Frågor och svar
Vi har samlat några av de vanligaste frågorna och besvarat dem här:
- Användaruppgifter
- Att beställa produkter på Studentlitteratur
- Använda digitala produkter
- Kurser och kompetensutveckling
Hittar du inte svar nedan, kontakta kundservice så hjälper vi dig!
1. Användaruppgifter
Hur skapar jag ett användarkonto?
Gå till Skola/Företag, välj Skapa konto och fyll i formuläret för att skapa ett användarkonto.
Som privatperson kan du tyvärr inte skapa ett konto på studentlitteratur.se.
För att använda dina digitala produkter kan alla skapa användarkonto i Min bokhylla.
Jag har glömt mitt lösenord, vad gör jag?
Gå till Skola/Företag. Välj Glömt lösenord? och skriv in den e-postadress som är kopplad till användarkontot. Vi skickar då ett meddelande med en länk till den e-postadressen. Följ länken och ändra ditt lösenord.
Om du är elev och under 12 år kan din lärare hjälpa dig med dina inloggningsuppgifter via Klassrummet i Min bokhylla.
Kan jag ändra mina uppgifter?
När du är inloggad på Studentlitteratur.se kan du under Min profil ändra:
- Förnamn
- Efternamn
- E-postadress
- Telefonnummer
- Företag/skola
- Adressuppgifter
Följande uppgifter behöver du kontakta oss för att ändra:
- Kundtyp (vid köp)
- Användarnamn
Kontakta kundservice så hjälper vi dig.
När du är inloggad i Min bokhylla kan du ändra:
- Profilbild
- Förnamn
- Efternamn
- E-postadress
- Arbetar inom
- Skolenhet (endast de är kopplade till skolenhet som lärare/administratör, ej elever)
Du kan inte ändra
- Användarnamn
- Födelseår
Kan jag radera mitt användarkonto?
Nej, du måste vända dig till oss för att få hjälp med att radera ditt användarkonto. Kontakta kundservice så hjälper vi dig.
Jag är lärare och ska använda ett digitalt läromedel i min klass. Hur skapar jag konton till eleverna?
Vill du som lärare skapa användarkonton åt dina elever, kan du göra det i Min bokhylla. Om du inte har valt skolenhet i Min bokhylla gör du det först. När du lagts till skolan går du till Användare/Hantera elever i Min bokhylla. Där kan du skapa användarkonto till dina elever och samtidigt lägga till dem till skolan.
Eleverna kan skapa användarkonto själva också. De går då till minbokhylla.studentlitteratur.se och väljer Skapa konto. Följ instruktionerna där.
Jag är lärare och mina elever har ingen egen e-postadress, hur hanterar jag det?
Det går bra att använda samma e-postadress till flera användarkonton. Du som lärare kan exempelvis använda din egen e-postadress för alla elevers användarkonton.
Om eleverna får en egen e-postadress längre fram kan de ändra det under Min profil när de är inloggade.
Elevernas e-postadresser används bara då de glömt sitt lösenord. Det är därför bra om de har tillgång till den angivna e-postadressen när de ska logga in.
Jag är lärare och min elev har glömt sitt lösenord. Hur kan eleven få ett nytt lösenord?
Gå in under Användare i Min bokhylla. Du kan återställa alla elevers lösenord. Då skickas ett e-postmeddelande till angiven e-postadress och så får de skriva in ett nytt lösenord. För elever upp till 12 år kan du som lärare ändra lösenordet direkt. Du hittar båda alternativen under de tre prickarna i listan eller om du går in på eleven.
2. Att beställa produkter på Studentlitteratur
Jag är lärare och önskar provexemplar, hur gör jag?
Om du är lärare kan du beställa provexemplar av produkter som är relevanta för din undervisning. Läs mer om hur du gör.
Hur beställer och aktiverar jag digitala provexemplar?
Läs mer om hur du beställer och aktiverar digitala provexemplar av kurslitteratur i vår steg för steg-guide.
Vad är GLN-nummer?
GLN, Global Location Number, är ett unikt nummer som säkerställer att en e-faktura hamnar hos rätt mottagare. Inom offentlig sektor är det numera krav på att leverantörer ska skicka e-faktura. För att vi ska kunna skicka e-faktura till dig som arbetar i offentlig sektor behöver du uppge både organisationsnummer och GLN-nummer.
Vänd dig till din ekonomiavdelning om du har frågor om din organisations GLN-nummer.
3. Använda digitala produkter
Vad är Min bokhylla?
Min bokhylla är en samlingsplats där du kommer åt dina digitala läromedel och andra digitala produkter från Studentlitteratur. När du tilldelas en licens eller aktiverar en aktiveringskod visas din digitala produkt i Min bokhylla.
För skolor finns möjlighet att administrera skolans lärare och elever samt hantera och få överblick över skolans licenser i Min bokhylla.
Vad är en aktiveringskod?
Aktiveringskoden är din ”nyckel” för att låsa upp din digitala produkt. Aktiveringskoden kan användas ett begränsat antal gånger och har en begränsad giltighetstid, beroende på vilken produkt den hör till.
Du kan kontrollera statusen på din aktiveringskod.
Hantera aktiveringskod
I våra läromedel ersätter vi successivt aktiveringskoder med digitala licenser.
Hur får jag tillgång till en digital produkt?
Om du är elev och får ditt läromedel av din skola kan de ha fått licenser till skolan. Be din lärare att tilldela en licens till dig.
Om du inte får ditt läromedel av din skola utan har köpt det själv kan du ha fått ett e-postmeddelande med en licenslänk dit du kan gå för att tilldela dig licensen. Följ instruktionerna på sidan du kommer till. En licens behöver inte aktiveras i Min bokhylla utan när läromedlet visas är det klart att använda.
Det kan också finnas en aktiveringskod på insidan av bokens omslag. Den kan du aktivera i Min bokhylla.
Jag är lärare och ska använda ett digitalt läromedel i min klass. Hur ger jag eleverna tillgång till läromedlet?
Du behöver lägga till eleverna till den skolenhet dit licenserna har skickats. Därefter kan du tilldela dina elever elevlicenser för det aktuella läromedlet i Min bokhylla för din skola.
Om ni har ett läromedel med en aktiveringskod tryckt på insidan av bokens omslag kan du konvertera koden till en licens och därefter tilldela den till den elev som ska ha den. En licens kan flyttas mellan elever inom samma skolenhet.
Varför ska jag konvertera en aktiveringskod till en licens istället för att använda koden som jag gjort tidigare?
Endast licenser kan flyttas obegränsat mellan användare inom en skolenhet. Licenser syns i Min bokhylla, så att du som lärare enkelt kan administrera tillgången till läromedlet för dina elever, och se licensernas giltighetstid. Du kan också tilldela licenser till andra lärare eller vikarier, eller ta bort licenser från lärare/elev. Läs mer om aktiveringskoder och licenser.
Måste jag konvertera en aktiveringskod till en licens?
Nej, det går bra att använda aktiveringskoden som vanligt, men du kan inte koppla den till en skola och därmed inte heller se den i översikten över licenser eller flytta den mellan användare.
Ska alla konvertera sina aktiveringskoder till licenser?
Nej, det gäller bara skolor där man vill få bättre översikt över sina digitala läromedel. Privatpersoner som köpt själva har ingen anledning att konvertera sin aktiveringskod till licens.
Jag är lärare och vill följa mina elevers arbete, hur gör jag?
Du hittar dina klassrum under Mina klassrum i Min bokhyllas huvudmeny om du är kopplad till en skolenhet. Det finns ett klassrum för varje läromedel du har tillgång till. Öppna ett klassrum och välj vilken/vilka elevgrupper du vill visa.
Mina elever ska gå med i min grupp. Hur gör de det?
Du kan se klassrumskoden på det aktuella klassrumskortet i Min bokhylla. Klassrumskoden finns också inne i ditt klassrum.
Jag är lärare och vill lägga till eleverna i min grupp. Hur gör jag det?
Du kan skicka eller visa en gruppkod som eleverna skriver in själva.
Eleverna:
- Loggar in i Min bokhylla
- Väljer Gå med i grupp
- Skriver in den gruppkod som finns till din grupp (du kan exempelvis visa den i helskärm).
De kan också gå in på en grupplänk. Du kan skicka ut den eller lägga på en gemensam sida som eleverna kan komma åt. Eleverna går in på länken och följer instruktionerna.
Elever som inte lagts till på skolenheten läggs automatiskt till den när de läggs till i en grupp både med gruppkod och grupplänk.
Elever som redan har konto på Studentlitteratur kan du lägga till. Om dina elever inte har konto, behöver du skapa nya konton till dem. Om du som lärare skapar konto läggs eleven automatiskt till på skolenheten så att du kan lägga till eleven till gruppen.
Min digitala produkt finns inte i Min bokhylla, vad gör jag?
Det kan finnas flera orsaker till att du inte ser din produkt:
- Om du har skapat flera användarkonton hos oss kan du ha loggat in med ett annat än det du var inloggad på när du aktiverade produkten. Du kan ta reda på vilka användarkonton du har hos oss.
Gör så här:- Utan att vara inloggad, gå till minbokhylla.studentlitteratur.se
- Välj Glömt användarnamn?
- Du får ett meddelande till din e-postadress med en länk. Följ länken för att se en lista över de användarnamn som är kopplade till din e-postadress.
- Din licens kan ha tilldelats någon annan. Det kan ha hänt om du går i grund- eller gymnasieskolan och böckerna används av många elever eller ”ärvs” mellan årskurserna. Fråga din lärare om du är osäker.
- Din licens kan ha löpt ut.
Kontakta oss på kundservice om du behöver hjälp.
Förlorar jag anteckningar, understrykningar med mera om jag får en ny licens?
Nej, om du får tillgång till en licens eller aktiverar en ny aktiveringskod på samma användarkonto som du använt tidigare förlorar du ingenting. Du hittar dina personliga anteckningar, understrykningar som vanligt i den digitala produkten, eftersom dessa sparas på ditt användarkonto.
4. Kurser och kompetensutveckling
Jag har bokat en utbildning, när kommer min biljett?
Biljetter skickas via e-post cirka 2 veckor innan utbildningstillfället. Kika gärna en extra gång i din e-post så att du inte missat meddelandet.
Hur vet jag när sista anmälningsdag infaller för en utbildning?
Normalt sett så stängs anmälan till våra utbildningar 4-5 dagar innan utbildningstillfället. Du är alltid välkommen att kontakta oss på Kundservice för att undersöka om det finns platser kvar.
Varför framgår det inte alltid vilken lokal utbildningar ska hållas i på webbplatsen?
Vi vill att så många som möjligt ska få chansen att delta, det innebär att vi ibland avvaktar med att fastställa lokal för att inte vara begränsade av utrymme.
Vad kostar det att boka en utbildning exklusivt för min arbetsplats?
Du är alltid välkommen att kontakta oss för en förutsättningslös diskussion. Då kan vi tillsammans göra en behovsanalys och säkerställa att du får det upplägg som är bäst för er samt ge en prisuppgift!