Ingrid Bosseldal
Kapitelförfattare
Författare
Ingrid Bosseldal är FD i utbildningsvetenskap vid Lunds universitet. I hennes avhandling undersöks ur ett diskursteoretiskt och socialpsykologiskt perspektiv hur metoder byggda på behavioristen B. F. Skinners inlärningsteori kan uppfattas som nya, positiva och interaktiva när de används för att uppfostra och träna hundar, men som förlegade, negativa och hierarkiska vid uppfostran och utbildning av barn. I kapitlet ”Tankefiguren barndom på tröskeln till framtiden” analyserar Bosseldal förändringar i skollagens portalparagraf och i läroplaner sedan grundskolans införande 1962 med hjälp av sociologen Johan Asplunds tankefigursbegrepp och modell för idékritisk forskning.
Ingrid Bosseldal är FD i utbildningsvetenskap vid Lunds universitet. I hennes avhandling undersöks ur ett diskursteoretiskt och socialpsykologiskt perspektiv hur metoder byggda på behavioristen B. F. Skinners inlärningsteori kan uppfattas som nya, positiva och interaktiva när de används för att uppfostra och träna hundar, men som förlegade, negativa och hierarkiska vid uppfostran och utbildning av barn. I kapitlet ”Tankefiguren barndom på tröskeln till framtiden” analyserar Bosseldal förändringar i skollagens portalparagraf och i läroplaner sedan grundskolans införande 1962 med hjälp av sociologen Johan Asplunds tankefigursbegrepp och modell för idékritisk forskning.