Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Språket - grunden till din framtid Elevpaket - Tryckt + Digitalt 36 mån

Skickas följande arbetsdag

Språket - grunden till din framtid - Digital elevlicens 12 mån

Skickas inom 3 timmar

Språket grunden till din framtid - Digital elevlicens 12 mån 30 elever

Skickas inom 3 timmar
Valt format
Elevpaket - tryckt + digitalt 470 kr inkl. moms
Elevlicens - digital produkt 264 kr inkl. moms
Elevlicens för 30 elever - digital produkt 4 740 kr inkl. moms

Genom språket har vi möjlighet att påverka, göra vår stämma hörd och få våra ord lästa. Det som kännetecknar läromedlet Språket - grunden till din framtid är den genomgående ambitionen att rusta eleverna med en språklig säkerhet och medvetenhet. Med god träning kan språket öppna dörrar till nya domäner och bli en väg in i framtiden. Elevpaket Språket - grunden till din framtid är uppbyggd utifrån olika genrer och baserad på cirkelmodellen. För varje genre finns en exempeltext och fyra arbet...

Läs mer

Genom språket har vi möjlighet att påverka, göra vår stämma hörd och få våra ord lästa. Det som kännetecknar läromedlet Språket - grunden till din framtid är den genomgående ambitionen att rusta eleverna med en språklig säkerhet och medvetenhet. Med god träning kan språket öppna dörrar till nya domäner och bli en väg in i framtiden. Elevpaket Språket - grunden till din framtid är uppbyggd utifrån olika genrer och baserad på cirkelmodellen. För varje genre finns en exempeltext och fyra arbetstexter i ökande svårighetsgrad. Till alla texter, oavsett genre, finns läsförståelse- och diskussionsfrågor samt olika slags uppgifter, väl förankrade i kursplanen. I varje kapitel behandlas även olika grammatiska moment. Grammatiken är kopplad till kapitlets genre och tanken är att eleverna ska få direkt användning av sina grammatiska kunskaper när de skriver i respektive genre. Strukturen i elevboken underlättar individanpassning av undervisningen i såväl heterogena grupper som grupper med kontinuerligt intag. Målgrupp Materialet riktar sig till elever som läser svenska och svenska som andraspråk både på grundläggande vuxenutbildning delkurs 1-4 och på högstadiet årskurs 7-9. Det går också utmärkt att använda i t.ex. blandade klasser för grundläggande svenska/ svenska som andraspråk. Digitalt läromedel I det digitala läromedlet finns hela elevboken som digital bok, komplett med samtliga texter och övningar inlästa med autentiskt tal och textföljning. I det digitala läromedlet finns även fördjupningsmaterial och en mängd självrättande övningar till alla kapitel. De självrättande övningarna ger eleverna nödvändig ord- och grammatikträning och kan göras hur många gånger som helst.

Stäng

Studieteknik och språkverktyg .......................................................... 9

Studieteknik....................................................................................... 10

Planera dina studier.......................................................................... 10

Läsa en text....................................................................................... 10

Skriva med egna ord......................................................................... 11

Läsa en roman.................................................................................. 11

Lässtrategier....................................................................................... 12

Texttyper........................................................................................... 12

Läsning.............................................................................................. 12

Vad behövs för att bli en god och självständig läsare?.................... 14

Dra en slutsats................................................................................... 14

Strukturera en text............................................................................ 15

Textbindning och sambandsord.................................................... 17

Uttala, förstå och göra sig förstådd .............................................. 18

Förändring av konsonantljud........................................................... 18

Vardagligt tal..................................................................................... 18

Intonation (språkmelodi).................................................................. 19

Betoningens betydelse..................................................................... 19

Satsmelodi........................................................................................ 20

Tala och samtala, föra en diskussion framåt............................... 21

Inför ett samtal/en diskussion.......................................................... 22

Föra ett samtal framåt och fördjupa ett samtal............................... 22

Diskussionsledare............................................................................. 23

Presentationsteknik – Hålla ett föredrag.................................... 24

Ge respons........................................................................................... 26

Resonera och utveckla ett resonemang....................................... 28

Källkritik: Resonera om källors trovärdighet............................. 31

Citera en källa..................................................................................... 34

Källförteckningsmallar...................................................................... 35

1. SAGOR.............................................................................................. 36

Saga – Exempeltext med typiska drag för genren........................... 38

Exempel på analys av Askungen....................................................... 40

Text 1 – Rödluvan.............................................................................. 43

Språkets normer – Skiljetecken..................................................... 46

Stor bokstav...................................................................................... 47

Liten bokstav..................................................................................... 47

Grammatik – Ordklasser.................................................................. 49

Substantiv......................................................................................... 50

Adjektiv............................................................................................. 50

Verb................................................................................................... 50

Adverb.............................................................................................. 50

Pronomen......................................................................................... 51

Prepositioner..................................................................................... 51

Samordnande konjunktioner........................................................... 51

Underordnande konjunktioner........................................................ 51

Räkneord........................................................................................... 51

Interjektioner.................................................................................... 51

Substantivets deklinationer.............................................................. 52

Obestämd och bestämd form av substantiv.................................... 52

Böjning av adjektiv och substantiv................................................... 53

Text 2 – Jack och bönstjälken .......................................................... 57

Grammatik – Satsdelar..................................................................... 61

Subjekt – Predikat – Objekt.............................................................. 61

Predikatsfyllnad................................................................................. 63

Adverbial........................................................................................... 64

Satsadverbial..................................................................................... 64

Aktiv och passiv sats samt agent...................................................... 64

Ordföljd i huvudsats......................................................................... 65

Ordföljd i bisats................................................................................. 67

Text 3 – Rapunzel............................................................................... 72

Tempussystem och tempusharmoni............................................. 77

Verbgrupper..................................................................................... 81

Text 4 – Tiggaren ............................................................................... 84

2. NOVELLER........................................................................................ 88

Novell – Exempeltext med typiska drag för genren........................ 90

Typiska drag i en novell – med exempel ur Dossy........................... 92

Novellanalys av Dossy....................................................................... 93

Miljöbeskrivning............................................................................... 95

Personbeskrivning............................................................................ 95

Gestaltande beskrivningar................................................................ 96

Faktaruta – berättargrepp................................................................ 99

Text 1 – Spadjäveln ......................................................................... 100

Grammatik – Samordnande konjunktioner.............................. 105

Text 2 – På väg.................................................................................. 108

Grammatik – Pronomen ................................................................ 112

Possessiva pronomen:
hans, hennes, dess, ens, deras, sin, sitt, sina................................... 114

Text 3 – Vågen.................................................................................. 115

Grammatik – Direkt och indirekt tal........................................... 119

Text 4 – Pälsen.................................................................................. 125

Grammatik – Underordnande konjunktioner........................... 129

Bisatsinledare.................................................................................. 130

3. ROMANUTDRAG........................................................................... 134

Att läsa en roman............................................................................ 137

Studietekniktips – Medan du läser din roman............................... 137

Frågor – Förstå romanen bättre..................................................... 138

Muntlig recension av en bok.......................................................... 139

Romanutdrag – Exempeltext........................................................ 140

Recension – Exempeltext med typiska drag för genren................ 141

Tips på böcker att läsa.................................................................... 142

Text 1 – Utdrag ur Eldens hemlighet ........................................... 144

Text 2 – Utdrag ur Dumpad .......................................................... 150

Text 3 – Utdrag ur Hur man förälskar sig i en man
 som bor i en buske
............................................................................ 154

Grammatik – Pronomen: man, en, ens, sin/sitt/sina .............. 158

Text 4 – Utdrag ur En man som heter Ove................................... 160

Ordbildning...................................................................................... 164

Sammansättningar......................................................................... 164

Särskrivningar................................................................................. 166

Avledningar.................................................................................... 167

4. INSÄNDARE.................................................................................... 170

Insändare – Exempeltext med typiska drag för genren................. 172

Att skriva en insändare.................................................................. 173

Att besvara en insändare............................................................... 174

Svar på insändare – Exempeltext med typiska drag för genren.... 175

Sambandsord.................................................................................. 176

Disposition...................................................................................... 176

Referatmarkörer.............................................................................. 177

Ordval – positiva, neutrala och negativa ord............................ 178

Text 1a – Miljöargumenten kring biltvätt är ogrundade...... 179

Text 1b – Tungmetaller från bilar farliga för miljön.............. 180

Ordkunskap – Tycka, tänka, tro....................................................... 182

Text 2a – Borde inte parken vara för barnfamiljer? ............... 183

Text 2b – För barnfamiljer som önskar utmaningar............... 184

Text 3a – Kalven tas från sin mamma........................................ 186

Text 3b – Svenska mjölkbönder använder minst antibiotika 187

Text 4a – Skånes länstrafiks information brister.................... 192

Text 4b – Skånes länstrafik ersätter utlägg.............................. 193

5. Nyhetsartiklar och nyhetsnotiser.............................................. 198

Samma nyhet på två olika sätt....................................................... 199

Nyhetsartikel (exempel 1 och 2) – Exempeltext med typiska
drag för genren............................................................................... 200

Nyhetsnotis – Exempeltext med typiska drag för genren ............ 202

Text 1 – Dyraste pärlan kommer från Malmö.......................... 204

Nyhetsnotiser.................................................................................. 205

Grammatik – S-passiv.................................................................... 207

Från aktiv till passiv form................................................................ 207

Passivkonstruktion.......................................................................... 208

Grammatik – Reciproka verb....................................................... 209

Grammatik – Deponens................................................................ 212

Text 2 – Att vara i närheten av din smartphone gör
dig dummare................................................................................... 214

Nyhetsnotis...................................................................................... 215

Grammatik – Perfekt particip...................................................... 217

Perfekt particip – olika former........................................................ 217

Passiv med bli + perfekt particip.................................................... 218

Böjning av perfekt particip efter verbet bli..................................... 218

Text 3 – Välkommen hem, Ahmed! ............................................ 221

Nyhetsnotis...................................................................................... 222

Grammatik – Presens particip..................................................... 224

Text 4a – Gymnasielevers projekt – att främja läsning......... 226

Text 4b – HBTQ-barnböcker tvingas bort från bibliotek
i Nordamerika.................................................................................. 227

Nyhetsnotiser.................................................................................. 228

6. Reportage...................................................................................... 230

Reportage – Exempeltext med typiska drag för genren................ 232

Text 1 – Hon hittade kärleken i en buske.................................. 235

Text 2 – Ett dockskåp från en svunnen tid ............................... 243

Text 3 – Mötesplats för surfare.................................................... 248

Text 4 – Power woman.................................................................. 253

Grammatik – Partikelverb............................................................ 261

Grammatik – Prepositioner vid kroppsdelar........................... 268

7. Krönikor......................................................................................... 272

Krönika – Exempeltext med typiska drag för genren..................... 274

Text 1 – Kärleken skulle kunna vinna över hatet.................... 277

Text 2 – Face to face i stället för Facebook............................... 279

Text 3 – Lär dig av thaiboxningsmästaren............................... 281

Text 4 – Emojin utvecklar nya dialekter.................................... 283

8. Debattartiklar................................................................................ 286

Debattartikel – Exempeltext med typiska drag för genren............ 288

Exempel på arbetsgång.................................................................. 290

Text 1 – Säg nej till droger även för miljöns skull................... 292

Text 2 – "Förbjud gnälliga människor"...................................... 295

Text 3 – "Vi gnäller inte, vi vill att folk ska slippa bli sjuka". 298

Text 4 – Pride handlar inte bara om fest................................... 301

Grammatik – Relativa pronomen och adverb.......................... 304

9. Språkhistoria................................................................................. 308

Språk i världen................................................................................ 309

Indoeuropeiska språk...................................................................... 310

Finsk-ugriska språk.......................................................................... 310

Svenska språkets utveckling ...................................................... 311

Runsvenska 800–1225.................................................................... 311

Äldre fornsvenska 1225 – 1375...................................................... 312

Yngre fornsvenska 1375–1526....................................................... 313

Äldre nysvenska 1526–1732........................................................... 314

Yngre nysvenska 1732–1879.......................................................... 315

Nusvenska 1900–............................................................................ 317

Arvord – Lånord.............................................................................. 318

Danska och norska......................................................................... 320

Danska............................................................................................ 320

Norska............................................................................................. 323

Svenska dialekter........................................................................... 327

Vad är en dialekt? ........................................................................... 327

Hur uppstod dialekterna? .............................................................. 327

Från utpräglad dialekt till rikssvenska ............................................ 328

Hur kommer det att gå med dialekterna i framtiden? .................. 328

Minoritetsspråken i Sverige ........................................................ 330

Finska.............................................................................................. 330

Meänkieli......................................................................................... 330

Samiska........................................................................................... 330

Jiddisch........................................................................................... 330

Romani chib.................................................................................... 331

Alla dessa språk.............................................................................. 331

10. Litteraturhistoria – en översikt................................................ 334

Antiken (800 f.Kr.–500 e.Kr.)........................................................ 336

Homeros (700-talet f.Kr.)................................................................. 336

Sapfo (600-talet f.Kr.)...................................................................... 337

Medeltiden (500–1400)................................................................. 338

Tristan och Isolde (1180-talet)........................................................ 338

Isländska sagor (800–1200)............................................................ 339

Snorre Sturlasson (1178–1241)...................................................... 339

Renässansen (1500–1700)............................................................ 340

Shakespeare (1564–1616).............................................................. 340

Cervantes (1547–1616).................................................................. 341

Drottning Kristina (1626–1689)...................................................... 341

Upplysningen (1700–1800).......................................................... 342

Defoe (1660–1731)......................................................................... 342

Swift (1667–1745).......................................................................... 343

Voltaire (1694–1778)...................................................................... 344

Nordenflycht (1718–1763)............................................................. 345

Romantiken (1760–1840)............................................................. 346

Mary Shelley (1797–1851).............................................................. 346

Poe (1809–1849)............................................................................ 347

Realismen (1830–1910)................................................................ 348

Dickens (1812–1870)...................................................................... 348

Beecher Stowe (1811–1896).......................................................... 349

Modernismen (1910–1950).......................................................... 350

Den förlorade generationen........................................................... 350

Remarque (1898–1970).................................................................. 350

Arbetarförfattarna i Sverige............................................................ 351

 Moa Martinsson.......................................................................... 351   

 Ivar Lo-Johansson...................................................................... 353

Från 1950-talet och framåt.......................................................... 354

Från tryckpressar till digitala filer.................................................... 356

11. Övriga textgenrer....................................................................... 358

Brev, mejl, sms................................................................................ 360

Brev................................................................................................. 360

Mejl................................................................................................. 362

Sms, mms........................................................................................ 363

Arbetsannons, meritförteckning/cv och personligt brev..... 364

Arbetsannons.................................................................................. 364

Personligt brev................................................................................ 365

Meritförteckning/cv........................................................................ 366

Populärvetenskaplig text............................................................. 368

Faktatext.......................................................................................... 374

Referat .............................................................................................. 376

Filmrecension.................................................................................. 379

Blogg, dagbok................................................................................. 382

Blogg............................................................................................... 382

Dagbok........................................................................................... 383

Resedagbok..................................................................................... 384

Vykort................................................................................................ 386

Dikter................................................................................................. 387

Diktanalys........................................................................................ 388

Teater................................................................................................ 390

Instruerande text – Recept........................................................... 393

12. Grammatik och extra grammatikövningar............................ 394

De och dem....................................................................................... 396

Här och där, hit och dit................................................................... 399

Prepositioner................................................................................... 400

Rumsprepositioner......................................................................... 400

Tidsprepositioner............................................................................ 402

Prepositioner vid känslor................................................................ 405

Adjektivets komparation.............................................................. 408

Skillnad mellan adjektiv och adverb.......................................... 413

Huvudverb och hjälpverb............................................................. 414

Transitiva och intransitiva verb.................................................. 416

Skulle................................................................................................. 418

Ingen – inte någon......................................................................... 420

Skillnad mellan därför att och därför......................................... 422

 

Bildförteckning................................................................................. 424

Information

Avsedd för:

Grundvux

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144166803

Utgivningsår:

2023

Artikelnummer:

39944-BT01

Upplaga:

Första

Sidantal:

424

Digital produkt

Giltighetstid från aktivering:

36 mån
 ;

Språket – grunden till din framtid: Digital elevlicens säljs som enanvändarlicens och är giltig ett år från aktiveringsdatum. Genom språket har vi möjlighet att påverka, göra vår stämma hörd och få våra ord lästa. Det som kännetecknar läromedlet Språket - grunden till din framtid är den genomgående ambitionen att rusta eleverna med en språklig säkerhet och medvetenhet. Med god träning kan språket öppna dörrar till nya domäner och bli en väg in i framtiden. Språket - grunden till din framti...

Läs mer

Språket – grunden till din framtid: Digital elevlicens säljs som enanvändarlicens och är giltig ett år från aktiveringsdatum. Genom språket har vi möjlighet att påverka, göra vår stämma hörd och få våra ord lästa. Det som kännetecknar läromedlet Språket - grunden till din framtid är den genomgående ambitionen att rusta eleverna med en språklig säkerhet och medvetenhet. Med god träning kan språket öppna dörrar till nya domäner och bli en väg in i framtiden. Språket - grunden till din framtid är uppbyggd utifrån olika genrer och baserad på cirkelmodellen. För varje genre finns en exempeltext och fyra arbetstexter i ökande svårighetsgrad. Till alla texter, oavsett genre, finns läsförståelse- och diskussionsfrågor samt olika slags uppgifter, väl förankrade i kursplanen. I varje kapitel behandlas även olika grammatiska moment. Grammatiken är kopplad till kapitlets genre och tanken är att eleverna ska få direkt användning av sina grammatiska kunskaper när de skriver i respektive genre. Strukturen i elevboken underlättar individanpassning av undervisningen i såväl heterogena grupper som grupper med kontinuerligt intag. Materialet riktar sig till elever som läser svenska och svenska som andraspråk både på grundläggande vuxenutbildning delkurs 1-4 och på högstadiet årskurs 7-9. Det går också utmärkt att använda i t.ex. blandade klasser för grundläggande svenska/ svenska som andraspråk.

Stäng

Studieteknik och språkverktyg .......................................................... 9

Studieteknik....................................................................................... 10

Planera dina studier.......................................................................... 10

Läsa en text....................................................................................... 10

Skriva med egna ord......................................................................... 11

Läsa en roman.................................................................................. 11

Lässtrategier....................................................................................... 12

Texttyper........................................................................................... 12

Läsning.............................................................................................. 12

Vad behövs för att bli en god och självständig läsare?.................... 14

Dra en slutsats................................................................................... 14

Strukturera en text............................................................................ 15

Textbindning och sambandsord.................................................... 17

Uttala, förstå och göra sig förstådd .............................................. 18

Förändring av konsonantljud........................................................... 18

Vardagligt tal..................................................................................... 18

Intonation (språkmelodi).................................................................. 19

Betoningens betydelse..................................................................... 19

Satsmelodi........................................................................................ 20

Tala och samtala, föra en diskussion framåt............................... 21

Inför ett samtal/en diskussion.......................................................... 22

Föra ett samtal framåt och fördjupa ett samtal............................... 22

Diskussionsledare............................................................................. 23

Presentationsteknik – Hålla ett föredrag.................................... 24

Ge respons........................................................................................... 26

Resonera och utveckla ett resonemang....................................... 28

Källkritik: Resonera om källors trovärdighet............................. 31

Citera en källa..................................................................................... 34

Källförteckningsmallar...................................................................... 35

1. SAGOR.............................................................................................. 36

Saga – Exempeltext med typiska drag för genren........................... 38

Exempel på analys av Askungen....................................................... 40

Text 1 – Rödluvan.............................................................................. 43

Språkets normer – Skiljetecken..................................................... 46

Stor bokstav...................................................................................... 47

Liten bokstav..................................................................................... 47

Grammatik – Ordklasser.................................................................. 49

Substantiv......................................................................................... 50

Adjektiv............................................................................................. 50

Verb................................................................................................... 50

Adverb.............................................................................................. 50

Pronomen......................................................................................... 51

Prepositioner..................................................................................... 51

Samordnande konjunktioner........................................................... 51

Underordnande konjunktioner........................................................ 51

Räkneord........................................................................................... 51

Interjektioner.................................................................................... 51

Substantivets deklinationer.............................................................. 52

Obestämd och bestämd form av substantiv.................................... 52

Böjning av adjektiv och substantiv................................................... 53

Text 2 – Jack och bönstjälken .......................................................... 57

Grammatik – Satsdelar..................................................................... 61

Subjekt – Predikat – Objekt.............................................................. 61

Predikatsfyllnad................................................................................. 63

Adverbial........................................................................................... 64

Satsadverbial..................................................................................... 64

Aktiv och passiv sats samt agent...................................................... 64

Ordföljd i huvudsats......................................................................... 65

Ordföljd i bisats................................................................................. 67

Text 3 – Rapunzel............................................................................... 72

Tempussystem och tempusharmoni............................................. 77

Verbgrupper..................................................................................... 81

Text 4 – Tiggaren ............................................................................... 84

2. NOVELLER........................................................................................ 88

Novell – Exempeltext med typiska drag för genren........................ 90

Typiska drag i en novell – med exempel ur Dossy........................... 92

Novellanalys av Dossy....................................................................... 93

Miljöbeskrivning............................................................................... 95

Personbeskrivning............................................................................ 95

Gestaltande beskrivningar................................................................ 96

Faktaruta – berättargrepp................................................................ 99

Text 1 – Spadjäveln ......................................................................... 100

Grammatik – Samordnande konjunktioner.............................. 105

Text 2 – På väg.................................................................................. 108

Grammatik – Pronomen ................................................................ 112

Possessiva pronomen:
hans, hennes, dess, ens, deras, sin, sitt, sina................................... 114

Text 3 – Vågen.................................................................................. 115

Grammatik – Direkt och indirekt tal........................................... 119

Text 4 – Pälsen.................................................................................. 125

Grammatik – Underordnande konjunktioner........................... 129

Bisatsinledare.................................................................................. 130

3. ROMANUTDRAG........................................................................... 134

Att läsa en roman............................................................................ 137

Studietekniktips – Medan du läser din roman............................... 137

Frågor – Förstå romanen bättre..................................................... 138

Muntlig recension av en bok.......................................................... 139

Romanutdrag – Exempeltext........................................................ 140

Recension – Exempeltext med typiska drag för genren................ 141

Tips på böcker att läsa.................................................................... 142

Text 1 – Utdrag ur Eldens hemlighet ........................................... 144

Text 2 – Utdrag ur Dumpad .......................................................... 150

Text 3 – Utdrag ur Hur man förälskar sig i en man
 som bor i en buske
............................................................................ 154

Grammatik – Pronomen: man, en, ens, sin/sitt/sina .............. 158

Text 4 – Utdrag ur En man som heter Ove................................... 160

Ordbildning...................................................................................... 164

Sammansättningar......................................................................... 164

Särskrivningar................................................................................. 166

Avledningar.................................................................................... 167

4. INSÄNDARE.................................................................................... 170

Insändare – Exempeltext med typiska drag för genren................. 172

Att skriva en insändare.................................................................. 173

Att besvara en insändare............................................................... 174

Svar på insändare – Exempeltext med typiska drag för genren.... 175

Sambandsord.................................................................................. 176

Disposition...................................................................................... 176

Referatmarkörer.............................................................................. 177

Ordval – positiva, neutrala och negativa ord............................ 178

Text 1a – Miljöargumenten kring biltvätt är ogrundade...... 179

Text 1b – Tungmetaller från bilar farliga för miljön.............. 180

Ordkunskap – Tycka, tänka, tro....................................................... 182

Text 2a – Borde inte parken vara för barnfamiljer? ............... 183

Text 2b – För barnfamiljer som önskar utmaningar............... 184

Text 3a – Kalven tas från sin mamma........................................ 186

Text 3b – Svenska mjölkbönder använder minst antibiotika 187

Text 4a – Skånes länstrafiks information brister.................... 192

Text 4b – Skånes länstrafik ersätter utlägg.............................. 193

5. Nyhetsartiklar och nyhetsnotiser.............................................. 198

Samma nyhet på två olika sätt....................................................... 199

Nyhetsartikel (exempel 1 och 2) – Exempeltext med typiska
drag för genren............................................................................... 200

Nyhetsnotis – Exempeltext med typiska drag för genren ............ 202

Text 1 – Dyraste pärlan kommer från Malmö.......................... 204

Nyhetsnotiser.................................................................................. 205

Grammatik – S-passiv.................................................................... 207

Från aktiv till passiv form................................................................ 207

Passivkonstruktion.......................................................................... 208

Grammatik – Reciproka verb....................................................... 209

Grammatik – Deponens................................................................ 212

Text 2 – Att vara i närheten av din smartphone gör
dig dummare................................................................................... 214

Nyhetsnotis...................................................................................... 215

Grammatik – Perfekt particip...................................................... 217

Perfekt particip – olika former........................................................ 217

Passiv med bli + perfekt particip.................................................... 218

Böjning av perfekt particip efter verbet bli..................................... 218

Text 3 – Välkommen hem, Ahmed! ............................................ 221

Nyhetsnotis...................................................................................... 222

Grammatik – Presens particip..................................................... 224

Text 4a – Gymnasielevers projekt – att främja läsning......... 226

Text 4b – HBTQ-barnböcker tvingas bort från bibliotek
i Nordamerika.................................................................................. 227

Nyhetsnotiser.................................................................................. 228

6. Reportage...................................................................................... 230

Reportage – Exempeltext med typiska drag för genren................ 232

Text 1 – Hon hittade kärleken i en buske.................................. 235

Text 2 – Ett dockskåp från en svunnen tid ............................... 243

Text 3 – Mötesplats för surfare.................................................... 248

Text 4 – Power woman.................................................................. 253

Grammatik – Partikelverb............................................................ 261

Grammatik – Prepositioner vid kroppsdelar........................... 268

7. Krönikor......................................................................................... 272

Krönika – Exempeltext med typiska drag för genren..................... 274

Text 1 – Kärleken skulle kunna vinna över hatet.................... 277

Text 2 – Face to face i stället för Facebook............................... 279

Text 3 – Lär dig av thaiboxningsmästaren............................... 281

Text 4 – Emojin utvecklar nya dialekter.................................... 283

8. Debattartiklar................................................................................ 286

Debattartikel – Exempeltext med typiska drag för genren............ 288

Exempel på arbetsgång.................................................................. 290

Text 1 – Säg nej till droger även för miljöns skull................... 292

Text 2 – "Förbjud gnälliga människor"...................................... 295

Text 3 – "Vi gnäller inte, vi vill att folk ska slippa bli sjuka". 298

Text 4 – Pride handlar inte bara om fest................................... 301

Grammatik – Relativa pronomen och adverb.......................... 304

9. Språkhistoria................................................................................. 308

Språk i världen................................................................................ 309

Indoeuropeiska språk...................................................................... 310

Finsk-ugriska språk.......................................................................... 310

Svenska språkets utveckling ...................................................... 311

Runsvenska 800–1225.................................................................... 311

Äldre fornsvenska 1225 – 1375...................................................... 312

Yngre fornsvenska 1375–1526....................................................... 313

Äldre nysvenska 1526–1732........................................................... 314

Yngre nysvenska 1732–1879.......................................................... 315

Nusvenska 1900–............................................................................ 317

Arvord – Lånord.............................................................................. 318

Danska och norska......................................................................... 320

Danska............................................................................................ 320

Norska............................................................................................. 323

Svenska dialekter........................................................................... 327

Vad är en dialekt? ........................................................................... 327

Hur uppstod dialekterna? .............................................................. 327

Från utpräglad dialekt till rikssvenska ............................................ 328

Hur kommer det att gå med dialekterna i framtiden? .................. 328

Minoritetsspråken i Sverige ........................................................ 330

Finska.............................................................................................. 330

Meänkieli......................................................................................... 330

Samiska........................................................................................... 330

Jiddisch........................................................................................... 330

Romani chib.................................................................................... 331

Alla dessa språk.............................................................................. 331

10. Litteraturhistoria – en översikt................................................ 334

Antiken (800 f.Kr.–500 e.Kr.)........................................................ 336

Homeros (700-talet f.Kr.)................................................................. 336

Sapfo (600-talet f.Kr.)...................................................................... 337

Medeltiden (500–1400)................................................................. 338

Tristan och Isolde (1180-talet)........................................................ 338

Isländska sagor (800–1200)............................................................ 339

Snorre Sturlasson (1178–1241)...................................................... 339

Renässansen (1500–1700)............................................................ 340

Shakespeare (1564–1616).............................................................. 340

Cervantes (1547–1616).................................................................. 341

Drottning Kristina (1626–1689)...................................................... 341

Upplysningen (1700–1800).......................................................... 342

Defoe (1660–1731)......................................................................... 342

Swift (1667–1745).......................................................................... 343

Voltaire (1694–1778)...................................................................... 344

Nordenflycht (1718–1763)............................................................. 345

Romantiken (1760–1840)............................................................. 346

Mary Shelley (1797–1851).............................................................. 346

Poe (1809–1849)............................................................................ 347

Realismen (1830–1910)................................................................ 348

Dickens (1812–1870)...................................................................... 348

Beecher Stowe (1811–1896).......................................................... 349

Modernismen (1910–1950).......................................................... 350

Den förlorade generationen........................................................... 350

Remarque (1898–1970).................................................................. 350

Arbetarförfattarna i Sverige............................................................ 351

 Moa Martinsson.......................................................................... 351   

 Ivar Lo-Johansson...................................................................... 353

Från 1950-talet och framåt.......................................................... 354

Från tryckpressar till digitala filer.................................................... 356

11. Övriga textgenrer....................................................................... 358

Brev, mejl, sms................................................................................ 360

Brev................................................................................................. 360

Mejl................................................................................................. 362

Sms, mms........................................................................................ 363

Arbetsannons, meritförteckning/cv och personligt brev..... 364

Arbetsannons.................................................................................. 364

Personligt brev................................................................................ 365

Meritförteckning/cv........................................................................ 366

Populärvetenskaplig text............................................................. 368

Faktatext.......................................................................................... 374

Referat .............................................................................................. 376

Filmrecension.................................................................................. 379

Blogg, dagbok................................................................................. 382

Blogg............................................................................................... 382

Dagbok........................................................................................... 383

Resedagbok..................................................................................... 384

Vykort................................................................................................ 386

Dikter................................................................................................. 387

Diktanalys........................................................................................ 388

Teater................................................................................................ 390

Instruerande text – Recept........................................................... 393

12. Grammatik och extra grammatikövningar............................ 394

De och dem....................................................................................... 396

Här och där, hit och dit................................................................... 399

Prepositioner................................................................................... 400

Rumsprepositioner......................................................................... 400

Tidsprepositioner............................................................................ 402

Prepositioner vid känslor................................................................ 405

Adjektivets komparation.............................................................. 408

Skillnad mellan adjektiv och adverb.......................................... 413

Huvudverb och hjälpverb............................................................. 414

Transitiva och intransitiva verb.................................................. 416

Skulle................................................................................................. 418

Ingen – inte någon......................................................................... 420

Skillnad mellan därför att och därför......................................... 422

 

Bildförteckning................................................................................. 424

Information

Avsedd för:

Grundvux

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144142289

Utgivningsår:

2019

Artikelnummer:

39944-WB01

Upplaga:

Första

Digital produkt

Giltighetstid från aktivering:

12 mån
 ;

Språket – grunden till din framtid: Den digitala klasslicensen omfattar 30 elever och är giltig i ett år från aktiveringsdatum. Genom språket har vi möjlighet att påverka, göra vår stämma hörd och få våra ord lästa. Det som kännetecknar läromedlet Språket - grunden till din framtid är den genomgående ambitionen att rusta eleverna med en språklig säkerhet och medvetenhet. Med god träning kan språket öppna dörrar till nya domäner och bli en väg in i framtiden. Språket - grunden till din framt...

Läs mer

Språket – grunden till din framtid: Den digitala klasslicensen omfattar 30 elever och är giltig i ett år från aktiveringsdatum. Genom språket har vi möjlighet att påverka, göra vår stämma hörd och få våra ord lästa. Det som kännetecknar läromedlet Språket - grunden till din framtid är den genomgående ambitionen att rusta eleverna med en språklig säkerhet och medvetenhet. Med god träning kan språket öppna dörrar till nya domäner och bli en väg in i framtiden. Språket - grunden till din framtid är uppbyggd utifrån olika genrer och baserad på cirkelmodellen. För varje genre finns en exempeltext och fyra arbetstexter i ökande svårighetsgrad. Till alla texter, oavsett genre, finns läsförståelse- och diskussionsfrågor samt olika slags uppgifter, väl förankrade i kursplanen. I varje kapitel behandlas även olika grammatiska moment. Grammatiken är kopplad till kapitlets genre och tanken är att eleverna ska få direkt användning av sina grammatiska kunskaper när de skriver i respektive genre. Strukturen i elevboken underlättar individanpassning av undervisningen i såväl heterogena grupper som grupper med kontinuerligt intag. Materialet riktar sig till elever som läser svenska och svenska som andraspråk både på grundläggande vuxenutbildning delkurs 1-4 och på högstadiet årskurs 7-9. Det går också utmärkt att använda i t.ex. blandade klasser för grundläggande svenska/ svenska som andraspråk.

Stäng
Information

Avsedd för:

Grundvux

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144178875

Utgivningsår:

2024

Artikelnummer:

39944-WK01

Upplaga:

Första

Digital produkt

Giltighetstid från aktivering:

12 mån
 ;