Digital textbank med nyskrivna texter på tre nivåer
I elevens digitala läromedel finns en textbank med tre texter per kapitel för elevernas individuella läsande där varje text finns på tre nivåer. Texten på rätt nivå tillsammans med en efterföljande övning låter eleverna tveckla både sin läsförmåga, utifrån sin individuella läsutveckling, och sina kunskaper om texttypen. Eleverna läser texten individuellt eller lyssnar med textföljning och svarar därefter på frågor om textens innehåll, syfte, struktur (språklig uppbyggnad) och kännetecken (språkliga drag). Det finns även frågor till bildernas innehåll.
I textbanken ingår texter skrivna av Bim Wikström, Camilla Dahlson, Sofia Johansson, Maria Heimer och Åsa Kahn samt övningar skrivna av Anette Jelvemark Nordqvist.
Den digitala textbanken består av sammanlagt 45 texter, tre texter inom respektive texttyp på tre olika nivåer. Det stora antalet texter ger goda möjligheter att utveckla läsning, läsförståelse och kunskaper om texttyper.