Henrik Román
Kapitelförfattare
Författare
Henrik Román (f. 1965), fil.dr i pedagogik och universitetslektor i pedagogik vid Uppsala universitet. Román disputerade 2006 på en avhandling om svenskämnets utveckling under perioden 1950–1985, med särskild inriktning mot debatten kring den gymnasiala litteraturundervisningen. Hans forskning är framför allt inriktad mot svensk skolpolitik under 1900-talets andra hälft. Han har bland annat lett ett historiskt inriktat projekt om kommunal skolpolitik och som grund för det projektet genomfört flera studier om den skolpolitiska utvecklingen i Stockholms stad efter 1945. Han har under senare år inom ramen för projektet ”Research about teaching – a mapping and analysis of research topographies” analyserat internationella trender inom undervisningsforskning (Vetenskapsrådet). Román tog ämneslärarexamen 1994 och har arbetat som gymnasielärare i svenska, historia och filosofi. Han undervisar i pedagogik vid Uppsala universitet.
Henrik Román (f. 1965), fil.dr i pedagogik och universitetslektor i pedagogik vid Uppsala universitet. Román disputerade 2006 på en avhandling om svenskämnets utveckling under perioden 1950–1985, med särskild inriktning mot debatten kring den gymnasiala litteraturundervisningen. Hans forskning är framför allt inriktad mot svensk skolpolitik under 1900-talets andra hälft. Han har bland annat lett ett historiskt inriktat projekt om kommunal skolpolitik och som grund för det projektet genomfört flera studier om den skolpolitiska utvecklingen i Stockholms stad efter 1945. Han har under senare år inom ramen för projektet ”Research about teaching – a mapping and analysis of research topographies” analyserat internationella trender inom undervisningsforskning (Vetenskapsrådet). Román tog ämneslärarexamen 1994 och har arbetat som gymnasielärare i svenska, historia och filosofi. Han undervisar i pedagogik vid Uppsala universitet.