Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Historia 2-3 Elevpaket - Tryckt bok + Digital elevlicens 36 mån

Sök, granska, tolka och värdera

Skickas följande arbetsdag

Historia 2-3 - Digital elevlicens 12 mån

Sök, granska, tolka och värdera

Skickas inom 3 timmar

Historia 2-3 - Digital elevlicens 12 mån 30 elever

Sök, granska, tolka och värdera

Skickas inom 3 timmar
Valt format
Elevpaket - tryckt + digitalt 515 kr inkl. moms
Elevlicens - digital produkt 160 kr inkl. moms
Elevlicens för 30 elever - digital produkt 4 419 kr inkl. moms

Historia 2–3 – sök, granska, tolka och värdera är utvecklat för kurserna Historia 2a, Historia 2b – kultur och Historia 3. Här får eleverna möta nya, spännande och fördjupande teman i historien, relevanta för de olika kurserna. Utifrån dessa teman kan de arbeta vidare med historiska begrepp, förklaringsmodeller, förändringsprocesser och exempel på historiebruk. Målet är att eleverna lättare ska klara övergången till högskola och universitet. Läromedlets fördjupande teman anknyter till de tr...

Läs mer

Historia 2–3 – sök, granska, tolka och värdera är utvecklat för kurserna Historia 2a, Historia 2b – kultur och Historia 3. Här får eleverna möta nya, spännande och fördjupande teman i historien, relevanta för de olika kurserna. Utifrån dessa teman kan de arbeta vidare med historiska begrepp, förklaringsmodeller, förändringsprocesser och exempel på historiebruk. Målet är att eleverna lättare ska klara övergången till högskola och universitet. Läromedlets fördjupande teman anknyter till de tre historiekurserna. Integrerat i kapitlen presenteras historiska begrepp och förklaringsmodeller liksom den praktiska arbetsgången för hur man söker, granskar, tolkar och värderar – och skriver vetenskapligt. ELEVPAKETET – TRYCKT BOK, DIGITALT LÄROMEDEL OCH TRYCKT ARBETSHÄFTE Elevpaketet består av en tryckt bok, ett digitalt läromedel och ett tryckt arbetshäfte. I arbetshäftet finns kartor och tidslinjer samt en handledning som steg för steg beskriver det vetenskapliga skrivandet – med plats för eleverna att planera sitt eget arbete. DET DIGITALA LÄROMEDLET Den interaktiva elevboken är inläst med autentiskt tal och textföljning. För elever med läs- och skrivsvårigheter är detta ett värdefullt hjälpmedel, liksom för elever med andra modersmål än svenska. Faktafördjupningar, en digital ämnesordlista som gör att eleverna enkelt kan få centrala begrepp förklarade varhelst de är i läromedlet, kapitelsammanfattningar som miniföreläsningar och källkritiska uppgifter kring autentiska texter och bilder gör det möjligt för eleverna att arbeta självständigt och flexibelt. • Interaktiv version av boken, inläst med autentiskt tal och textföljning • Faktafördjupningar • Digital ämnesordlista • Kapitelsammanfattningar som miniföreläsningar • Källkritiska uppgifter Fungerar på dator, surfplatta och till stor del i mobil. I det digitala läromedlet kan eleverna söka i innehållet. De kan också göra egna anteckningar och markera viktiga stycken i texten. Anteckningarna sparas automatiskt och kan enkelt samlas ihop och skrivas ut. Historia 2–3 – sök, granska, tolka och värdera finns även som digital elevlicens och digital klasslicens.

Stäng
      • 3
        Så här kan du arbeta med detta läromedel
        • 3
          Lärobokens upplägg
        • 3
          Arbetsordning
        • 3
          Kapitlen
        • 4
          Forskningsprocessen – att skriva vetenskapligt
        • 4
          Arbetshäfte
        • 4
          Digital del
        • 4
          Sök, granska, tolka och värdera
      • 1
        10
        Forskning i sin tid 2a, 2b, 3
        • 11
          Tänk efter före
        • 12
          Fakta – plus en forskningsuppgift
        • 12
          Fyra intressanta personligheter
        • 1
          14
          Olaus Magnus – en pionjär
        • 2
          16
          Carl von Linné – en ”produkt” av upplysningstiden
        • 3
          20
          Hans Rosling – en nutida forskare och pedagog
        • 4
          21
          Selma Lagerlöf – en nyfiken folkbildare
        • 22
          Vad är forskning
        • 22
          Vad har de gemensamt
        • 23
          Vad skiljer dem åt
        • 25
          En jämförelse av tre berättelser om Sveriges geografi
        • 28
          Vad har du lärt dig?
        • 29
          Sök, granska, tolka och värdera
        • 32
          Skriva vetenskapligt
        • Skriva vetenskapligt – del 1
        • 33
          Välj ämne och planera ditt arbete
      • 2
        38
        Kultur och kulturhistoria 2a, 2b, 3
        • 39
          Tänk efter före
        • 40
          Vad är kultur
        • 41
          Även i trädgården
        • 42
          UNESCO:s definition av ordet kultur
        • 42
          Fler definitioner av kultur
        • 45
          Vår svenska kulturpolitik
        • 46
          Våra svenska kulturminnen – världsarv
        • 47
          Vad är kulturhistoria?
        • 47
          Ett tidigt nordiskt exempel
        • 48
          Kulturhistoria som forskningsområde
        • 48
          Kulturhistoriens egen historia – några exempel
        • 48
          En klassisk period
        • 52
          En politisk period – fokus på samhälle och kultur
        • 52
          Den folkliga kulturens period
        • 56
          Nutidens kulturhistoria
        • 58
          Utmaningar för kulturhistoriker – och andra forskare
        • 58
          Många fällor
        • 59
          Innehållsanalys – avslöjar textens fokus
        • 59
          Kritik mot kulturhistoria
        • 60
          Forskningen blir aldrig ”färdig”
        • 60
          Vad har du lärt dig
        • 61
          Sök, granska, tolka och värdera
        • Skriva vetenskapligt – del 2
        • Formulera uppgiftens syfte och bryt ner det
        • 64
          till konkreta frågor
      • 3
        66
        Minne och glömska – ett oskiljaktigt par 2a, 2b, 3
        • 67
          Tänk efter före
        • 68
          Vad är minne?
        • 69
          Vi minns och vi glömmer
        • 69
          Minne som historiskt begrepp
        • 71
          Några exempel på minne och glömska genom historien
        • 71
          Under antiken
        • 72
          Under medeltiden
        • 73
          I modern tid
        • 75
          Sant eller falskt?
        • 75
          Minnet och glömskan i historieforskning
        • 78
          Metoder för att återskapa minnet av något
        • 78
          Att intervjua
        • 78
          Att undersöka en plats
        • 79
          Vad har du lärt dig?
        • 80
          Sök, granska, tolka och värdera
        • Skriva vetenskapligt – del 3
        • 82
          Sök och värdera dina källor och välj metod
      • 4
        86
        Historiebruk – att använda sig av historien 2a, 2b, 3
        • 87
          Tänk efter före
        • 88
          Vad är historiebruk?
        • 91
          Historiebruk och historiemedvetenhet
        • 92
          Hembygdsföreningarnas arbete – lokalt historiebruk
        • 93
          Historiska platser
        • 94
          Kan man skapa en historisk plats?
        • 94
          Vad kan historien ge platsen?
        • 95
          Historiebruk på plats och platsens gemenskap
        • 96
          Olika perspektiv
        • 96
          Historiebruk och historiemedvetenhet – i samspel?
        • 98
          Forskning om historiebruk
        • 99
          Vad har du lärt dig?
        • 99
          Sök, granska, tolka och värdera
        • Skriva vetenskapligt – del 4
        • 102
          Håll reda på dina referenser
      • 5
        104
        Resan mot jämställdhet 2a, 2b, 3
        • 105
          Tänk efter före
        • 106
          Män och kvinnor – eller kvinnor och män?
        • 106
          Ett jämställt land
        • 106
          Begreppet genus
        • 108
          Olika juridiska rättigheter
        • 108
          Rätten att bruka våld
        • 108
          Rätten att bli myndig och att rösta
        • 109
          Rätten att försörja sig
        • 111
          Förmyndare utsågs
        • 111
          Synen på mäns och kvinnors kroppar
        • 112
          Både föda barn och tänka
        • 112
          Idrottsaktiviteter
        • 113
          Utbildning – på olika villkor
        • 113
          Högre utbildning
        • 114
          Genusarbetsdelning
        • 114
          Lagstiftning
        • 115
          Synen på manligt och kvinnligt
        • 117
          Arbete och lön
        • 117
          Mannen – familjeförsörjaren
        • 118
          Kvinnans väg in i förvärvslivet
        • 119
          Könsroller – ständigt ifrågasatta
        • 120
          Resan mot jämställdhet fortsätter
        • 120
          Vad har du lärt dig?
        • 121
          Sök, granska, tolka och värdera
        • Skriva vetenskapligt – del 5
        • 123
          Ta del av tidigare forskning och välj perspektiv
      • 6
        Förändringsprocesser – med exempel
      • 126
        från Norden och Baltikum 2a
        • 127
          Tänk efter före
        • 129
          Tre förändringar i vårt närområde
        • 1
          130
          Finland frigör sig från det ryska styret
        • 130
          En långsam frigörelseprocess
        • 2
          131
          Norge dras in i andra världskriget
        • Norrmännens kamp mot tyskarna – på hjemmefront
        • 132
          och utefront
        • 133
          En plötslig förvandling till diktatur
        • 133
          Förändringar för kulturarbetare och andra
        • 134
          Gestapo – med makt att tortera och avrätta
        • 136
          Några valde att samarbeta med tyskarna
        • 3
          136
          Ett enat Baltikum frigör sig
        • 138
          Ekonomisk kris i Sovjet
        • 138
          Med sången som vapen
        • 139
          De baltiska staterna åter självständiga
        • 139
          Vilka förändringar sker just nu i världen?
        • 141
          Vad har du lärt dig?
        • 141
          Sök, granska, tolka och värdera
      • 7
        144
        När och hur blev Sverige internationellt? 2a
        • 145
          Tänk efter före
        • 147
          De första svenskarna
        • 147
          Nya vågor av invandrare
        • 147
          Orden svensk och Sverige
        • 148
          Kristen mission, vikingatåg och handel
        • 149
          Runskrift och latin
        • 150
          Internationaliseringen fortsätter
        • 150
          Inom näringslivet
        • 151
          Tyskar i många ledande positioner
        • 151
          Utländska fogdar drar in skatt
        • 151
          En union långt före EU
        • 152
          En ”nationell” period
        • 153
          Stormaktstiden – en internationell tid
        • 153
          Göteborg grundläggs av holländare
        • 153
          Uppsala universitet
        • 153
          Konst, arkitektur och vetenskap
        • 154
          ”Visheten är rikets grundpelare”
        • 155
          Sverige behövde experter
        • 156
          Fortsatt utländsk påverkan
        • 156
          Inom jordbruket
        • 157
          Ett nytt sätt att se på kunskap och filosofi
        • 157
          Musiklivet
        • 158
          Nätverkande och språk – gynnsamt för handeln
        • 158
          Arvsföljden
        • 158
          Utvandringen större än invandringen
        • 158
          Från utvandring till invandring
        • 158
          Fler än en miljon med invandrarbakgrund
        • 159
          Invandrarnas betydelse för svensk ekonomi
        • 160
          Flyktinginvandring
        • 162
          Några viktiga begrepp
        • 163
          Allt är inte rasism
        • 166
          Vad har du lärt dig
        • 167
          Sök, granska, tolka och värdera
      • 8
        168
        Kroppsideal och mode 2b
        • 169
          Tänk efter före
        • 170
          Kroppsideal genom tiderna
        • 170
          Den behärskade manskroppen
        • 171
          Var sitter egentligen midjan?
        • 174
          Barnens kroppar
        • 174
          Små kopior av vuxna
        • 175
          Lindade spädbarn
        • 177
          Människans förhållande till den egna och andras kroppar
        • 177
          Höviska råd – dåtidens vett och etikett
        • 177
          Modets ekonomi
        • 178
          Ett enda ombyte med kläder
        • 178
          Regler kring mode
        • 178
          Industrialisering och globalisering av mode
        • 179
          Exploaterad arbetskraft och miljö
        • 181
          Vad har du lärt dig
        • 181
          Sök, granska, tolka och värdera
      • 9
        Den planerade stadens historia
        • 184
           – stadsplanering 2b
        • 185
          Tänk efter före
        • 186
          Den medeltida staden i Europa
        • 188
          Stadsliv – både utmaningar och möjligheter
        • 188
          Den svenska medeltida staden
        • 189
          Varför uppstod städer
        • 190
          Byggnadskonst under medeltiden
        • 191
          Romanska rundbågar
        • 191
          Gotiska spetsbågar
        • 192
          Befästningsverk
        • 193
          Planeringen av staden
        • 193
          Rutmönster gav struktur
        • 193
          Kuststäderna behövde skyddas
        • 194
          Handel och regelverk styrde
        • 195
          Industristaden och trädgårdsstaden
        • 195
          Nya krav på byggnader, hygien och transporter
        • 195
          Här rivs för att få luft och ljus
        • 196
          Olika epoker – olika idéer och stilar
        • 196
          Renässansen
        • 196
          Barocken
        • 197
          Rokokon och nyantiken
        • 197
          Modernismen
        • 198
          Trädgårdssamhällen utanför stadskärnan
        • 199
          Förorterna växte fram
        • 199
          Miljonprogrammet och den förtätade staden
        • 200
          ”En miljon bostäder på tio år”
        • 201
          Förtätning – på gott och ont
        • 201
          Vad har du lärt dig
        • 202
          Sök, granska, tolka och värdera
      • 10
        206
        Resurser och miljö – i historiskt perspektiv 2a....
        • 207
          Tänk efter före
        • 208
          Resursutvinning och energiproduktion
        • 209
          Ljusets historia – från dagsljus till belysning
        • 210
          Dagsljuset styrde arbetsrytmen
        • 210
          Fotogen och el förändrade samhället
        • 212
          Värmeenergins historia – kalla hus och järnproduktion
        • 212
          Den livsviktiga veden
        • 213
          Värmekrävande industrier
        • 213
          Drivkrafternas historia – från handkraft till olja
        • 214
          Vind- och vattenkraft
        • 215
          Ångmaskinen
        • 216
          Att transportera kräver kraft
        • 219
          Miljöns historia – människans påverkan
        • 219
          Det luktar illa
        • 220
          Miljömedvetenhet
        • 221
          Miljörörelsen
        • 223
          Framtidens miljö – en global fråga
        • 224
          Vad har du lärt dig
        • 225
          Sök, granska, tolka och värdera
      • 11
        228
        Några utsnitt ur sexualitetens historia 2a, 2b, 3
        • 229
          Tänk efter före
        • 230
          Sedlighetsbrott
        • 230
          Brottets benämning skiftade
        • 231
          Mildare syn
        • 232
          Straffet
        • 234
          En upplyst lagstiftning?
        • 234
          Lagstiftningens påverkan på olika grupper
        • 236
          Tidelag
        • 237
          Bålbränning, halshuggning och straffarbete
        • 238
          Frågan om preventivmedel
        • 238
          Lag förbjöd preventivmedel
        • 238
          Sexualupplysning
        • 239
          P-piller, aborter och sterilisering
        • 240
          Vad har du lärt dig
        • 241
          Sök, granska, tolka och värdera
      • 12
        244
        En industriell revolution – eller flera? 2a, 3
        • 245
          Tänk efter före
        • 246
          Bakgrund – den industriella revolutionen
        • 247
          Hur sker ekonomisk tillväxt?
        • 247
          Vad krävs för den ökade produktionen?
        • 248
          Den starke franske bonden
        • 248
          Självägande bönder med makt
        • 249
          Industriarbetare på deltid
        • 250
          Långsam befolkningstillväxt
        • 251
          Ont om bomull – men vackra ylletyger
        • 252
          Tyskland – vetenskap och industri i nära samarbete
        • 252
          Splittring fördröjde starten
        • 253
Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144168494

Utgivningsår:

2024

Artikelnummer:

36426-BT01

Upplaga:

Första

Sidantal:

344

Digitalt läromedel

Licenstid:

36 mån
 ;

Historia 2–3 – sök, granska, tolka och värdera är utvecklat för kurserna Historia 2a, Historia 2b – kultur och Historia 3. Här får eleverna möta nya, spännande och fördjupande teman i historien, relevanta för de olika kurserna. Utifrån dessa teman kan de arbeta vidare med historiska begrepp, förklaringsmodeller, förändringsprocesser och exempel på historiebruk. Målet är att eleverna lättare ska klara övergången till högskola och universitet. Läromedlets fördjupande teman anknyter till de tre...

Läs mer

Historia 2–3 – sök, granska, tolka och värdera är utvecklat för kurserna Historia 2a, Historia 2b – kultur och Historia 3. Här får eleverna möta nya, spännande och fördjupande teman i historien, relevanta för de olika kurserna. Utifrån dessa teman kan de arbeta vidare med historiska begrepp, förklaringsmodeller, förändringsprocesser och exempel på historiebruk. Målet är att eleverna lättare ska klara övergången till högskola och universitet. Läromedlets fördjupande teman anknyter till de tre historiekurserna. Integrerat i kapitlen presenteras historiska begrepp och förklaringsmodeller liksom den praktiska arbetsgången för hur man söker, granskar, tolkar och värderar – och skriver vetenskapligt. I det digitala arbetshäftet finns kartor och tidslinjer samt en handledning som steg för steg beskriver det vetenskapliga skrivandet – med plats för eleverna att planera sitt eget arbete. DIGITALT LÄROMEDEL Den interaktiva elevboken är inläst med autentiskt tal och textföljning. För elever med läs- och skrivsvårigheter är detta ett värdefullt hjälpmedel, liksom för elever med andra modersmål än svenska. Faktafördjupningar, en digital ämnesordlista som gör att eleverna enkelt kan få centrala begrepp förklarade varhelst de är i läromedlet, kapitelsammanfattningar som miniföreläsningar och källkritiska uppgifter kring autentiska texter och bilder gör det möjligt för eleverna att arbeta självständigt och flexibelt. • Interaktiv version av boken, inläst med autentiskt tal och textföljning • Faktafördjupningar • Digital ämnesordlista • Kapitelsammanfattningar som miniföreläsningar • Källkritiska uppgifter • Skrivbart arbetshäfte Fungerar på dator, surfplatta och till stor del i mobil. I det digitala läromedlet kan eleverna söka i innehållet. De kan också göra egna anteckningar och markera viktiga stycken i texten. Anteckningarna sparas automatiskt och kan enkelt samlas ihop och skrivas ut. Historia 2–3 – sök, granska, tolka och värdera Elevlicens – Digitalt säljs som enanvändarlicens och är giltig ett år från aktiveringsdatum. Historia 2–3 – sök, granska, tolka och värdera finns även som Klasslicens – Digitalt och Elevpaket – Digitalt + Tryckt.

Stäng
Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144103396

Utgivningsår:

2014

Artikelnummer:

36426-WB01

Upplaga:

Första

Sidantal:

304

Digital produkt

Giltighetstid från aktivering:

12 mån
 ;

Historia 2–3 – sök, granska, tolka och värdera är utvecklat för kurserna Historia 2a, Historia 2b – kultur och Historia 3. Här får eleverna möta nya, spännande och fördjupande teman i historien, relevanta för de olika kurserna. Utifrån dessa teman kan de arbeta vidare med historiska begrepp, förklaringsmodeller, förändringsprocesser och exempel på historiebruk. Målet är att eleverna lättare ska klara övergången till högskola och universitet. Läromedlets fördjupande teman anknyter till de tre...

Läs mer

Historia 2–3 – sök, granska, tolka och värdera är utvecklat för kurserna Historia 2a, Historia 2b – kultur och Historia 3. Här får eleverna möta nya, spännande och fördjupande teman i historien, relevanta för de olika kurserna. Utifrån dessa teman kan de arbeta vidare med historiska begrepp, förklaringsmodeller, förändringsprocesser och exempel på historiebruk. Målet är att eleverna lättare ska klara övergången till högskola och universitet. Läromedlets fördjupande teman anknyter till de tre historiekurserna. Integrerat i kapitlen presenteras historiska begrepp och förklaringsmodeller liksom den praktiska arbetsgången för hur man söker, granskar, tolkar och värderar – och skriver vetenskapligt. I det digitala arbetshäftet finns kartor och tidslinjer samt en handledning som steg för steg beskriver det vetenskapliga skrivandet – med plats för eleverna att planera sitt eget arbete. DIGITALT LÄROMEDEL Den interaktiva elevboken är inläst med autentiskt tal och textföljning. För elever med läs- och skrivsvårigheter är detta ett värdefullt hjälpmedel, liksom för elever med andra modersmål än svenska. Faktafördjupningar, en digital ämnesordlista som gör att eleverna enkelt kan få centrala begrepp förklarade varhelst de är i läromedlet, kapitelsammanfattningar som miniföreläsningar och källkritiska uppgifter kring autentiska texter och bilder gör det möjligt för eleverna att arbeta självständigt och flexibelt. • Interaktiv version av boken, inläst med autentiskt tal och textföljning • Faktafördjupningar • Digital ämnesordlista • Kapitelsammanfattningar som miniföreläsningar • Källkritiska uppgifter • Skrivbart arbetshäfte Fungerar på dator, surfplatta och till stor del i mobil. I det digitala läromedlet kan eleverna söka i innehållet. De kan också göra egna anteckningar och markera viktiga stycken i texten. Anteckningarna sparas automatiskt och kan enkelt samlas ihop och skrivas ut. Historia 2–3 – sök, granska, tolka och värdera Klasslicens – Digitalt (upp till 30 användare) är giltig ett år från aktiveringsdatum. Historia 2–3 – sök, granska, tolka och värdera finns även som Elevlicens – Digitalt och Elevpaket – Digitalt + Tryckt.

Stäng
Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144103402

Utgivningsår:

2014

Artikelnummer:

36426-WK01

Upplaga:

Första

Digital produkt

Giltighetstid från aktivering:

12 mån
 ;