
Karin Taube
Kapitelförfattare
Författare
Karin Taube är fil.dr i psykologi och professor emerita i pedagogiskt arbete vid Umeå universitet. Hon har varit nationell projektledare för IEA Reading Literacy (1990–1995), arbetat med PISA-projektet som projektansvarig (1998–2006) och som ansvarig för läsning i den svenska delen av PISA (1998–2010). Karin Taube var en av medlemmarna i EU:s High Level Group of Experts on Literacy 2011–2012 och hon har på Vetenskapsrådets uppdrag, tillsammans med Ulf Fredriksson och Åke Olofsson, skrivit en kunskapsöversikt om läs- och skrivundervisning för yngre elever (2015). Hon är utbildad speciallärare och har undervisat på grundskolans alla stadier och som lektor/professor på lärarutbildningarna i Umeå, Stockholm, Kalmar och Härnösand. Hon har även skrivit läromedel och utarbetat lästest.
Karin Taube är fil.dr i psykologi och professor emerita i pedagogiskt arbete vid Umeå universitet. Hon har varit nationell projektledare för IEA Reading Literacy (1990–1995), arbetat med PISA-projektet som projektansvarig (1998–2006) och som ansvarig för läsning i den svenska delen av PISA (1998–2010). Karin Taube var en av medlemmarna i EU:s High Level Group of Experts on Literacy 2011–2012 och hon har på Vetenskapsrådets uppdrag, tillsammans med Ulf Fredriksson och Åke Olofsson, skrivit en kunskapsöversikt om läs- och skrivundervisning för yngre elever (2015). Hon är utbildad speciallärare och har undervisat på grundskolans alla stadier och som lektor/professor på lärarutbildningarna i Umeå, Stockholm, Kalmar och Härnösand. Hon har även skrivit läromedel och utarbetat lästest.