Logga in
Handlar som: Privatkund

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Handlar som: Privatkund

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

PIRLS visar på försämrad läsförståelse

Svenska fjärdeklassares läsförmåga sjunker och skillnaderna mellan elever ökar. (Facebook-inlägg (Liggande)) (910 × 512 px)-2.png

 

Skillnaden i läsförståelse ökar mellan elever i årskurs fyra. Det visar den senaste läsförståelsemätningen, PIRLS, som gjorts bland tio-åringar. Vilken skola eleverna går på, vilket språk de talar hemma och de socioekonomiska förutsättningarna har avgörande betydelse för deras läsförmåga. 
– Det är mycket bekymmersamt att läsförståelsen sjunker bland resurssvaga elever och att de socioekonomiska klyftorna blir allt större. Detta kan få långsiktiga konsekvenser för elevernas framtid, säger Studentlitteraturs vd Stefan Persson, tillika ordförande i Läromedelsföretagen.
Resultatet kommer inte som någon nyhet och det pågår ett omfattande arbete runt om i Sverige för att öka läsförståelsen. I år har regeringen anslagit ytterligare 680 miljoner kronor för att göra det möjligt för skolornas huvudmän att köpa in extra läromedel. God läsförståelse är en förutsättning för att klara skolan och vilket i sin tur påverkar livet som vuxen.
PIRLS är en omfattande internationell studie och skillnaderna i läsförståelse på olika håll i världen, sedan senaste mätningen 2016, ses också som en följd av pandemin.