Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Politik som organisation

Intervju med Carl Dahlström

Jag vill att den som läser boken tydligare ser hur makten delegeras från demokratiskt valda politiker, förstår att det måste vara så och samtidigt blir bättre på att analysera vilka konsekvenser det får inom olika politikområden.

Politik som organisation är en uppskattad lärobok som nu ges ut i en sjunde omarbetad upplaga. Vi har passat på att ställa några frågor till bokens redaktör Carl Dahlström.

Frågor om förvaltningsapparatens legitimitet, om styrning och kontroll av förvaltningen, samt hur förvaltningen genomför politiska beslut utgör centrala problem i såväl utvecklingsländer som i de välmående demokratierna. Kan du beskriva hur dessa frågor kan påverka medborgarnas förtroende för politiska institutioner och den offentliga sektorn?

– Medborgarna möter staten främst genom förvaltningen. De blir beskattade och skyddade av olika myndigheter som Skatteverket och Polisen, många utbildas och får vård av offentligt drivna skolor och sjukhus. Därtill drivs mycket av vardagens grundläggande service som transport och renhållning av kommunen. Det är genom dessa återkommande interaktioner som medborgarna lär sig om de kan lita på staten och dess företrädare. Detta är några av anledningarna till att relationen mellan medborgarna och förvaltningen är så viktig för alla stater, såväl utvecklingsländer som välmående demokratier.

Boken tar upp frågan om var den offentliga makten faktiskt är belägen inom olika politikområden. Hur kan denna fördelning av makt mellan politiker, tjänstemän och lokala myndigheter påverka politikens effektivitet och resultat? Kan du ge exempel på områden där denna fördelning av makt är särskilt komplex?

– Boken visar att det inte finns ett svar på var makten ligger utan att det i sig är ett beslut som kan se olika ut i olika kontexter. Men den visar att det är rationellt även för politiska ledare att delegera makt till tjänstemännen. Det kan ske av olika skäl – till exempel för att politikerna saknar tillräcklig kunskap om det som ska utföras där sjukvården är ett exempel. Det kan också handla om att göra trovärdiga åtaganden för att inte agera kortsiktigt, som när det gäller penningpolitiken.

Hur kan boken hjälpa studenter i statsvetenskap och förvaltning att utveckla en djupare förståelse för den offentliga förvaltningens roll inom politiken?

– Boken öppnar för flera olika perspektiv på förvaltningen. Studenterna förstår förhoppningsvis mer om vad förvaltningen bygger sin legitimitet på, vad privatiseringen av offentliga tjänster har lett till, hur incitament fungerar och får mer kunskap om den offentliga etiken.

Vilka lärdomar vill du att den som läser boken tar med sig?

– Jag vill att den som läser boken tydligare ser hur makten delegeras från demokratiskt valda politiker, förstår att det måste vara så och samtidigt blir bättre på att analysera vilka konsekvenser det får inom olika politikområden.

Fotograf: Anders Andersson

I denna utmärkta statsvetenskapliga grundkursbok i förvaltning, Politik som organisation, ges av tretton kvalificerade forskare en bred och genomgående vetenskapligt noga underbyggd översikt, ofta med jämförande moment, i ämnet.