Jørgen Frost
Författare
Jørgen Frost är professor vid Institutt for spesialpedagogikk vid Oslo universitet och en viktig röst i den nordiska läsforskningen. Han har publicerat flera forskningsartiklar i internationella fora och en rad läroböcker i Norge, Sverige och Danmark, bland annat Läsundervisning och läsutveckling (2009) och Kvalitet i leseopplæringen (2010) samt varit redaktör för Språk‑ og leseveiledning (2009) och Evaluering – i et dialogisk perspektiv (2009). Han har också varit med om att utveckla flera kartläggningsverktyg, bland annat ”Arbeidsprøven” (2003), ”Språk 6–16” (2005), ”IL-basis” (2001) och observationsverktyget ”TRAS” (2003). Under senare år har han i sin forskning sysslat med förhållandet vokabulär–läsning och med utveckling av modeller för intensiva läskurser.
Jørgen Frost är professor vid Institutt for spesialpedagogikk vid Oslo universitet och en viktig röst i den nordiska läsforskningen. Han har publicerat flera forskningsartiklar i internationella fora och en rad läroböcker i Norge, Sverige och Danmark, bland annat Läsundervisning och läsutveckling (2009) och Kvalitet i leseopplæringen (2010) samt varit redaktör för Språk‑ og leseveiledning (2009) och Evaluering – i et dialogisk perspektiv (2009). Han har också varit med om att utveckla flera kartläggningsverktyg, bland annat ”Arbeidsprøven” (2003), ”Språk 6–16” (2005), ”IL-basis” (2001) och observationsverktyget ”TRAS” (2003). Under senare år har han i sin forskning sysslat med förhållandet vokabulär–läsning och med utveckling av modeller för intensiva läskurser.