Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Läromedelsförattare Helena Dahlgren har skrivit läseböckerna Sam's Secret

Tre snabba frågor till
Helena Dahlgren

författare till den nya fantasyberättelsen Sam's Secret, läseböckerna i serien Team English. 

Hur var det att skriva en skönlitterär bok som skulle ingå i ett läromedel?

Arbetsprocessen var annorlunda än jag är van vid som skönlitterär författare, men den började faktiskt på det gamla vanliga sättet: med en idé och en plats. När jag var barn brukade vi åka till England om somrarna, och vår favoritplats att besöka var Cornwall med alla häftiga grottor, den uråldriga mystiken och tidvattnet. Jag har länge velat skriva en berättelse som utspelar sig där och när Jill och Lára på Studentlitteratur hörde av sig och undrade om jag skulle vara intresserad av att skriva läromedel på engelska ploppade idén upp direkt. Sam var den första karaktären som hittade in till min lilla idébank, men det dröjde inte länge förrän Zelda, Matilda och Liam gjorde honom sällskap.

Vad hoppas du att eleverna ska lära sig av att läsa Sam’s Secret?

Först och främst hoppas jag att eleverna ska tycka att det är en kul och spännande berättelse! Förhoppningsvis ger det även eleverna självförtroende att våga läsa och prata på engelska och lära sig mer om engelska miljöer och hur människor i andra länder har det. Jag har skrivit boken som jag själv hade velat läsa när jag gick på mellanstadiet – mitt inre barn har varit väldigt närvarande i skrivandet. Kanske mer än någonsin, faktiskt.

Vilka slags böcker tror du lockar till läsning?

Spännande berättelser med många cliffhangers! När jag är ute i skolor och pratar om mina böcker märker jag att barn älskar skräck, mysterier och fantasy – och det får gärna vara läskigt, barn skyr inte mörkret. Överlag tror jag starkt på att läsning och även inlärning ska vara lustbetonad och utgå från barnens egna preferenser och intressen så mycket det bara går. Då har man chansen att få dem ombord på läståget – kanske till och med för livet!