Anna-Lena Godhe
Kapitelförfattare
Författare
Anna-Lena Godhe är legitimerad gymnasielärare i engelska och svenska som andraspråk och har främst arbetat som lärare på yrkesförberedande gymnasieprogram, där hennes intresse för multimodala texter uppstod. Hösten 2008 påbörjade hon forskarutbildningen i en nationell forskarskola för lärare, Språk och Lärande i Mångfaldsperspektiv, och fortsatte efter licentiatexamen på forskarskolan CUL, Centrum för Utbildningsvetenskap och Lärarforskning, där hon disputerade 2014 i ämnet tillämpad informationsteknologi. Fokus i avhandlingen är på hur elevers multimodala texter bedöms inom svenskämnet på gymnasienivå. Anna-Lena är verksam lärare och forskare vid Göteborgs universitet och har också varit med och utformat moduler inom Läslyftet på uppdrag av Skolverket. Hon har även erfarenhet av arbete med skolutvecklingsfrågor på kommunal nivå.
Anna-Lena Godhe är legitimerad gymnasielärare i engelska och svenska som andraspråk och har främst arbetat som lärare på yrkesförberedande gymnasieprogram, där hennes intresse för multimodala texter uppstod. Hösten 2008 påbörjade hon forskarutbildningen i en nationell forskarskola för lärare, Språk och Lärande i Mångfaldsperspektiv, och fortsatte efter licentiatexamen på forskarskolan CUL, Centrum för Utbildningsvetenskap och Lärarforskning, där hon disputerade 2014 i ämnet tillämpad informationsteknologi. Fokus i avhandlingen är på hur elevers multimodala texter bedöms inom svenskämnet på gymnasienivå. Anna-Lena är verksam lärare och forskare vid Göteborgs universitet och har också varit med och utformat moduler inom Läslyftet på uppdrag av Skolverket. Hon har även erfarenhet av arbete med skolutvecklingsfrågor på kommunal nivå.