

Framtagen för Gy25
Ledarskap och organisation Elevpaket - Tryckt bok + Digital elevlicens 36 mån
- i en föränderlig värld

Framtagen för Gy25
Ledarskap och organisation - Digital elevlicens 12 mån

Framtagen för Gy25
Ledarskap och organisation - Digital elevlicens 12 mån 30 elever
Valt format
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt provexemplar av den här produkten.
Ett provexemplar ger dig möjlighet att i lugn och ro utvärdera hur produkten passar in i din undervisning. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan naturligtvis alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på gymnasium och vuxenutbildning eller dig som arbetar på ett utbildningsföretag.
Innan du sätter igång 7
Kursens bredd 7
Kursen i ett nötskal 7
När har du då användning för dessa kunskaper? 8
Bokens upplägg och innehåll 9
Det digitala läromedlet 11
Fem kompetenser 11
De två centrala begreppen 12
Ledarskap 12
Organisation 14
1. Arbetsliv och ledarskap – i ständig förändring 18
Hur var det förr? 19
Hur har ledarskapet förändrats? 20
Organisation – då och nu 21
Från plog till dator 22
Det löpande bandet 22
Automation och rationalisering 23
Från varor till tjänster 24
Från Sverige till låglöneländer 26
Från standardisering till problemlösning 27
Från pyramid till tältläger 29
Omvärlden tränger sig på 30
Från chef till ledare 31
Inre och yttre effektivitet 34
Inför nästa kapitel … 35
2. Chef och ledare 36
Vad hör till chefernas uppgifter? 37
Ledningens uppgifter – POUS 37
Mellanchefernas uppgifter – POLSK 38
Vad är ledarskap? 39
Chef eller ledare? 40
Chef kontra ledare 41
Chef 41
Ledare 42
Behörighet 43
Värdegemenskap viktig 43
Balans 45
Balans – också mellan ledarskap och organisation 45
Ledare i privat och offentlig sektor 48
Inför nästa kapitel … 51
3. Vision, mission och styrning 52
Varför finns organisationer? 53
Företag 53
Andra verksamheter 53
Organisationerna – mer påtagliga förr 54
Blandformer 55
Affärs- och verksamhetsidé – vad är det vi vill uppnå? 57
Att utveckla sin affärsidé 58
SWOT-analys 60
Varning! 60
Mål, mått och uppföljning – hur vet vi om vi är på rätt väg? 61
Strategier för att nå målen 62
Styrning – hur ska vi arbeta för att uppnå målen? 63
Organisationskultur 65
Det organisatoriska isberget 65
IKEA:s företagskultur 66
Snömos och plattityder 67
Kompass eller lim? 68
Cheferna påverkar kulturen 68
Affärskulturer och ledarskap – ur ett globalt perspektiv 69
Några exempel på skilda affärskulturer 70
Globalt ledarskap 72
Kvalitetssäkring 74
Företagslivet och privatlivet – det finns likheter 74
Inför nästa kapitel … 75
4. Medarbetarna 76
Människan i företaget 77
Att vara nyanställd 78
Kvinnor och män 80
Föds vi lika eller olika? 80
Kön och genus 81
Tre förklaringar till ojämställdhet 82
Förklaring 1: Biologiska olikheter 83
Förklaring 2: Könsroller 84
Förklaring 3: Genus 85
Könskvotering inom arbetslivet? 87
Chefsrollen 88
Yngre och äldre 89
Olika bakgrund 91
Från utvandringsland … 91
… till invandringsland 91
Flyktingströmmen 92
Olika kulturer på arbetsplatsen 93
HBTQIA+ 94
Medarbetarskap 96
Nya former av medarbetarskap 99
Sex grupper 101
Medarbetarenkäter 102
Får man säga vad man vill? 104
Inför nästa kapitel … 105
5. Motivation och stress 106
Hur blir vi motiverade? 107
Prokrastinering – går att undvika 109
Motivation eller disciplin? 110
Arbetsgruppen är viktig 111
Motivation i arbetet 112
Teori X och teori Y 112
Maslows behovstrappa 113
Herzbergs tvåfaktorteori 114
Moroten och piskan 115
Thorndikes effektlag 115
Vrooms förväntningsteori 116
Generation Z – annat som motiverar idag? 118
Frihet under ansvar 118
Förståelse för privatlivets betydelse 119
Att få vara sig själv på arbetsplatsen 120
Coronapandemin och det påtvingade distansarbetet 121
Synen på arbete – tvång eller frihet? 124
Arbete – en pina? 124
Edens lustgård – och arbete som bestraffning 125
En dygd och en plikt 125
Arbete är en rättighet – inte ett straff 125
Rätt till ersättning 126
Statiskt och dynamiskt mindset – påverkar också motivationen 126
Stress 128
Vad är egentligen stress? 128
Hur många känner sig stressade i arbetslivet och i skolan? 129
Det gränslösa arbetet – en fallgrop 130
Att hantera stress 130
KASAM 132
Begriplighet 132
Hanterbarhet 132
Meningsfullhet 132
KASAM och arbete 133
När stämplar du ut? 135
Inför nästa kapitel … 137
6. Kommunikation – och konflikthantering 138
Något blir gemensamt 139
Kommunikation är utbyte av budskap 140
Feedback viktig 141
Kommunikationskanaler 143
Också situationen är viktig 143
Inte bara lyssna 144
Jämlik och ojämlik kommunikation 144
Joharifönstret 145
Debatt, diskussion och dialog 146
Dialogens väsen 148
Dialogkompetens 149
Retorik – hjälper dig att övertyga 149
När är retoriska färdigheter användbara? 150
Situationen styr talet 151
Härskartekniker – en retorisk avart 151
Konflikter 154
Sakkonflikt 155
Rollkonflikt 155
Pseudokonflikt 155
Intressekonflikt 155
Relationskonflikt 156
Värderingskonflikt 156
Att hantera konflikter 156
Uppstår fler konflikter idag? 157
Inför nästa kapitel … 159
7. Grupper och team 160
Vad är en grupp? 161
Varje grupp är unik – men ändå inte 162
Primärgrupp och sekundärgrupp 163
Informell grupp och formell grupp 163
Normer 163
Gruppens utvecklingsstadier 164
Effektiva team 166
Roller 167
Arbetsgruppen 168
Arbetsgruppens identitet 168
Team 169
Definition av team 169
Tre huvudtyper av team 170
Team typ 1: Restaurangen 170
Team typ 2: Symfoniorkestern 170
Team typ 3: Dubbelparet i tennis 170
Få team är helt renodlade 171
Teamroller 172
Att leda team 173
Samordnare 173
Fattar teamet bättre beslut? 173
Groupthink 174
Teamthink 175
Fler faktorer som avgör att vissa team lyckas bättre än andra 175
Individualister 176
Omgivningens påverkan 176
Sammansättningen av roller 177
Inte ett ”självspelande piano” 177
Sociologiska kunskaper 178
Inför nästa kapitel … 179
8. Kompetens och kompetensutveckling 180
Att använda och att utveckla sin kompetens 181
Den goda arbetsplatsen 181
Rutinfältet 182
Reservfältet 183
Lärandefältet 184
Fördelning i fälten 184
Hur lär sig vuxna? 185
Kompetens – ett begrepp med olika betydelser 187
Hur är kompetensen bunden i organisationen? 189
Handlingsutrymme 192
Kompetensanalys 193
Inför nästa kapitel … 195
Praktikfall: Erik Johansson 196
9. Äldre ledarmodeller 200
Hur har ledare rekryterats? 201
1900-talets första halva – man föds till ledare 201
1960- till 1980-talen – ledarskap kan man lära sig 202
1970- till 1990-talen – situationen är viktig 202
1990- och 2000-talen – ledarskap är beroende av omvärlden 203
Ledarskapsmodeller 204
Auktoritär – demokratisk – låt gå 205
Produktionen eller medarbetarna? 206
Ledarskapsmatrisen 207
Situationsanpassat ledarskap 208
Förändring – den tredje dimensionen 212
Inför nästa kapitel … 213
10. Modernt ledarskap 214
Från ett transaktionellt ledarskap … 215
… till ett transformativt 216
”Utvecklande ledarskap” 218
Var öppen och transparent 223
Framtida ledarskap 224
Delat ledarskap 225
Fördelat ledarskap 227
Självstyrande grupper 227
Andra former av fördelat ledarskap 228
Fokus på individen eller teamet? 229
Inför nästa kapitel … 231
11. De klassiska organisationsmodellerna 232
Vad är en organisation? 233
Beskrivs i modeller 234
Slutna och öppna system 234
Industrialiseringen 235
Linjeorganisationen 236
Klassiska organisationsskolor 237
Scientific management (taylorism) 238
Funktionsorganisationen 240
Byråkratiska skolan (Weber) 241
En byråkratisk linjeorganisation 242
Administrativa skolan (Fayol) 244
Linje-stabsorganisationen 244
Human relations 245
Inför nästa kapitel … 247
12. Nyare organisationsformer 248
Från industrisamhälle till tjänstesamhälle 249
Intressentteorin 251
Beslutsskolan 253
Sociotekniska skolan 254
Matrisorganisationen 255
Divisionsorganisationen 257
Koncernorganisationen 259
Decentralisering 260
Inför nästa kapitel … 263
13. Kunskapssamhällets organisationsformer 264
Platta organisationer 265
Projektorganisationen 266
Processorganisationen 268
Nätverk 271
Outsourcing 273
Franchising 275
Imaginär organisation 276
Den lärande organisationen 277
Förmedlande organisationer 279
Både fördelar och nackdelar 280
Inför nästa kapitel … 281
14. Att leda förändring 282
Alltid på väg … 283
… men hinder finns 283
Organisationsutveckling, OU 285
Villkor för förändring 287
Olika slags förändring 287
Struktur och process 288
Förändringsarbetet 289
Reaktioner vid förändring 290
Makt och vilja att förändra 292
Kugghjulseffekten 293
Strategier vid förändring 294
Ledarens roll vid förändring 295
Inför nästa kapitel … 297
Praktikfall: Omorganisationen 298
15. Personlig utveckling och självledarskap 300
Att skapa förändring 301
Personlig utveckling 302
Öka självkännedomen och se styrkorna 304
Strategier för att utvecklas 305
Se misslyckande som en språngbräda 305
Det som inte utvecklas – kanske avvecklas 306
Förhållningssättet till förändringsarbetet 307
Självledarskap – något man ofta förväntas behärska 308
Fokusera på hur det kommer att kännas i slutet 309
Träna modet och bli en doer 310
Förberedelser 312
Omgivningens roll 315
Observatören – att se sig själv utifrån 317
Viktigt att inte ”vara en manet” – agera inte utan plan 318
Personlighetstesternas effekt på den personliga utvecklingen 319
Viktigt att skilja på den man är och det man gör 321
Innovativ, kreativ – och entreprenöriell 322
Till sist 324
Dags att stämpla ut 325
Använd dina nya kompetenser och kunskaper 325
Vad gör du i framtiden? 326
Stämpla nu ut 327
Inkorgen – sammanfattande uppgifter i ledarskap och organisation 328
Register 330
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144168302Utgivningsår:
2008Revisionsår:
2024Artikelnummer:
31958-BT04Upplaga:
FjärdeSidantal:
336Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144157504Utgivningsår:
2008Revisionsår:
2022Artikelnummer:
31958-WB04Upplaga:
FjärdeDigital produkt
Giltighetstid från aktivering:
12 månInformation
Språk:
SvenskaISBN:
9789144157474Utgivningsår:
2008Revisionsår:
2021Artikelnummer:
31958-WK04Upplaga:
FjärdeDigital produkt
Giltighetstid från aktivering:
12 mån