Tre snabba frågor till
Sofia Lundberg
Förstelärare i matematik på Innovitaskolan i Falun och användare av Favorit matematik 7–9.
Beskriv en lektion med Favorit matematik!
Jag börjar med att repetera lektionen innan och fångar upp eventuella missuppfattningar som jag sett när de arbetat. Efter det har vi huvudräkning. Jag läser uppgifterna och eleverna räknar enskilt och jämför sedan svaren två och två. Vi går sedan igenom svaren tillsammans. Jag skriver upp talen på tavlan så att de kan se om de uppfattat rätt. Om flera har problem med samma uppgift går vi igenom den lite extra. Vi tittar gemensamt på filmen i det digitala läromedlet och pratar om vad den vill förmedla. Efteråt får eleverna sitta i förbestämda ”mattepar” och arbeta med uppgifter på E-nivå. När de är klara gör de en Diskutera- eller Resonera-uppgift som de får redovisa för mig. Därefter väljer var och en vilken nivå de vill arbeta med, t.ex. repetitionsuppgifter, E-, C- eller A-nivå. Jag har i förväg valt ut uppgifter att välja på. Om de hinner övar de på datorn. De avslutar med några formativa frågor så att jag ser att de har förstått det vi har tränat på under lektionen.
Ser du någon skillnad i elevernas resultat sedan ni började använda Favorit matematik?
Som förstelärare i matematik på vår skola ser jag en tydlig utveckling på alla nivåer. Jag upplever framför allt att de elever som kommit långt i sin matematikutveckling och behöver utmaningar får det. Vi har fler elever som når de högre betygsstegen nu än tidigare.
Hur använder du lärarpaketet?
Jag använder lärarpaket hela tiden. Jag tittar igenom filmerna, gör formativa frågor, gör lektionsplaneringar, skriver ut facit, extrablad och använder de digitala övningarna. Jag använder de prov som finns och anpassar uppgifterna för vissa elever.