Sanna Hedrén
Författare
Redaktör
Sanna Hedrén är förskollärare och universitetslektor vid Linköpings universitet. Som verksam förskollärare arbetade hon med Reggio Emilia-inspirerad pedagogik, med ett särskilt intresse för pedagogisk dokumentation och att synliggöra barns delaktighet och lärande. Sanna disputerade 2022 vid Högskolan Väst med avhandlingen Fritidshemmets (mellan)mål och mening. Positioneringar i kollegialt samtalande mellan fritidshemspersonal. Centrala teman i forskningen är reflektion, meningsskapande och meningsfullhet kopplat till barns och ungas fritid i fritidshem, öppen fritidsverksamhet och fritidsgårdar. Forskningsintresset riktas mot vad barn och unga finner meningsfullt och hur samhället genom organiserade fritidsaktiviteter kan bidra till en meningsfull fritid. Sedan 2023 arbetar Sanna vid Linköpings universitet, Institutionen för beteendevetenskap och lärande och undervisar inom grundlärarprogrammet med inriktning mot fritidshem, förskollärarutbildningen och masterutbildningen i pedagogiskt arbete.
Sanna Hedrén är förskollärare och universitetslektor vid Linköpings universitet. Som verksam förskollärare arbetade hon med Reggio Emilia-inspirerad pedagogik, med ett särskilt intresse för pedagogisk dokumentation och att synliggöra barns delaktighet och lärande. Sanna disputerade 2022 vid Högskolan Väst med avhandlingen Fritidshemmets (mellan)mål och mening. Positioneringar i kollegialt samtalande mellan fritidshemspersonal. Centrala teman i forskningen är reflektion, meningsskapande och meningsfullhet kopplat till barns och ungas fritid i fritidshem, öppen fritidsverksamhet och fritidsgårdar. Forskningsintresset riktas mot vad barn och unga finner meningsfullt och hur samhället genom organiserade fritidsaktiviteter kan bidra till en meningsfull fritid. Sedan 2023 arbetar Sanna vid Linköpings universitet, Institutionen för beteendevetenskap och lärande och undervisar inom grundlärarprogrammet med inriktning mot fritidshem, förskollärarutbildningen och masterutbildningen i pedagogiskt arbete.