
Jenny Edvardsson
Kapitelförfattare
Författare
Jenny Edvardsson är legitimerad lärare i svenska och historia samt svenska som andraspråk mot SFI. Hon har sedan slutet av 1990-talet arbetat i skolans värld, både som lärare och skolledare. Jenny är numera verksam vid Högskolan Kristianstad, där hon utbildar blivande lärare parallellt med att hon är doktorand i pedagogiskt arbete. Hennes avhandlingsprojekt rör skönlitteraturens didaktiska potential i högstadiets NO-undervisning. Jenny är särskilt intresserad av barn och ungas läsning och gav 2016 ut boken Mötet med texten: inkluderande läsundervisning, följt av Läsa och samtala om skönlitteratur: med digitala verktyg (2019), Skönlitteratur i värdegrundsarbetet (2020) och Sagolik NO & teknik: skönlitteratur i undervisningen (2024). Jenny har fått en rad utmärkelser: För sitt läsfrämjande arbete tilldelades hon Svenska Barnboksakademins Eldsjälspris (2024). För sitt arbete med att stimulera elevernas intresse för litteratur erhöll hon Svenska Akademiens svensklärarpris 2017. Myndigheten för tillgängliga medier tilldelade henne Amy-priset 2015 för hennes arbete med att tillgängliggöra undervisningen. Samma år tilldelades Jenny Guldäpplet för sitt arbete med digital teknik i klassrummet.
Jenny Edvardsson är legitimerad lärare i svenska och historia samt svenska som andraspråk mot SFI. Hon har sedan slutet av 1990-talet arbetat i skolans värld, både som lärare och skolledare. Jenny är numera verksam vid Högskolan Kristianstad, där hon utbildar blivande lärare parallellt med att hon är doktorand i pedagogiskt arbete. Hennes avhandlingsprojekt rör skönlitteraturens didaktiska potential i högstadiets NO-undervisning. Jenny är särskilt intresserad av barn och ungas läsning och gav 2016 ut boken Mötet med texten: inkluderande läsundervisning, följt av Läsa och samtala om skönlitteratur: med digitala verktyg (2019), Skönlitteratur i värdegrundsarbetet (2020) och Sagolik NO & teknik: skönlitteratur i undervisningen (2024). Jenny har fått en rad utmärkelser: För sitt läsfrämjande arbete tilldelades hon Svenska Barnboksakademins Eldsjälspris (2024). För sitt arbete med att stimulera elevernas intresse för litteratur erhöll hon Svenska Akademiens svensklärarpris 2017. Myndigheten för tillgängliga medier tilldelade henne Amy-priset 2015 för hennes arbete med att tillgängliggöra undervisningen. Samma år tilldelades Jenny Guldäpplet för sitt arbete med digital teknik i klassrummet.