Matilda Wiklund
Kapitelförfattare
Författare
Matilda Wiklund är FD, lektor och docent i pedagogik vid Institutionen för pedagogik och didaktik vid Stockholms universitet. Hennes forskning fokuserar på relationer mellan utbildning och medier, båda i bred mening. I kapitlet ”Digital teknik i undervisning - en foucauldiansk diskursanalys” presenterar och diskuterar Wiklund foucauldiansk diskursanalys som ett sätt att undersöka skolans digitalisering. Olika underlag används i analys av utsagor, diskursiva formationer och diskursiva konstruktioner som presenteras stegvis. Utifrån analysen diskuteras hur digital teknik kan sägas villkora undervisning. Slutligen ges förslag på teman som kan passa för liknande studier och vad som är viktigt att tänka på vid genomförandet av sådana studier.
Matilda Wiklund är FD, lektor och docent i pedagogik vid Institutionen för pedagogik och didaktik vid Stockholms universitet. Hennes forskning fokuserar på relationer mellan utbildning och medier, båda i bred mening. I kapitlet ”Digital teknik i undervisning - en foucauldiansk diskursanalys” presenterar och diskuterar Wiklund foucauldiansk diskursanalys som ett sätt att undersöka skolans digitalisering. Olika underlag används i analys av utsagor, diskursiva formationer och diskursiva konstruktioner som presenteras stegvis. Utifrån analysen diskuteras hur digital teknik kan sägas villkora undervisning. Slutligen ges förslag på teman som kan passa för liknande studier och vad som är viktigt att tänka på vid genomförandet av sådana studier.