

Historia 2-3 Elevpaket - Tryckt bok + Digital elevlicens 36 mån
Sök, granska, tolka och värdera

Historia 2-3 - Digital elevlicens 12 mån
Sök, granska, tolka och värdera

Historia 2-3 - Digital elevlicens 12 mån 30 elever
Sök, granska, tolka och värdera
Valt format
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt provexemplar av den här produkten.
Ett provexemplar ger dig möjlighet att i lugn och ro utvärdera hur produkten passar in i din undervisning. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan naturligtvis alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på gymnasium och vuxenutbildning eller dig som arbetar på ett utbildningsföretag.
- 3Så här kan du arbeta med detta läromedel
- 3Lärobokens upplägg
- 3Arbetsordning
- 3Kapitlen
- 4Forskningsprocessen – att skriva vetenskapligt
- 4Arbetshäfte
- 4Digital del
- 4Sök, granska, tolka och värdera
- 110Forskning i sin tid 2a, 2b, 3
- 11Tänk efter före
- 12Fakta – plus en forskningsuppgift
- 12Fyra intressanta personligheter
- 114Olaus Magnus – en pionjär
- 216Carl von Linné – en ”produkt” av upplysningstiden
- 320Hans Rosling – en nutida forskare och pedagog
- 421Selma Lagerlöf – en nyfiken folkbildare
- 22Vad är forskning
- 22Vad har de gemensamt
- 23Vad skiljer dem åt
- 25En jämförelse av tre berättelser om Sveriges geografi
- 28Vad har du lärt dig?
- 29Sök, granska, tolka och värdera
- 32Skriva vetenskapligt
- Skriva vetenskapligt – del 1
- 33Välj ämne och planera ditt arbete
- 238Kultur och kulturhistoria 2a, 2b, 3
- 39Tänk efter före
- 40Vad är kultur
- 41Även i trädgården
- 42UNESCO:s definition av ordet kultur
- 42Fler definitioner av kultur
- 45Vår svenska kulturpolitik
- 46Våra svenska kulturminnen – världsarv
- 47Vad är kulturhistoria?
- 47Ett tidigt nordiskt exempel
- 48Kulturhistoria som forskningsområde
- 48Kulturhistoriens egen historia – några exempel
- 48En klassisk period
- 52En politisk period – fokus på samhälle och kultur
- 52Den folkliga kulturens period
- 56Nutidens kulturhistoria
- 58Utmaningar för kulturhistoriker – och andra forskare
- 58Många fällor
- 59Innehållsanalys – avslöjar textens fokus
- 59Kritik mot kulturhistoria
- 60Forskningen blir aldrig ”färdig”
- 60Vad har du lärt dig
- 61Sök, granska, tolka och värdera
- Skriva vetenskapligt – del 2
- 64till konkreta frågor
- 366Minne och glömska – ett oskiljaktigt par 2a, 2b, 3
- 67Tänk efter före
- 68Vad är minne?
- 69Vi minns och vi glömmer
- 69Minne som historiskt begrepp
- 71Några exempel på minne och glömska genom historien
- 71Under antiken
- 72Under medeltiden
- 73I modern tid
- 75Sant eller falskt?
- 75Minnet och glömskan i historieforskning
- 78Metoder för att återskapa minnet av något
- 78Att intervjua
- 78Att undersöka en plats
- 79Vad har du lärt dig?
- 80Sök, granska, tolka och värdera
- Skriva vetenskapligt – del 3
- 82Sök och värdera dina källor och välj metod
- 486Historiebruk – att använda sig av historien 2a, 2b, 3
- 87Tänk efter före
- 88Vad är historiebruk?
- 91Historiebruk och historiemedvetenhet
- 92Hembygdsföreningarnas arbete – lokalt historiebruk
- 93Historiska platser
- 94Kan man skapa en historisk plats?
- 94Vad kan historien ge platsen?
- 95Historiebruk på plats och platsens gemenskap
- 96Olika perspektiv
- 96Historiebruk och historiemedvetenhet – i samspel?
- 98Forskning om historiebruk
- 99Vad har du lärt dig?
- 99Sök, granska, tolka och värdera
- Skriva vetenskapligt – del 4
- 102Håll reda på dina referenser
- 5104Resan mot jämställdhet 2a, 2b, 3
- 105Tänk efter före
- 106Män och kvinnor – eller kvinnor och män?
- 106Ett jämställt land
- 106Begreppet genus
- 108Olika juridiska rättigheter
- 108Rätten att bruka våld
- 108Rätten att bli myndig och att rösta
- 109Rätten att försörja sig
- 111Förmyndare utsågs
- 111Synen på mäns och kvinnors kroppar
- 112Både föda barn och tänka
- 112Idrottsaktiviteter
- 113Utbildning – på olika villkor
- 113Högre utbildning
- 114Genusarbetsdelning
- 114Lagstiftning
- 115Synen på manligt och kvinnligt
- 117Arbete och lön
- 117Mannen – familjeförsörjaren
- 118Kvinnans väg in i förvärvslivet
- 119Könsroller – ständigt ifrågasatta
- 120Resan mot jämställdhet fortsätter
- 120Vad har du lärt dig?
- 121Sök, granska, tolka och värdera
- Skriva vetenskapligt – del 5
- 123Ta del av tidigare forskning och välj perspektiv
- 6
- 126från Norden och Baltikum 2a
- 127Tänk efter före
- 129Tre förändringar i vårt närområde
- 1130Finland frigör sig från det ryska styret
- 130En långsam frigörelseprocess
- 2131Norge dras in i andra världskriget
- 132och utefront
- 133En plötslig förvandling till diktatur
- 133Förändringar för kulturarbetare och andra
- 134Gestapo – med makt att tortera och avrätta
- 136Några valde att samarbeta med tyskarna
- 3136Ett enat Baltikum frigör sig
- 138Ekonomisk kris i Sovjet
- 138Med sången som vapen
- 139De baltiska staterna åter självständiga
- 139Vilka förändringar sker just nu i världen?
- 141Vad har du lärt dig?
- 141Sök, granska, tolka och värdera
- 7144När och hur blev Sverige internationellt? 2a
- 145Tänk efter före
- 147De första svenskarna
- 147Nya vågor av invandrare
- 147Orden svensk och Sverige
- 148Kristen mission, vikingatåg och handel
- 149Runskrift och latin
- 150Internationaliseringen fortsätter
- 150Inom näringslivet
- 151Tyskar i många ledande positioner
- 151Utländska fogdar drar in skatt
- 151En union långt före EU
- 152En ”nationell” period
- 153Stormaktstiden – en internationell tid
- 153Göteborg grundläggs av holländare
- 153Uppsala universitet
- 153Konst, arkitektur och vetenskap
- 154”Visheten är rikets grundpelare”
- 155Sverige behövde experter
- 156Fortsatt utländsk påverkan
- 156Inom jordbruket
- 157Ett nytt sätt att se på kunskap och filosofi
- 157Musiklivet
- 158Nätverkande och språk – gynnsamt för handeln
- 158Arvsföljden
- 158Utvandringen större än invandringen
- 158Från utvandring till invandring
- 158Fler än en miljon med invandrarbakgrund
- 159Invandrarnas betydelse för svensk ekonomi
- 160Flyktinginvandring
- 162Några viktiga begrepp
- 163Allt är inte rasism
- 166Vad har du lärt dig
- 167Sök, granska, tolka och värdera
- 8168Kroppsideal och mode 2b
- 169Tänk efter före
- 170Kroppsideal genom tiderna
- 170Den behärskade manskroppen
- 171Var sitter egentligen midjan?
- 174Barnens kroppar
- 174Små kopior av vuxna
- 175Lindade spädbarn
- 177Människans förhållande till den egna och andras kroppar
- 177Höviska råd – dåtidens vett och etikett
- 177Modets ekonomi
- 178Ett enda ombyte med kläder
- 178Regler kring mode
- 178Industrialisering och globalisering av mode
- 179Exploaterad arbetskraft och miljö
- 181Vad har du lärt dig
- 181Sök, granska, tolka och värdera
- 9
- 184– stadsplanering 2b
- 185Tänk efter före
- 186Den medeltida staden i Europa
- 188Stadsliv – både utmaningar och möjligheter
- 188Den svenska medeltida staden
- 189Varför uppstod städer
- 190Byggnadskonst under medeltiden
- 191Romanska rundbågar
- 191Gotiska spetsbågar
- 192Befästningsverk
- 193Planeringen av staden
- 193Rutmönster gav struktur
- 193Kuststäderna behövde skyddas
- 194Handel och regelverk styrde
- 195Industristaden och trädgårdsstaden
- 195Nya krav på byggnader, hygien och transporter
- 195Här rivs för att få luft och ljus
- 196Olika epoker – olika idéer och stilar
- 196Renässansen
- 196Barocken
- 197Rokokon och nyantiken
- 197Modernismen
- 198Trädgårdssamhällen utanför stadskärnan
- 199Förorterna växte fram
- 199Miljonprogrammet och den förtätade staden
- 200”En miljon bostäder på tio år”
- 201Förtätning – på gott och ont
- 201Vad har du lärt dig
- 202Sök, granska, tolka och värdera
- 10206Resurser och miljö – i historiskt perspektiv 2a....
- 207Tänk efter före
- 208Resursutvinning och energiproduktion
- 209Ljusets historia – från dagsljus till belysning
- 210Dagsljuset styrde arbetsrytmen
- 210Fotogen och el förändrade samhället
- 212Värmeenergins historia – kalla hus och järnproduktion
- 212Den livsviktiga veden
- 213Värmekrävande industrier
- 213Drivkrafternas historia – från handkraft till olja
- 214Vind- och vattenkraft
- 215Ångmaskinen
- 216Att transportera kräver kraft
- 219Miljöns historia – människans påverkan
- 219Det luktar illa
- 220Miljömedvetenhet
- 221Miljörörelsen
- 223Framtidens miljö – en global fråga
- 224Vad har du lärt dig
- 225Sök, granska, tolka och värdera
- 11228Några utsnitt ur sexualitetens historia 2a, 2b, 3
- 229Tänk efter före
- 230Sedlighetsbrott
- 230Brottets benämning skiftade
- 231Mildare syn
- 232Straffet
- 234En upplyst lagstiftning?
- 234Lagstiftningens påverkan på olika grupper
- 236Tidelag
- 237Bålbränning, halshuggning och straffarbete
- 238Frågan om preventivmedel
- 238Lag förbjöd preventivmedel
- 238Sexualupplysning
- 239P-piller, aborter och sterilisering
- 240Vad har du lärt dig
- 241Sök, granska, tolka och värdera
- 12244En industriell revolution – eller flera? 2a, 3
- 245Tänk efter före
- 246Bakgrund – den industriella revolutionen
- 247Hur sker ekonomisk tillväxt?
- 247Vad krävs för den ökade produktionen?
- 248Den starke franske bonden
- 248Självägande bönder med makt
- 249Industriarbetare på deltid
- 250Långsam befolkningstillväxt
- 251Ont om bomull – men vackra ylletyger
- 252Tyskland – vetenskap och industri i nära samarbete
- 252Splittring fördröjde starten
- 253
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144168494Utgivningsår:
2024Artikelnummer:
36426-BT01Upplaga:
FörstaSidantal:
344Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144103396Utgivningsår:
2014Artikelnummer:
36426-WB01Upplaga:
FörstaSidantal:
304Digital produkt
Giltighetstid från aktivering:
12 månInformation
Språk:
SvenskaISBN:
9789144103402Utgivningsår:
2014Artikelnummer:
36426-WK01Upplaga:
FörstaDigital produkt
Giltighetstid från aktivering:
12 mån