Monika Vinterek
Kapitelförfattare
Författare
Monika Vinterek är professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna (HDa). Hon är utbildad lärare och har arbetat på grundskolans alla stadier innan hon började som lärare inom lärarutbildningen. Vinterek är disputerad i pedagogiskt arbete och har varit ledande i utvecklingen av den utbildningsvetenskapliga forskningsmiljön vid HDa där hon i dag är verksam inom forskningsprogrammen ”Ledarskap i pedagogiska praktiker” samt ”Läsning och skrivning i alla ämnen”. Vinterek har suttit med i ledningen för en rad forskarskolor, lokala som nationella och har ett välutvecklat internationellt samarbete med långa perioder av praktiknära forskning i Australien. Hon ingår i ledningsgruppen för Nordic Graduate School Network for Teacher Education Relevant Research och sitter med i Skolforskningsinstitutets vetenskapliga råd. Hennes forskning rör undervisning och förutsättningar för undervisning och lärande i skola och förskola inom ett flertal ämnesområden och utifrån en rad olika perspektiv. I centrum för Vintereks vetenskapliga intresse finns ständigt frågan om det pedagogiska ledarskapets roll.
Monika Vinterek är professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna (HDa). Hon är utbildad lärare och har arbetat på grundskolans alla stadier innan hon började som lärare inom lärarutbildningen. Vinterek är disputerad i pedagogiskt arbete och har varit ledande i utvecklingen av den utbildningsvetenskapliga forskningsmiljön vid HDa där hon i dag är verksam inom forskningsprogrammen ”Ledarskap i pedagogiska praktiker” samt ”Läsning och skrivning i alla ämnen”. Vinterek har suttit med i ledningen för en rad forskarskolor, lokala som nationella och har ett välutvecklat internationellt samarbete med långa perioder av praktiknära forskning i Australien. Hon ingår i ledningsgruppen för Nordic Graduate School Network for Teacher Education Relevant Research och sitter med i Skolforskningsinstitutets vetenskapliga råd. Hennes forskning rör undervisning och förutsättningar för undervisning och lärande i skola och förskola inom ett flertal ämnesområden och utifrån en rad olika perspektiv. I centrum för Vintereks vetenskapliga intresse finns ständigt frågan om det pedagogiska ledarskapets roll.