Akademisk undervisning i praktiken – Handbok i läraktiviteter för seminarier
Boken kan direkt sättas i händerna på doktorander och nya högskolelärare som efterfrågar tips och råd kring hur de kan bedriva undervisning.
En praktisk handbok i högskolepedagogik – varför behövs det?
Det finns några grundläggande böcker om undervisning inom högre utbildning, men det har länge saknats en handbok på svenska som konkret och ingående beskriver olika övningar som kan användas i undervisning av studenter. Många högskolärare efterfrågar tips och råd kring hur seminarier kan utformas på studentaktiverande och problemorienterade sätt
Vad utmärker bokens upplägg?
Boken är tänkt att fungera som en inspirationskälla och handbok för universitetslärare och doktorander som vill få nya idéer kring hur de kan lägga upp sina seminarier. Den presenterar elva typer av övningar eller läraktiviteter som aktiverar studenterna i diskussioner, problemlösning och analyser. Varje övning har ett eget kapitel där varje övnings syften, förberedelser och genomförande beskrivs uförligt
Högskolelärare är en bred målgrupp. I vilka sammanhang kan boken vara användbar?
Det fiffiga är att bokens anslag är generellt, det vill säga lärare inom alla vetenskapsområden kan ha nytta av den. Boken kan direkt sättas i händerna på doktorander och nya högskolelärare som efterfrågar tips och råd kring hur de kan bedriva undervisning. Boken är också designad för att kunna användas i högskolepedagogiska kurser och fortbildningar som komplement till mer teoretiska böcker om undervisning och lärande.