Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Preflightvarningar som rör färg

Om man har en färg som består av alla fyra CMYK-färger riskerar man att få problem med misspass:

  • med linjer tunnare än 2,5 punkter
  • vit text på en färgad bakgrund bestående av fyra CMYK-färger.

Använd dig av färger som består av så få CMYK-färger som möjligt.

Obs! Preflight-inställningen varnar inte för fyra färger under vit text. Detta måste man ha koll på manuellt, själv.

Dekorfärg används

Inga dekorfärger (t.ex. Pantone) får användas i enfärgstryck eller 4-färgstryck.

Vid enfärgstryck tas dekorfärgen bort och ersätts med svart eller procent av svart.

Vid 4-färgstryck byt ut dekorfärgen till en likvärdig CMYK-färg. Enklast är att ändra i InDesign: öppna färgrutan och ändra färgmodell från dekorfärgen till CMYK, samt Färgtyp från Dekor till Process. Blir det inte exakt som du tänkt, kan du finjustera procentsatserna.

Registreringsfärg används på sidan

Man har råkat välja [Passmärke/Register] i färgpaletten i stället för [Svart]. Ändra till [Svart].

Vitt objekts fyllning är inställt på övertryck

Om ett vitt objekts fyllning är inställt på övertryck försvinner detta objekt i tryck.

Inmonterad grafik justeras i Illustrator. Detta justeras i fönstret Attribut (Fönster-menyn). Inga kryssrutor ska vara markerade när objektet är markerat. Om kryssrutan har ett streck, använd den vita markeringspilen för att markera enskilda objekt.

Vitt objekts linje är inställt på övertryck

Om linjer i vitt objekt är inställda på övertryck försvinner de i tryck.

Inmonterad grafik justeras i Illustrator. Detta justeras i fönstret Attribut (Fönster-menyn). Inga kryssrutor ska vara markerade när objektet är markerat. Om kryssrutan har ett streck, använd den vita markeringspilen för att markera enskilda objekt.