Tryck-pdf:en du skapar skickas vidare till ett tryckeri. Alla processer pdf:en kommer att utsättas för, förutsätter att den är skapad på rätt sätt för ändamålet. Om inte, leder detta till onödigt merarbete för många.
Innan du skapar pdf:en
- Säkerställ att bilderna uppfyller de tekniska kraven.
- Rensa dokumentet från färger som inte används. Färgen _error ska bevaras i dokumentet men får inte förekomma på sidorna.
- Rensa dokumentet från stycke- och teckenformat som kommit med från Word (alla format med inledande understreck [_] i formatnamnet hör till mallen och ska vara kvar i dokumentet.
- Städa bland teckensnitten: sök efter teckensnitt och försäkra dig om att dokumentet bara innehåller de teckensnitt du bestämt dig för att använda.
- Dubbelkolla copysidan så att alla uppgifter är korrekta och att rätt tryckeri är inlagt.
Tips!
Gör en pdf och kör preflight innan du lämnar till första korrektur. Du kan då rätta fel direkt och ökar sannolikheten att eventuella fel som uppstår som en följd av ändringarna upptäcks. Slutjustering av bilderna bör du dock vänta med och därmed ignorera dessa felmeddelanden i preflight-rapporten.
För att det ska bli rätt från början
- Använd våra inställningar och mallar för omslag och inlagor.
- Följ våra riktlinjer när du skapar originalfilerna.
- Välj rätt joboption när du skapar pdf:en.
- Kör preflight på pdf:en. Läs in dig på vanliga fel under Preflight, så du kan göra rätt från början. Större ändringar i sista stund när allt är korrekturläst och godkänt är både arbetsamma och riskabla.