Linda Palm och ÅsaMia Alteryd
Duon bakom succéserien Gnissel, som nu finns från förskoleklass ända upp till årskurs 6. Linda arbetar sedan länge med att författa böcker och föreläsa, med över 20 års erfarenhet av förskola och skola brinner hon för att inspirera andra. ÅsaMia är omtyckt skolkurator och grundare av EQverkstan där hon erbjuder både vägledning och material till att arbeta med värdegrundsfrågor i skolan.
Vad kan man göra när det gnisslar i klassen?
Varför har er serie blivit så omtyckt och efterfrågad?
– Materialet är praktiskt och verklighetsnära. Lärare och elever får arbeta tillsammans med frågor som är viktiga i vardagen, som ”Hur vill vi ha det i vår klass?” Elever är kloka, vi behöver ge dem tid och chans att reflektera. En lärare uttryckte det så här: ”Framförallt har materialet Gnissel i klassen visat sig öka elevernas engagemang för värdegrundsarbetet. (…) Eleverna har utvecklat sin förmåga att samtala om och beskriva sina känslor i samband med diskussioner om livsfrågor med betydelse för eleven.”
Vad menar ni med titeln ”Gnissel …”?
– Titeln på ett material är viktigt. Den ska vara lätt att komma ihåg och beskriva vad det handlar om. Vi tänker att Gnissel är när relationerna eller arbetet i en grupp inte fungerar smidigt. Det kan innebära olika saker som till exempel konflikter, oro, taskiga kommentarer, elaka blickar och negativt grupptryck. Något skaver i vardagslivet tillsammans och eleverna börjar tolka varandra negativt.
Vilka är de vanligaste situationerna som kan skapa just gnissel?
– När människor arbetar i en grupp tillsammans börjar det förr eller senare att gnissla. Det är naturligt. I början ska alla i gruppen hitta sina roller. Efter ett tag börjar var och en visa mer av sig själv och sin unika personlighet. Då är det vanligt att det uppstår gnissel och gruppen behöver hitta strategier för en fungerande arbetsgemenskap. Gnissel kring regler på fotbollsplanen och i den fria leken på rasten är vanligt och många lärare får ägna mycket lektionstid åt att reda i konflikter som följer med in efter rasten.
Varför är det så viktigt att arbeta med detta?
– För att skapa en trygg miljö för eleverna och ge dem redskap att hantera känslor och relationer. Det är viktigt för inlärning och psykisk hälsa.
Är alla era berättelser om gnissliga situationer tagna från verkliga skollivet?
– Ja, det kan vi nog säga. Även om allt inte är taget rakt av så är i stort sett allt material samlat utifrån verkliga gnissel, både utifrån elev/lärar-och föräldraperspektiv. ÅsaMia, som skolkurator får du säkert vara med om många svåra situationer.
Hur ska man tänka om situationen som uppstår är allvarligare än att den skapar gnissel?
– En god samverkan mellan skola och hem där vi arbetar tillsammans för elevens bästa är superviktig. Ibland behövs ytterligare kompetens som t.ex. att socialtjänst eller BUP kopplas på. Även då är det viktigaste att vi jobbar tillsammans och drar åt samma håll.
Linda, som erfaren pedagog, vilka är dina bästa tips för att förebygga att det ska bli gnissel?
– Uppmärksamma det som fungerar väl, vi tror på friskfaktorer snarare än riskfaktorer.
– Bygg goda relationer genom att lyssna, samtala och lära av varandra.
– Prata med eleverna även om saker som inte bara handlar om skolan. Då lär du känna dem och kan enklare använda deras intressen i lektionsupplägg och aktiviteter.