Inger Eriksson
Författare
Inger Eriksson är docent i didaktik vid Institutionen för didaktik och pedagogiskt arbete, Stockholms universitet samt professor i pedagogik vid lärarutbildningen, Högskolan i Bergen. Hon disputerade 1999 vid Uppsala universitet med Ingrid Carlgren som handledare, på avhandlingen Lärares pedagogiska handlingar. Under tiden i Uppsala ingick hon i Mezzo-seminariet – den av Ingrid ledda forskningsgruppen som senare arbetade i nära relation till forskningsgruppen för studier av kunskapskulturer och läroplansteori vid Lärarhögskolan i Stockholm. Ingers forskningsintresse handlar främst om vilket lärande som möjliggörs i olika undervisningspraktiker och hur forskare och lärare kan förenas kring ett gemensamt intresse för en didaktiskt och innehållsligt mer kvalificerad undervisning. Inger är vetenskaplig ledare för ett VR-finansierat projekt – Kemitexter i bruk – som jämför kemiundervisningen i Finland och Sverige
Inger Eriksson är docent i didaktik vid Institutionen för didaktik och pedagogiskt arbete, Stockholms universitet samt professor i pedagogik vid lärarutbildningen, Högskolan i Bergen. Hon disputerade 1999 vid Uppsala universitet med Ingrid Carlgren som handledare, på avhandlingen Lärares pedagogiska handlingar. Under tiden i Uppsala ingick hon i Mezzo-seminariet – den av Ingrid ledda forskningsgruppen som senare arbetade i nära relation till forskningsgruppen för studier av kunskapskulturer och läroplansteori vid Lärarhögskolan i Stockholm. Ingers forskningsintresse handlar främst om vilket lärande som möjliggörs i olika undervisningspraktiker och hur forskare och lärare kan förenas kring ett gemensamt intresse för en didaktiskt och innehållsligt mer kvalificerad undervisning. Inger är vetenskaplig ledare för ett VR-finansierat projekt – Kemitexter i bruk – som jämför kemiundervisningen i Finland och Sverige