Per Eliasson
Kapitelförfattare
Författare
Per Eliasson är professor i historia med inriktning mot historiedidaktik vid Malmö högskola. Eliassons forskning har omfattat två områden: miljöhistoria och historiedidaktik. Efter att sedan 1970-talet ha undervisat på grundskola och gymnasium genomförde han en forskarutbildning och disputerade 2002 på en miljöhistorisk avhandling om introduktionen av svenskt skogsbruk, Skog, makt och människor. En miljöhistoria om svensk skog 1800–1875. Han har också lett ett antal svenska och internationella miljöhistoriska undervisningsprojekt presenterade i Learning from environmental history in the Baltic countries. Eliasson har länge arbetat med forskningscirklar med lärare kring historiedidaktik och utgett boken Klassrummet och cirkeln. En forskningscirkel om historieundervisning i det mångkulturella klassrummet. Hans nuvarande forskning i historiedidaktik rör främst bedömningsfrågor och historia. Eliasson är ansvarig för ämneslärarutbildningen i historia vid Malmö högskola och har aktivt medverkat i arbetet med att utveckla de nya kurs- och ämnesplanerna i historia för Lgr11 och Gy2011. Han är också projektledare för det nationella provet i historia för årskurs 9 och kursprovet för kurserna i historia 1 för gymnasiet.
Per Eliasson är professor i historia med inriktning mot historiedidaktik vid Malmö högskola. Eliassons forskning har omfattat två områden: miljöhistoria och historiedidaktik. Efter att sedan 1970-talet ha undervisat på grundskola och gymnasium genomförde han en forskarutbildning och disputerade 2002 på en miljöhistorisk avhandling om introduktionen av svenskt skogsbruk, Skog, makt och människor. En miljöhistoria om svensk skog 1800–1875. Han har också lett ett antal svenska och internationella miljöhistoriska undervisningsprojekt presenterade i Learning from environmental history in the Baltic countries. Eliasson har länge arbetat med forskningscirklar med lärare kring historiedidaktik och utgett boken Klassrummet och cirkeln. En forskningscirkel om historieundervisning i det mångkulturella klassrummet. Hans nuvarande forskning i historiedidaktik rör främst bedömningsfrågor och historia. Eliasson är ansvarig för ämneslärarutbildningen i historia vid Malmö högskola och har aktivt medverkat i arbetet med att utveckla de nya kurs- och ämnesplanerna i historia för Lgr11 och Gy2011. Han är också projektledare för det nationella provet i historia för årskurs 9 och kursprovet för kurserna i historia 1 för gymnasiet.