Monica Seland
Författare
Monica Seland har en doktorsgrad i tvärvetenskaplig barnforskning från NTNU och är anställd som försteamanuens i pedagogik vid Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning. Seland är förskollärare och har lång erfarenhet av det praktiska fältet. Hennes forskningsintressen är bland annat hur politik och diskurser påverkar barnens och personalens vardagliga liv i förskolan (boken Livet i den fleksible barnehagen 2011), och hur barn trivs och upplever möjligheter till medverkan (rapporten Barns trivsel og medvirkning i barnehagen 2012 tillsammans med Åse Bratterud och Ellen Beate Sandseter). För tillfället arbetar hon med projektet ”De otroliga åren”, ett amerikanskt program för förebyggande och hanterande av beteendeproblem och hur det uppfattas och praktiseras i norska förskolor.
Monica Seland har en doktorsgrad i tvärvetenskaplig barnforskning från NTNU och är anställd som försteamanuens i pedagogik vid Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning. Seland är förskollärare och har lång erfarenhet av det praktiska fältet. Hennes forskningsintressen är bland annat hur politik och diskurser påverkar barnens och personalens vardagliga liv i förskolan (boken Livet i den fleksible barnehagen 2011), och hur barn trivs och upplever möjligheter till medverkan (rapporten Barns trivsel og medvirkning i barnehagen 2012 tillsammans med Åse Bratterud och Ellen Beate Sandseter). För tillfället arbetar hon med projektet ”De otroliga åren”, ett amerikanskt program för förebyggande och hanterande av beteendeproblem och hur det uppfattas och praktiseras i norska förskolor.