Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Visst fungerar Grej of the Day i förskolan?

 

Lärare i grundskolan använder Micke Hermanssons mikrolektioner Grej of the Day runt om i landet och vittnar om ett ökat engagemang och kunskapstörst hos eleverna. Men kan man nå samma resultat med GOTD i förskolan?

– Visst går det lika bra att greja med barngruppen i förskolan. Det korta mikroformatet med ledtrådar eggar barnens nyfikenhet och lust att lära, säger Micke Hermansson upphovsmannen till Grej of the day.

– Jag hade aldrig någon masterplan, säger Micke när han berättar om hur han hösten 2009 började med Grej of the Day i sin undervisning i Umeå. 10 minuter varje morgon med ledtrådar, följdfrågor och kuriosa kring dagens grej. Under flera år var han ensam om mikrolektionerna. Idag har Facebook-gruppen Grej of the Day över 30 000 medlemmar och han turnerar runt om i Sverige för att lära ut metoden till andra lärare.

Anpassa metoden för yngre barn
Med föreläsningen riktad till förskollärare ger Micke kunskap och inspiration till att börja greja också i barngruppen. Och det behöver inte vara så svårt att komma igång. 

 

"De grejer jag använder kan ofta vara för svåra för yngre barn. Det gäller att anpassa svårighetsgraden. Istället för Marie Curie och Albert Einstein kan man greja med geparder eller Astrid Lindgren."

 

Passar väl med förskolans styrdokument
– Med GOTD går vi igenom samma ritual varje dag, samma tid och på samma plats. Men dagens grej kan ju vara vad som helst och det skapar en spänning och nyfikenhet hos barnen. De gillar att höra historier, och lära sig nya saker, säger Micke och fortsätter:

– Samtidigt rimmar metoden väl med styrdokumentens skrivningar om undervisning som komplement till omsorgen i förskolan.

Kommer ihåg genom att återberätta
En viktig del av metoden är att barnen får i uppgift att hemma återberätta det de lärt sig om dagens grej.

 

"Återberättandet gör att barnen minns det de lärt sig bättre. Resultatet blir att de diskuterar ”svåra” ämnen med sina föräldrar och kommer tillbaka till förskolan nästa dag med ökad vetgirighet."

 

– Jag har varit med om att mina elever nästa dag kommer med mer kunskap som föräldrarna delat med sig av under middagssamtalet, berättar Micke.

Stor behållning även för lärare
Enligt Micke har han som lärare stor behållning av GOTD, speciellt när man märker att det ger effekt i klassrummet:
– Det är kul när eleverna bara sitter och gapar över det man berättar. Samtidigt lär jag mig något nytt varje dag som lärare. Nu vill jag inspirera och ge praktiska idéer för att stärka lärlusten även i förskolan.