Karin Lager
Författare
Karin Lager har en bakgrund som fritidspedagog i fritidshem men har sedan 20 år tillbaka arbetat med lärarutbildning med fokus på lärare i fritidshem och är idag programansvarig för grundlärarutbildningen för arbete i fritidshem vid Göteborgs universitet. Karin har också arbetat med fortbildning av verksamma lärare i fritidshem med bland annat aktionsforskning och kvalitetsutveckling. Parallellt med arbetet i lärarutbildning har Karin forskarutbildat sig och disputerade 2015 på en avhandling om systematiskt kvalitetsarbete i kommunen, förskolan och fritidshemmet. Under åren 2018-2020 genomförde Karin ett forskningsprojekt om barns fritid i fritidshem utifrån dels ett barnperspektiv, dels ett kvalitetsperspektiv. Projektet mynnade även ut i en modell för utvärdering i fritidshem som Karin nu utvecklar vidare tillsammans med fritidshem, rektorer och kvalitetsansvariga.
Karin Lager har en bakgrund som fritidspedagog i fritidshem men har sedan 20 år tillbaka arbetat med lärarutbildning med fokus på lärare i fritidshem och är idag programansvarig för grundlärarutbildningen för arbete i fritidshem vid Göteborgs universitet. Karin har också arbetat med fortbildning av verksamma lärare i fritidshem med bland annat aktionsforskning och kvalitetsutveckling. Parallellt med arbetet i lärarutbildning har Karin forskarutbildat sig och disputerade 2015 på en avhandling om systematiskt kvalitetsarbete i kommunen, förskolan och fritidshemmet. Under åren 2018-2020 genomförde Karin ett forskningsprojekt om barns fritid i fritidshem utifrån dels ett barnperspektiv, dels ett kvalitetsperspektiv. Projektet mynnade även ut i en modell för utvärdering i fritidshem som Karin nu utvecklar vidare tillsammans med fritidshem, rektorer och kvalitetsansvariga.