Det ska vara lätt att hitta rätt – lättläst från Nypon & Vilja
Från fantasy till filmklassiker – utbudet av lättlästa böcker har vuxit de senaste åren och intresset är stort. Men hur ska man som pedagog kunna matcha rätt läsare med rätt bok? Henny Holmqvist, förläggare på Nypon och Vilja förlag, berättar om hur litteratur för läsare med olika förutsättningar och intressen gör läsningen både lättare och roligare.
Till att börja med, varför är det så viktigt att erbjuda lättläst litteratur?
– Alla måste få möjlighet att utveckla sitt språk och därmed också sin förmåga att reflektera, att uttrycka sig och vara delaktig i samhället. Idag är det tyvärr många som har svårt att tillägna sig vardagliga texter. Då kan lättläst vara den enda vägen till fortsatt läsutveckling.
– Dessutom behöver den som ska lära sig läsa, oavsett om man är barn, ung eller vuxen, möta texter som engagerar och motiverar. Den som kämpar med sin läsning har ofta stött på ointressanta och alltför svåra böcker tidigare. Läraren eller bibliotekarien får kanske bara en chans att träffa rätt, så det är viktigt att boken känns relevant och lagom utmanande.
Hur är Nypons och Viljas lättlästa böcker anpassade för dem som kämpar extra med sin läsning?
– Nypon och Vilja förlag erbjuder Sveriges bredaste utgivning inom lättläst och är en del av Studentlitteratur. Böckerna från Nypon passar barn- och ungdomar, medan Vilja främst vänder sig till unga vuxna och vuxna. Alla böcker är speciellt utvecklade för dem som kämpar med sin läsning, och indelningen i olika nivåer gör det lättare att rekommendera en bok som matchar elevens förkunskaper och förutsättningar.
– Vi vill ge alla en möjlighet att uppleva lustfylld läsning. Tillsammans med våra fantastiska författare och illustratörer skapar vi berättelser som väcker nyfikenhet och lockar fram läsvilja – rad för rad, sida för sida.
Berätta mer om hur böckerna anpassas för att vara lättlästa!
– Det finns en rad faktorer som gör en bok mer lättläst. Det mest uppenbara är kanske att den är kortare än en traditionell bok och har ett enkelt språk med korta stycken. Men det handlar också om ett bra driv, en tydlig berättarröst och ett överskådligt persongalleri. Alla böcker har ett otvetydigt slut och bilderna är tydliga och lättolkade. Hög kvalitet är helt avgörande för att ge läsaren en rik läsupplevelse även i detta format.
Tematiken då – vad handlar böckerna om?
– För att verkligen väcka intresse och läslust är det viktigt att berättelserna speglar barnens vardag, men också utgivningen av böcker i samhället. Vad pratas det om, vad finns på agendan? Fantasy och skräck är populära genrer, liksom faktaböcker och klassiker. Många böcker är kopplade till skolans läroplan och uppmuntrar till diskussion och samtal.
– Särskilt populära bland de yngre nybörjarläsarna är Bodil och Tofu och Livat på Lingonvägen, bokserier som hjälper barnen att träna upp sin läsförmåga och sitt ordförråd. Böckerna kan läsas både som klassböcker på lågstadiet och av de något äldre läsarna som behöver starta om sin läsning.
Kan lättlästa böcker bidra till inkludering och sammanhållning i skolmiljön, tror du?
– Ja, många pedagoger vittnar om att elever som tidigare känt sig utanför läsgemenskapen nu kan känna att de också är en del av den läsande gruppen. Böckerna kan inspirera till gemensamma teman och diskussioner i klassrummet, oavsett läsförmåga. Kommer en författare på skolbesök kan de elever som har svårt med läsningen läsa en lättläst bok och ändå vara delaktiga.
– Det händer att vi får fina brev från lärare och pedagoger som berättar om elever som upptäckt glädjen i att läsa och kunnat ta nästa steg på vägen i sitt lärande.
Nypon och Viljas utgivning underlättar även för lärare. På vilket sätt?
– Till alla våra titlar finns det kostnadsfritt arbetsmaterial som kan inspirera läraren och underlätta att använda skönlitteratur i klassrummet, såsom handledning med lektionsplanering kopplad till kursplanen, tips och idéer och praktiska övningar. Vi tar fram allt material i samarbete med erfarna pedagoger och lärare. Det finns också arbetsmaterial för eleven.
– Först som sist är läraren den som har läsaren framför sig, som känner eleven och vet vad hen behöver. Vår uppgift är att tillhandahålla en varierad utgivning som gör det lätt för läraren att hitta rätt utifrån rekommenderad ålder, lättlästnivå och genre.