

Skräck, science fiction och fantasy Elevpaket - Tryckt bok + Digitalt 36 mån
Arbeta med fantastiska genrer i svenska 1, 2 och 3
- 11INLEDNING
- 11Till läraren – Så här kan du arbeta med genrerna i undervisningen
- 115SKRÄCK
- 15Vad är skräck?
- 16Typiska drag för skräck
- 16Miljö
- 16Karaktärer
- 17Moralisk aspekt
- 17Vanliga skräckmotiv
- 18Olika typer av skräck
- 20Hur kommer det sig att så många gillar skräck?
- 20Skräck som terapi och frälsning
- 23Diskutera
- 24Redan de gamla grekerna
- 25Skräckromanens födelse
- 26Några skräckklassiker
- 27Mary Shelleys Frankenstein eller den moderne Prometeus
- 27Textutdrag: Mary Shelley, Frankenstein eller den moderne Prometeus
- 34Diskutera
- 34Robert Louis Stevensons Dr Jekyll och mr Hyde
- 35Textutdrag: Robert Louis Stevenson, Dr Jekyll och mr Hyde
- 40Diskutera
- 40Bram Stokers Dracula
- 41Textutdrag: Bram Stokers Dracula
- 47Diskutera
- 48Fler viktiga föregångare
- 48Skräck i vår tid
- 49Textutdrag: John Ajvide Lindqvist, Låt den rätte komma in
- 54Diskutera
- 57Fördjupningsuppgifter
- 157Se en skräckklassiker
- 57Förslag på filmer
- 258Läs en skräcknovell
- 58Förslag på noveller
- 359Läs en skräckklassiker
- 59Instruktion till analysen
- 460Jämförande analys i rapportform
- 60Olika förslag till ämnen
- 60Filmförslag olika teman
- 61Romanförslag olika teman (tillgängliga på svenska)
- 62Tips på filmatiserade skräckromaner
- 64Nyare
- 267SCIENCE FICTION
- 67Vad är science fiction?
- 68Typiska drag för science fiction
- 68Miljö
- 68Karaktärer
- 69Olika typer av science fiction
- 69Vanliga teman och motiv i science fiction
- 71Hur kommer det sig att science fiction varit en nedvärderad genre i Sverige?
- 71Svensk science fiction på väg in från kylan
- 74Diskutera
- 75Hur började det
- 76Diskutera
- 76Utopier och verkligheten
- 77”Genmanipulera bort dåliga anlag hos människor”
- 79Diskutera
- 79Dystopins födelse
- 80Två klassiska dystopier
- 81Textutdrag: George Orwell, 1984
- 83Textutdrag: Karin Boye, Kallocain
- 86Diskutera
- 87Världsrymden anfaller
- 88Textutdrag: HG Wells, Världarnas krig
- 91Diskutera
- 92Robotar – ett etiskt dilemma
- 93Här är den verklige dr Frankenstein
- 94Diskutera
- 95Dystopier i vår tid
- 95Textutdrag: Suzanne Collins, Hungerspelen
- 102Diskutera
- 103Fördjupningsuppgifter
- 1103Se en science fiction-klassiker
- 103Förslag på filmer
- 2104Läs en science fiction-novell
- 104Förslag på noveller
- 3104Läs en science fiction-klassiker
- 105Instruktion till analysen
- 4106Jämförande analys i rapportform
- 106Olika förslag till ämnen
- 106Filmförslag olika teman
- 107Romanförslag – olika teman (tillgängliga på svenska)
- 109Tips på böcker som filmatiserats
- 3113FANTASY
- 113Vad är fantasy?
- 114Typiska drag för fantasy
- 114Miljön
- 114Karaktärer
- 115Olika teman och motiv i fantasy
- 116Olika typer av fantasy
- 118Hur kommer det sig att så många gillar fantasy?
- 118Sagolika klassiker hittar nya roller i populärkulturen
- 122Diskutera
- 122En genre med gamla anor
- 123Fantasyromanens födelse
- 124Några fantasyklassiker
- 124CS Lewis Berättelsen om Narnia
- 125Textutdrag: CS Lewis, Berättelsen om Narnia
- 133Diskutera
- 134JRR Tolkiens Sagan om ringen
- 134Textutdrag: JRR Tolkien, Sagan om ringen
- 143Diskutera
- 144Ursula K Le Guins Trollkarlen från Övärlden
- 144En svensk klassiker – Astrid Lindgrens Mio min Mio
- 144Farlig fantasy?
- 145Harry Potter är farlig
- 146Diskutera
- 146Fantasy och stereotyper/fördomar
- 147Diskutera
- 148Fantasy i vår tid
- 149Textutdrag: Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren, Cirkeln
- 155Diskutera
- 157Fördjupningsuppgifter
- 1157Se en fantasyklassiker
- 157Förslag på filmer
- 2158Läs en fantasyklassiker
- 158Instruktion till analysen
- 3159Jämförande analys i rapportform
- 159Olika förslag till ämnen
- 159Filmförslag olika teman
- 160Romanförslag olika teman (tillgängliga på svenska)
- 161Tips på böcker som filmatiserats
- 4165ELLER är allt en och samma genre egentligen?
- 165Rapport – jämförelse med flera genrer
- 166Förslag på texter/filmer
- Bilagor
- 167Bilaga 1: Checklistor – uppgifter
- 167Checklista – Bokanalys
- 168Checklista – Rapportens delar och rubriker
- 170Checklistor – Analys i rapportform
- 170Jämförelse av två berättelser med samma/liknande tema
- 171Jämförelse text och filmversion/äldre och nyare filmversion
- Jämförelse film/bok och klassisk bok/filmatisering
- 172av klassiker inom genren
- 173Checklista – Rapport kopplad till flera genrer
- 174Bilaga 2: Kunskapskrav kopplade till uppgifterna
- 174Film- och novelldiskussion i grupp
- 174Centralt innehåll i kursen svenska 3 som uppgiften bygger på
- 175Bokanalys
- 175Centralt innehåll i kursen svenska 3 som uppgiften bygger på
- 176Rapport
- 176Centralt innehåll i kursen svenska 3 som uppgiften bygger på
Information
Avsedd för:
GymnasiumSpråk:
SvenskaISBN:
9789144176987Utgivningsår:
2017Artikelnummer:
38964-BT01Upplaga:
FörstaSidantal:
184