Lisbeth Gyllander Torkildsen
Kapitelförfattare
Författare
Lisbeth Gyllander Torkildsen arbetar som kvalitets- och utvecklingschef på en utbildningsförvaltning i Malmö stad. Hon har en bakgrund som lärare, strategisk utvecklare och forsknings- och utvecklingschef. Lisbeth är disputerad inom pedagogiskt arbete vid Göteborgs universitet och är affilierad vid Malmö universitet. Hennes forsknings- och utvecklingsintressen rör elevers agens, ledarskap på flera nivåer och utveckling som omfattar flera professioner. Lisbeth har bland annat deltagit i ett pilotprojekt om vikten av tvärprofessionellt samarbete för att stärka ensamkommande ungdomarnas handlingskapacitet och skapa förutsättningar för etablering i samhället. Lisbeth har som anhörig till frihetsberövad egna erfarenheter av hur stigma genom association och röstlös sorg påverkar kvarvarande förälder och gemensamma barn, samt hur ett medvetet arbete med agens och resiliens kan skapa grund för välmående.
Lisbeth Gyllander Torkildsen arbetar som kvalitets- och utvecklingschef på en utbildningsförvaltning i Malmö stad. Hon har en bakgrund som lärare, strategisk utvecklare och forsknings- och utvecklingschef. Lisbeth är disputerad inom pedagogiskt arbete vid Göteborgs universitet och är affilierad vid Malmö universitet. Hennes forsknings- och utvecklingsintressen rör elevers agens, ledarskap på flera nivåer och utveckling som omfattar flera professioner. Lisbeth har bland annat deltagit i ett pilotprojekt om vikten av tvärprofessionellt samarbete för att stärka ensamkommande ungdomarnas handlingskapacitet och skapa förutsättningar för etablering i samhället. Lisbeth har som anhörig till frihetsberövad egna erfarenheter av hur stigma genom association och röstlös sorg påverkar kvarvarande förälder och gemensamma barn, samt hur ett medvetet arbete med agens och resiliens kan skapa grund för välmående.