Ola Helenius
Kapitelförfattare
Författare
Sakgranskare
Ola Helenius är forskare och biträdande föreståndare på Nationellt centrum för matematikutbildning vid Göteborgs universitet där han bland annat arbetar med lärarfortbildning i både liten och stor skala. Hans forskning spänner över olika delar av det matematikdidaktiska fältet, men en gemensam nämnare är oftast frågan om vad det betyder att kunna matematik. Han intresserar sig både för vad matematiklärare behöver kunna och för vad det egentligen är man kan, när man kan räkna med tal och antal och kan utöva grundläggande aritmetik. Den frågan studeras både med matematikdidaktiska och neurologiska metoder. Ett av Olas viktigaste arbetsområden är förskolans matematik. Han var med och utarbetade den reviderade läroplanen för förskolan och har också varit delaktig i att ta fram nationella kompetensutvecklingsmaterial för förskollärare. Inom detta område sker ett möte mellan Olas intresse för det grundläggande matematikkunnandets natur och hans intresse för undervisning, lärarkunskap och professionsutveckling.
Ola Helenius är forskare och biträdande föreståndare på Nationellt centrum för matematikutbildning vid Göteborgs universitet där han bland annat arbetar med lärarfortbildning i både liten och stor skala. Hans forskning spänner över olika delar av det matematikdidaktiska fältet, men en gemensam nämnare är oftast frågan om vad det betyder att kunna matematik. Han intresserar sig både för vad matematiklärare behöver kunna och för vad det egentligen är man kan, när man kan räkna med tal och antal och kan utöva grundläggande aritmetik. Den frågan studeras både med matematikdidaktiska och neurologiska metoder. Ett av Olas viktigaste arbetsområden är förskolans matematik. Han var med och utarbetade den reviderade läroplanen för förskolan och har också varit delaktig i att ta fram nationella kompetensutvecklingsmaterial för förskollärare. Inom detta område sker ett möte mellan Olas intresse för det grundläggande matematikkunnandets natur och hans intresse för undervisning, lärarkunskap och professionsutveckling.