Tre snabba frågor med Kristina Andersson Orre
Lärare i årskurs 4–6 på Prästängsskolan i Stångby.
Beskriv en lektion med Favorit matematik.
Jag brukar ha en gemensam uppstart – ibland med genomgång på tavlan, ibland genom huvudräkningsuppgifterna som finns i lärarhandledningen och ibland genom ett EPA (Enskilt, par, alla)-problem som vi sedan går igenom tillsammans. Därefter arbetar eleverna med uppgifter i boken, antingen individuellt eller gemensamt. Vi avslutar ofta med någon form av exit-ticket för att få koll på förståelsen hos eleverna.
Hur använder ni det digitala läromedlet?
Det digitala läromedlet är för det mesta ett komplement. Eleverna skriver ibland direkt i den digitala boken, tittar på filmerna och tränar begreppen. De använder också TRÄNA-rutorna. Klassrums-funktionen använder jag ibland då eleverna har läxa.
Vilka delar av den digitala lärarresursen använder du?
Jag använder den interaktiva tavlan vid genomgångar – både de färdiga genomgångarna och sådana jag själv skapat. Det finns många bra verktyg som till exempel tallinjer som jag bara kan dra in och använda. Vid genomgångar tittar vi gemensamt på filmerna. Lärarhandledningen ger mig ett mycket bra stöd i undervisningen. Det är i stort sett bara den digitala lärarhandledningen som används. I den finns allt jag behöver – tips på genomgångar, filmerna som är kopplade till området, huvudräkningsuppgifter och kopieringsmaterial.