Yrkesmässig handledning – mer än ord
Intervju med Marianne Kisthinios, sakkunnig granskare av boken
Jag såg ett behov av att samla metoder och konkreta exempel som både studenter och handledare kan dra nytta av.
Sjätte upplagan av Yrkesmässig handledning är uppdaterad med den senaste forskningen inom området och inkluderar nu även utvärdering av studenter samt digital handledning. Bokens innehåll beskriver fördjupade kunskaper om begreppet handledning, dess gränsområden och som pedagogisk verksamhet, såväl i grupp som individuellt. Boken beskriver också metoder för handledning av studenter under VFU, samt yrkesverksamma, på ett tydligt sätt.
Vi har passat på att ställa några frågor till bokens sakkunniga granskare Marianne Kisthinios.
Vad var det som inspirerade dig att arbeta med just den här boken och bidra till innehållet?
– Det som inspirerade mig att arbeta med boken var min passion för att stödja utvecklingen av handledning inom sjuksköterskeprogrammet och under VFU. Jag såg ett behov av att samla metoder och konkreta exempel som både studenter och handledare kan dra nytta av. Att få möjligheten att bidra till en resurs som stärker både handledare och studenter kändes meningsfullt och motiverande.
Ett centralt mål med handledning är att stärka studenters och yrkesutövares förmåga att hantera olika situationer under VFU. Vilka metoder eller angreppssätt lyfter boken fram som särskilt effektiva för att uppnå detta, både i grupp och individuellt?
– Bokens författare Sidsel Tveiten lyfter fram reflekterande samtal som en central metod för att utveckla handlingskompetens, både individuellt och i grupp. Genom öppna frågor och aktivt lyssnande främjas självinsikt och problemlösning. För grupphandledning betonas delad reflektion och gemensamt lärande, medan individuell handledning fokuserar på anpassade mål och dialog. Boken tar även upp praktiska kreativa verktyg som hjälper deltagarna att hantera komplexa situationer i en trygg miljö.
Du har skrivit ett avsnitt om "peer-learning" som en pedagogisk modell inom sjuksköterskeprogrammen. Kan du berätta mer om hur denna modell fungerar under VFU och vilka fördelar den har för både studenter och handledare?
– Peer-learning är en modell där studenter lär av och med varandra under handledning. I praktiken innebär det att studenter i par eller små grupper arbetar tillsammans för att lösa uppgifter, reflektera över sina erfarenheter och ge varandra återkoppling. Fördelarna är många – studenter utvecklar sitt kritiska tänkande, kommunikationsförmåga och självförtroende genom att aktivt delta i lärandeprocessen. Samtidigt avlastas handledarna eftersom studenterna stöttar varandra, vilket kan leda till en mer effektiv användning av resurser.
Om du skulle ge ett enda råd till någon som vill bli en bra handledare, vad skulle det vara?
– Mitt viktigaste råd är att verkligen lyssna. Att vara närvarande och lyhörd för studentens behov, tankar och funderingar skapar en relation byggd på förtroende. Det är genom denna relation som utveckling, reflektion och lärande kan ske på ett djupare plan.