbildade sig sedan till grundskollärare.Efter att ha arbetat tio år som lärare, då hon bland annat undervisade i teknikämnet, påbörjade hon en forskarutbildning som mynnade ut i en doktorsavhandling om teknikämnet i den svenska grundskolan: Teknikämnets gestaltningar: En studie av lärares arbete med skolämnet teknik. Efter sin doktorsexamen arbetade Veronica som lektor i teknikens didaktik vid Karlstads universitet samt hade ett uppdrag på Skolverket att ta fram förslag på en ny kursplan i teknik för grundskolan samt särskolan inför Lgr11 (Läroplan för grundskolan, fritidshemmet och förskoleklassen).Idag bor hon tillsammans med sin man och sina tre barn i Nacka söder om Stockholm och arbetar som undervisningsråd på Skolverket.Erfarenheten som grundskollärare och den egna forskningen om sambandet mellan teori och praktik samt medverkan i kursplanearbetet har inspirerat henne i skrivandet av boken Teknikdidaktik. Bokens innehåll är tydligt kopplat till Lgr11 och innehåller både forskningsresultat och användbara undervisningsexempel som kan bidra till kreativ och stimulerande teknikundervisning.Då även många förskollärare i brist på annat använde Teknikdidaktik (2011), främst tänkt för grundskolan, och Veronica Bjurulf på senare år har forskat om yngre barn och teknik, var tiden mogen för den mycket efterfrågade Teknikdidaktik för förskolan (2013).Fotograf: Staffan Bjurulf