Ulf Fredriksson
Kapitelförfattare
Författare
Ulf Fredriksson är docent i pedagogik och verksam som lärare och forskare vid institutionen för utbildningsvetenskap med inriktning mot språk och språkutveckling, USOS, Stockholms universitet. Han har tidigare arbetat som lärare i grundskolan, på Lärarförbundet, som utrednings- och forskningssamordnare vid Educa tion International (Lärarinternationalen) i Bryssel, som forskare vid EU:s gemensamma forskningscenter i Ispra, Italien, samt som lärare och forskare vid Mittuniversitetet. Hans forskningsområden är läsning, läsning bland elever med invandrarbakgrund, läsning och IKT, att lära lära samt internationell och jämförande pedagogik.
Ulf Fredriksson är docent i pedagogik och verksam som lärare och forskare vid institutionen för utbildningsvetenskap med inriktning mot språk och språkutveckling, USOS, Stockholms universitet. Han har tidigare arbetat som lärare i grundskolan, på Lärarförbundet, som utrednings- och forskningssamordnare vid Educa tion International (Lärarinternationalen) i Bryssel, som forskare vid EU:s gemensamma forskningscenter i Ispra, Italien, samt som lärare och forskare vid Mittuniversitetet. Hans forskningsområden är läsning, läsning bland elever med invandrarbakgrund, läsning och IKT, att lära lära samt internationell och jämförande pedagogik.