Peg Lindstrand
Kapitelförfattare
Författare
Peg Lindstrand arbetade tidigare som docent i barn- och ungdomsvetenskap och som lektor och forskare vid Stockholms universitet. Fokus i hennes forskning har sedan mitten av 1990-talet varit informations- och kommunikationsteknik som fenomen i vår samtid, barn med funktionshinder och deras familjer i ett samhällsperspektiv samt frågor som rör diagnostik och dess betydelse med fokus på ett kulturellt och socialt perspektiv. Under senare år har hon riktat blicken mot barns egna perspektiv på sin livssituation samt utomhusmiljöns betydelse för lek och socialisation.
Peg Lindstrand arbetade tidigare som docent i barn- och ungdomsvetenskap och som lektor och forskare vid Stockholms universitet. Fokus i hennes forskning har sedan mitten av 1990-talet varit informations- och kommunikationsteknik som fenomen i vår samtid, barn med funktionshinder och deras familjer i ett samhällsperspektiv samt frågor som rör diagnostik och dess betydelse med fokus på ett kulturellt och socialt perspektiv. Under senare år har hon riktat blicken mot barns egna perspektiv på sin livssituation samt utomhusmiljöns betydelse för lek och socialisation.