Ingrid Lindahl
Författare
Sakgranskare
Ingrid Lindahl är fil.dr i pedagogik och seniorforskare. Hennes forskningsintresse är inriktat mot vad barn undrar över, vilka frågor de ställer och hur de tillsammans med andra barn och pedagoger kan konstruera mening om sig själva och sin omvärld. Barns bildskapande som kommunikation och problemlösning behandlas i hennes doktorsavhandling. Därefter har hon genomfört studier som ”filosofiska samtal” med barn, även här med bilden som kommunikativt redskap. Hon har också riktat intresse mot att försöka bygga broar mellan Vygotskijs estetiska position och det samtal som pågår om poststrukturella och posthumanistiska positioner.
Ingrid Lindahl är fil.dr i pedagogik och seniorforskare. Hennes forskningsintresse är inriktat mot vad barn undrar över, vilka frågor de ställer och hur de tillsammans med andra barn och pedagoger kan konstruera mening om sig själva och sin omvärld. Barns bildskapande som kommunikation och problemlösning behandlas i hennes doktorsavhandling. Därefter har hon genomfört studier som ”filosofiska samtal” med barn, även här med bilden som kommunikativt redskap. Hon har också riktat intresse mot att försöka bygga broar mellan Vygotskijs estetiska position och det samtal som pågår om poststrukturella och posthumanistiska positioner.