Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Preflightvarningar som rör bilder

Bilden har för låg upplösning

Gråskale- och färgbilder bör ha en effektiv upplösning på 350 ppi. Exempel på undantag där lägre upplösning är ok: skärmdumpar, röntgenbilder och historiska bilder.

Bilden är inställd på övertryck

CMYK-bilder ska aldrig vara inställda på övertryck.

Inmonterad grafik justeras i Illustrator. Detta justeras i fönstret Attribut (Fönster-menyn). Inga kryssrutor ska vara markerade när objektet är markerat. Om kryssrutan har ett streck, använd den vita markeringspilen för att markera enskilda objekt. Tips: Markera allt på sidan (cmd+A), välja Redigera > Redigera färger > Övertryck svart. Se till att dialogrutan är ifylld som nedan och klicka på OK.

Objekt skapade i InDesign justeras i fönstret Attribut (Fönster > Utdata). Inga kryssrutor ska vara markerade när objektet är markerat. Om du inte hittar rätt med den svarta markeringspilen, prova den vita markeringspilen.

Bilden är sparad som 16-bitarsbild

Bilden behöver sparas om som en 8-bitarsbild.

Bildens färgmängd överstiger 300 %

Färgmängd över 300 % kan leda till smetning i tryck. Du bör säkerställa att färgmängden ej överstiger 300 %.

Bitmappsbilden är lågupplöst

Bitmappsbildens effektiva upplösning är lägre än 600 ppi – bör vara minst 800 ppi och gärna 1200 eller 2400 ppi. Ändra bildens storlek så att den effektiva upplösningen hamnar över 800 ppi.