Snack om läsning
23 & 24 september
Välkommen till vår webbträffserie Snack om läsning. Här får du möta inspirerande personer inom skolans värld som diskuterar läsförståelse, läsfrämjande, skolbibliotek, lättläst och pedagogik. Hur ser läsinlärningen ut för nybörjare upp till bokslukaråldern, vad gör vi för att möta de svaga eleverna i läsning och hur bygger man upp ett riktigt bra skolbibliotek?
Chris Qwist guidar dig genom två webbträffar som har fokus på skola och skolbibliotek. Utöver att möta inspirerande personer så bjuder vi också på spännande boktips och alla som anmäler sig har chans att vinna fem Lingonvägen-paket.
Snack om läsning är en livesänd webbträff och det går att se sändningen i efterhand.
Webbträffarna görs i samarbete med Nypon & Vilja.
Skolspåret
Se webbträffen här!
Medverkar gör författaren och läscoachen Maria Björsell, Inger Fridolfsson som är fil.mag. i specialpedagogik med många års erfarenhet av elevers läs- och skrivinlärning samt logopederna Elvira Ashby och Julia Andersson med lång erfarenhet av arbete med skolelever.
Från nybörjare till bokslukare
Maria Björsell
När nybörjarläsaren ska knäcka läskoden är motivationen att lyckas ofta hög. Samtidigt är också stödet och uppmuntran från omgivningen som störst. Så snart euforin lagt sig börjar det mödosamma arbetet att bli en läsare. Vi besöker författaren ochspecialläraren Maria Björsell på hennes skola och pratar med henne om framgångsfaktorerna som skapar en läsande generation.
Att tidigt fånga de lässvaga
Inger Fridolfsson
Inger Fridolfsson är fil.mag. i specialpedagogik och har under större delen av sitt yrkesverksamma liv arbetat med barns tidiga läs- och skrivinlärning. Här delar hon med sig av sina erfarenheterna som lågstadielärare och speciallärare och hur vi kan lyckas att tidigt fånga och hjälpa de lässvaga.
Språkliga svårigheter i skolan – vad gör vi?
Elvira Ashby och Julia Andersson
Logopederna Elvira Ashby och Julia Andersson berättar om konkreta forskningsförankrade verktyg som man kan använda både för att kompensera för språkliga svårigheter och för att stötta eleverna att utveckla språket i alla ämnen.
Skolbibliotekspåret
Se webbträffen här!
Medverkar gör författaren Anna Ehring som brinner för att utveckla skolbibliotek på ett sätt som verkligen passar barnen och Maria Heimer som är utbildad lärare och skolbibliotekarie.
Att skapa ett skolbibliotek från grunden
Anna Ehring
Författaren Anna Ehring har varit involverat i att bygga upp och inreda flera skolbibliotek och brinner för att göra det på ett sätt som verkligen passar barnen och eleverna. Här delar hon med sig av sina erfarenheter av hur urvalet kan göras för att underlätta för lärarna i arbetet med källkritik och värdegrundsarbetet.
Den starka kopplingen mellan skolbibliotek, läraren och elevens lärande
Maria Heimer
Maria Heimer diskuterar hur grundskolan, med fokus på F–6, kan skapa en ändamålsenlig och hållbar skolbiblioteksverksamhet.