Anna Borg
Författare
Anna Borg är utbildad specialpedagog och är anknuten vid KIND, Center of Neurodevelopmental Disorders at Karolinska Institutet. Anna har ett förflutet som ämneslärare på högstadiet innan hon blev chef för en kommunövergripande mobil enhet med ansvar att stödja kommunens grundskolor i arbetet med att återetablera en fungerande skolgång för elever i problematisk skolfrånvaro. Anna har även arbetat som rektor och är också initiativtagare till Nytorpsmodellen. I dagsläget arbetar Anna med ett flertal skolrelaterade projekt, varav de flesta handlar om att utbilda, handleda och fortbilda skolpersonal inom området Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). Anna har också skrivit följande böcker; Utanförskap i skolan - förebygg och åtgärda med Nytorpsmodellen (2018) och God lärmiljö för alla - konsten att hantera övergångar i skolan (2021). Hennes senaste bok har hon skrivit tillsammans med Gunilla Carlsson Kendall: NPF för lärare (2023).
Anna Borg är utbildad specialpedagog och är anknuten vid KIND, Center of Neurodevelopmental Disorders at Karolinska Institutet. Anna har ett förflutet som ämneslärare på högstadiet innan hon blev chef för en kommunövergripande mobil enhet med ansvar att stödja kommunens grundskolor i arbetet med att återetablera en fungerande skolgång för elever i problematisk skolfrånvaro. Anna har även arbetat som rektor och är också initiativtagare till Nytorpsmodellen. I dagsläget arbetar Anna med ett flertal skolrelaterade projekt, varav de flesta handlar om att utbilda, handleda och fortbilda skolpersonal inom området Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). Anna har också skrivit följande böcker; Utanförskap i skolan - förebygg och åtgärda med Nytorpsmodellen (2018) och God lärmiljö för alla - konsten att hantera övergångar i skolan (2021). Hennes senaste bok har hon skrivit tillsammans med Gunilla Carlsson Kendall: NPF för lärare (2023).