Anders Jakobsson
Kapitelförfattare
Författare
Redaktör
Anders Jakobsson är professor i naturvetenskapernas didaktik vid Malmö Universitet. En stor del av hans forskning handlar om elevers förståelse av naturvetenskapliga begrepp och teorier och han har dessutom genomfört flera forskningsprojekt kring de svenska elevernas prestationer i PISA-mätningar inom det naturvetenskapliga ämnesområdet. Under senare år har han också intresserat sig för naturvetenskaplig undervisning från ett språkinriktat perspektiv och arbetar för närvarande som föreståndare och forsknings-ledare för forskningsprogrammet -Disciplinary Literacy and Inclusive Teaching (LIT) där ca 20 forskare använder liknande inriktningar utifrån olika ämnesperspektiv.
Anders Jakobsson är professor i naturvetenskapernas didaktik vid Malmö Universitet. En stor del av hans forskning handlar om elevers förståelse av naturvetenskapliga begrepp och teorier och han har dessutom genomfört flera forskningsprojekt kring de svenska elevernas prestationer i PISA-mätningar inom det naturvetenskapliga ämnesområdet. Under senare år har han också intresserat sig för naturvetenskaplig undervisning från ett språkinriktat perspektiv och arbetar för närvarande som föreståndare och forsknings-ledare för forskningsprogrammet -Disciplinary Literacy and Inclusive Teaching (LIT) där ca 20 forskare använder liknande inriktningar utifrån olika ämnesperspektiv.