Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Ingen bild

Monica Axelsson

Författare

Monica Axelsson (fil.dr., docent) är universitetslektor i tvåspråkighetsforskning med inriktning på svenska som andraspråk vid Institutionen för språkdidaktik vid Stockholms universitet. Hennes forskning rör utvecklingen av svenska som andraspråk, litteracitet och ämnessvenska hos barn och ungdomar i förskola och skola samt tvåspråkighetens bidrag till elevers skolframgång. Aktuella forsk­ningsområden är språket i skolans ämnen ur ett andraspråksperspektiv med särskilt fokus på naturvetenskap samt skolans mottagande av nyanlända elever. Av publikationer kan nämnas Bygga broar och öppna dörrar. Att läsa, skriva och samtala om texter i förskola och skola (Liber 2009), Många trådar in i ämnet – genrepedagogiskt arbete i Knutby­skolan (Språkforskningsinstitutet Stockholm 2009), Stärkta trådar – flerspråkiga barn och elever utvecklar språk, litteraci­tet och kunskap (Språkforskningsinstitutet Stockholm 2005), Den röda tråden. Utvärdering av Stockholms stads storstadssatsning – målområde språkutveckling och skolresultat (Språkforskningsinstitutet Stockholm 2002).

Monica Axelsson (fil.dr., docent) är universitetslektor i tvåspråkighetsforskning med inriktning på svenska som andraspråk vid Institutionen för språkdidaktik vid Stockholms universitet. Hennes forskning rör utvecklingen av svenska som andraspråk, litteracitet och ämnessvenska hos barn och ungdomar i förskola och skola samt tvåspråkighetens bidrag till elevers skolframgång. Aktuella forsk­ningsområden är språket i skolans ämnen ur ett andraspråksperspektiv med särskilt fokus på naturvetenskap samt skolans mottagande av nyanlända elever. Av publikationer kan nämnas Bygga broar och öppna dörrar. Att läsa, skriva och samtala om texter i förskola och skola (Liber 2009), Många trådar in i ämnet – genrepedagogiskt arbete i Knutby­skolan (Språkforskningsinstitutet Stockholm 2009), Stärkta trådar – flerspråkiga barn och elever utvecklar språk, litteraci­tet och kunskap (Språkforskningsinstitutet Stockholm 2005), Den röda tråden. Utvärdering av Stockholms stads storstadssatsning – målområde språkutveckling och skolresultat (Språkforskningsinstitutet Stockholm 2002).