Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Ny bok erbjuder praktiska verktyg för att förbättra och förnya föreläsningskunskaperna hos lärare på högskola och universitet

Intervju med Håkan Fleischer, författare till Föreläsning som studentaktiv metod i högre utbildning.

Porträttbild av Håkan Fleisher

Vad har man som lärare i högre utbildning för nytta av att läsa din bok?
Boken erbjuder praktiska verktyg för att förbättra och förnya föreläsningskunskaperna hos lärare på högskola och universitet. Den är ett stöd för både nya och erfarna lärare som vill fördjupa sina pedagogiska färdigheter och anpassa sin undervisning till studenternas behov. Genom att kombinera vetenskaplig grund med praktiska exempel, ger boken insikter om hur föreläsningar kan göras mer engagerande och lärorika, vilket bidrar till ett ökat studentengagemang och en högre kvalitet i undervisningen​.

Varför har du skrivit en praktisk bok om föreläsningar – kan inte alla lärare inom högre utbildning föreläsa?
Trots att många lärare har stor ämneskompetens räcker inte det alltid. Föreläsningen kräver också att kunna kommunicera tydligt och att skapa engagemang. Boken ger konkreta verktyg för att hantera utmaningar som att fånga uppmärksamheten, skapa kontakt och engagera studenter. Den är utformad för att möta både den nya lärarens osäkerhet och den erfarne lärarens behov av förnyelse, och fungerar som en inspirationskälla och stöd för utvecklingen av framgångsrika föreläsningar​.

Nämn några klassiska misstag att göra vid föreläsningar
Vanliga misstag, som jag själv gjort massor av gånger inkluderar brist på struktur, monotont språkbruk och att tala över studenternas huvuden. Som lärare kan du även bli för passiv och missa att skapa dialog och interaktivitet. Boken identifierar sådana fallgropar och erbjuder praktiska lösningar för att göra föreläsningarna mer engagerande och lättillgängliga. Genom att använda sig av exempel och tydliga verktyg hjälper boken lärare att undvika vanliga missar och skapa dynamiska och inkluderande undervisningstillfällen​.

Vilken är framtiden för föreläsningen inom högre utbildning?
Föreläsningen som undervisningsform kommer att bestå, men den kommer naturligtvis förändras som allting annat. Framtidens föreläsning inom högre utbildning kommer troligen att integrera fler digitala verktyg och aktiva element för att möta studenternas behov. Jag tror att den kommer utvecklas för att främja engagemang och interaktivitet. Boken belyser hur traditionella föreläsningar kan kombineras med studentcentrerade metoder för att skapa en dynamisk lärandemiljö, där föreläsaren fortfarande förmedlar kunskap, men också inspirerar och möjliggör lärande.