Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Statsbidrag läromedel

Pennvässaren

Skickas följande arbetsdag

När det gäller konsten att skriva och berätta har alla elever olika förutsättningar. Vissa har lätt för att snabbt skriva långa, fängslande berättelser. Hos andra slår skrivkrampen till redan vid första meningen. Åter andra har stor skrivlust, men halkar lätt in på sidospår och kommer aldrig riktigt till punkt. Pennvässaren kommer inte på ett magiskt sätt att förvandla alla elever till superbegåvade författare. Men boken kan hjälpa alla att bli bättre – alla kan få en vassare penna! Att skriv...

Läs mer

När det gäller konsten att skriva och berätta har alla elever olika förutsättningar. Vissa har lätt för att snabbt skriva långa, fängslande berättelser. Hos andra slår skrivkrampen till redan vid första meningen. Åter andra har stor skrivlust, men halkar lätt in på sidospår och kommer aldrig riktigt till punkt. Pennvässaren kommer inte på ett magiskt sätt att förvandla alla elever till superbegåvade författare. Men boken kan hjälpa alla att bli bättre – alla kan få en vassare penna! Att skriva berättelser som fängslar åhörarna är inte svårt för den som fått lära sig knepen. Och just detta är Pennvässarens målsättning – att låta alla elever känna stolthet och glädje över vad de skrivit. Pennvässaren innehåller en grundkurs och en fördjupningskurs i dramaturgi. Boken innehåller 95 övningar, som kan användas från skolår 1 i grundskolan till och med gymnasiet. En av de verkliga fördelarna med Pennvässaren är nämligen just flexibiliteten, som gör det möjligt att anpassa övningarna för olika åldrar och förmågor. Pennvässarens omfattning gör att du gott och väl har material för stora delar av svenskundervisningen för flera terminer. Flertalet av övningarna i boken utgår från Pennvässaren – kopieringsunderlag (art.nr 36306). Materialet kan kompletteras med bildkort som kan köpas från www.bildkort.nu. Skrivtips ur Pennvässaren Tänk på berättelsen som en hinderbana. Huvudkaraktären måste ta sig förbi ett antal hinder av olika svårighetsgrad innan han eller hon når målet. Lär känna dina karaktärer innan du börjar berätta om dem. Ge dem egenskaper, drömmar och hemligheter så blir det lättare att skriva om dem sedan. De har ju blivit nästan som kompisar! Huvudkaraktär är den person som berättelsen handlar om. I början av berättelsen ropar karaktären ”Hjälp mig!”. Låt berättelsen sluta när läsaren har fått svar på den Hur ska det gå?-fråga som ställdes i början. Huvudkaraktären kan motarbetas av en skurk och få hjälp av en hjälte. Skurken och hjälten måste inte nödvändigtvis vara människor. Tänk på att du kan skriva både i form av närbilder och helbilder. Tänk som en filmkamera, som zoomar in och ut!

Stäng
Ytterligare information

Materialet kan kompletteras med bildkort som kan köpas från www.bildkort.nu.

Inledning 10

Innan du vässar pennan 12

Pennvässaren — ett smörgåsbord 12

Tillbehör 1: Kopieringsunderlag 12

Tillbehör 2: Bildkort 13

Ditt eget berättande 16

Dokumentation 17

Ett tips innan du börjar 18

Kapitel 1 • Spontanskrivande 19

Ditt eget berättande 20

[Övning 1] Skriv utifrån en rubrik 20

[Övning 2] Associationer 22

[Övning 3] Positiva och negativa associationer 22

[Övning 4] Ett föremåls tankar 23

[Övning 5] Föremål i min närhet 23

[Övning 6] Bildkort i textram 24

[Övning 7] Om 25

[Övning 8] Inledningsord 26

[Övning 9] Annorlunda självporträtt 26

[Övning 10] Självporträtt i tredje person 26

Kapitel 2 • Hinderbanan 27

A. GÅ ÖVER GATAN • 4-meningsberättelse 29

Ditt eget berättande 29

Introduktion 29

[Övning 11] Gå över gatan: eleverna dramatiserar 32

Dina egna berättelser 33

[Övning 12] Gå över gatan: eleverna skriver 33

Dokumentation — äldre elever 34

Dokumentation 34

B. Skapa hinder 36

Ditt eget berättande 36

Introduktion 36

[Övning 13] Spelplan 1 med bildkort 36

Dokumentation 38

C. Pelles nya kläder 39

Hinder och lösningar 39

Hindren måste övervinnas 40

Diskutera Pelles nya kläder 41

D. Den röda tråden 44

Ditt eget berättande 44

Introduktion 45

[Övning 14] Spelplan 2 och den röda tråden 49

Dokumentation 49

E. HINDERBANAN SOM EN CIRKEL 50

Ditt eget berättande 50

Introduktion 50

[Övning 15] Hinderbanan som en cirkel 53

Dokumentation 53

F. Fler hinder på väg mot mål 54

Ditt eget berättande 54

Spelplan 3 54

[Övning 16] Spelplan 3 med bildkort 54

Teckning blir berättelse 55

[Övning 17] Berättelse utifrån egen teckning 56

Hinderbana att anteckna i 56

[Övning 18] Berättelse om en rymdfärd 57

Dokumentation 58

G. Hinderdikt 59

Ditt eget berättande 59

Introduktion 59

[Övning 19] Hinderdikt 60

Dokumentation 60

H. Dilemma I bild och ord 61

Ditt eget berättande 61

Introduktion 61

[Övning 20] Bild och ord skapar ett dilemma 62

Dokumentation 63

I. Spela och berätta 64

Ditt eget berättande 64

Introduktion 64

[Övning 21] Spelplan 4 med bildkort 66

Dokumentation 68

J. Ta föremål till hjälp 69

Ditt eget berättande 69

Berätta med hjälp av föremål 69

Introduktion 69

[Övning 22] Berättelse med hjälp av föremål 71

[Övning 23] Spelplan 4 med föremål 71

Dokumentation 72

K. Förutbestämda ord 73

Ditt eget berättande 74

[Övning 24] Gemensam berättelse utifrån förutbestämda ord 75

[Övning 25] Enskild berättelse utifrån förutbestämda ord 75

Dokumentation 76

Berätta mera! 76

L. Sammanfattning 77

Kapitel 3 • Karaktärer 79

A. Lumumma och Takete 82

Ditt eget berättande 82

[Övning 26] Saftimprovisation 84

[Övning 27] Lumumma- och Taketeord 85

[Övning 28] Lumummaögonblick 89

Dokumentation 89

B. Lumumma- och Taketeroller 90

Ditt eget berättande 90

Introduktion 90

[Övning 29] Hitta Lumumma- och Taketekaraktärer 91

Dokumentation 91

C. Gunnar 92

[Övning 30] Vem är Gunnar? 92

D. FREDRIKA 95

Introducera Fredrika och hennes dilemma 95

[Övning 31] Vad väljer Fredrika? 97

E. Skapa huvudkaraktärer 99

Ditt eget berättande 99

Introducera hur man kan skapa en huvudkaraktär 99

[Övning 32] Skapa en gemensam huvudkaraktär 100

[Övning 33] Karaktärsbeskrivning 101

[Övning 34] Skapa ytterligare en gemensam karaktär 101

[Övning 35] Huvudkaraktären i den skönlitterära boken 102

[Övning 36] Skapa en egen karaktär 102

Dokumentation 103

F. LÄR KÄNNA DIN KARAKTÄR 104

Ditt eget berättande 104

Introduktion 104

[Övning 37] Karaktären innanför skalet 104

Berätta mera! 106

G. Sammansatta karaktärer 107

Introduktion 107

[Övning 38] Sammansatta karaktärer 107

[Övning 39] Medaljens fram- och baksida 108

Dokumentation 109

H. Vad påverkar en karaktär? 110

Ditt eget berättande 110

[Övning 40] Isbergen 110

[Övning 41] Varför gör de som de gör? 110

I. Sammanfattning 111

Kapitel 4 • Gestaltning 113

A. Beskriv en figur 114

Ditt eget berättande 115

[Övning 42] Gestalta en figur 115

Att skriva av vad en figur gör 116

[Övning 43] Skriv av en figur 117

Dokumentation 118

B. Göm orden 119

Ditt eget berättande 119

Introduktion 119

[Övning 44] Göm ordet 121

Dokumentation 122

C. GESTALTA DIN KARAKTÄR 123

Ditt eget berättande 123

Introducera gestaltandet av en karaktär 123

[Övning 45] Gömda egenskaper 125

Dokumentation 125

Berätta mera! 125

D. Isberget 126

Ditt eget berättande 127

Introduktion 128

[Övning 46] Vandra in i en bild 129

Dokumentation 129

E. Lumumma- och Taketestämning 130

Ditt eget berättande 130

Introduktion 130

[Övning 47] Lumumma- och Taketestämning 132

Lumumma och Takete agerar 133

[Övning 48] Lumumma och Takete agerar 134

Dokumentation 135

F. Gestalta väder och vind 136

Ditt eget berättande 136

[Övning 49] Jag öppnade dörren 136

[Övning 50] Valfri årstid och miljö 138

[Övning 51] Bestämd årstid och miljö 139

Dokumentation 140

G. Alla sinnen 141

Ditt eget berättande 141

Att uppleva en bild med alla sinnen 141

[Övning 52] Alla sinnen 143

Dokumentation 144

H. Nyskapande bildspråk 145

Ditt eget berättande 145

Introduktion 145

[Övning 53] Vårdikt 145

Dokumentation 147

Berätta mera! 147

I. Dagbok och vykort 148

Ditt eget berättande 148

Introduktion 148

[Övning 54] Skriv dagbok 150

[Övning 55] Skriv vykort 150

Dokumentation 151

Berätta mera! 152

J. Zooma in 153

Ditt eget berättande 153

Introduktion 153

[Övning 56] Zooma in vid ett hinder 157

Dokumentation 157

K. Det lilla i det stora 158

Liten detalj väcker den stora frågan 158

Ditt eget berättande 159

Introduktion 159

[Övning 57] Skriv som nyhetsreportrarna fotograferar 159

Dokumentation 161

Berätta mera! 161

L. Inre monolog 162

Ditt eget berättande 162

Introduktion 162

[Övning 58] Sällskapsspel 163

Positiva och negativa tankar 163

[Övning 59] Inre monolog 164

Inre monolog med bildkort och inledningsord 165

[Övning 60] Vem är det som tänker? 165

Dokumentation 167

Berätta mera! 167

M. Dialog 169

Ditt eget berättande 170

Introduktion 170

[Övning 61] Skriv dialogen sist av allt 172

Dokumentation 173

N. Persona- och symbolkort 174

Kommunikationskort 175

Ditt eget berättande 177

Introduktion 177

[Övning 62] Kombinera Persona- och -kommunikationskort 178

Dokumentation 180

O. För de allra yngsta 181

September blir saga 181

Ditt eget berättande 183

[Övning 63] Finn en berättelse i bilden 184

P. SAMMANFATTNING 185

Kapitel 5 • Början 189

A. Göm målet 190

Ditt eget berättande 190

Början i filmen 191

[Övning 64] Göm målet 193

Dokumentation 194

Berätta mera! 194

B. Första meningen 195

Introduktion 195

[Övning 65] Första meningen 198

Dokumentation 198

C. De första scenerna 199

Ditt eget berättande 199

Introduktion 199

På morgonen 200

[Övning 66] Början — en presentation av huvud-karaktären 205

Dokumentation 207

Berätta mera! 208

C. Sammanfattning 209

Kapitel 6 • Mitten 211

A. Redogörelse och dramatik 212

Ditt eget berättande 212

Redogörande skildring 212

Dramatisk skildring 213

[Övning 67] Redogörande och dramatisk scen 214

Dokumentation 215

B. Hinderschemat 216

Ditt eget berättande 216

Introduktion 216

[Övning 68] Hinderschemat 220

[Övning 69] Hinderschemat blir en berättelse 221

Dokumentation 222

C. Plantering och skörd 223

Ditt eget berättande 223

Introduktion 223

[Övning 70] Att skörda först och plantera sedan 225

Dokumentation 225

D. Kapitelberättelse — alla tillsammans 226

Ditt eget berättande 226

Introduktion 226

[Övning 71] Skapa en lång berättelse tillsammans 227

Dokumentation 227

E. Kapitelberättelse — i smågrupper eller parvis 228

Ditt eget berättande 228

Introduktion 228

[Övning 72] Korta kapitel blir lång berättelse 228

Dokumentation 230

F. Sammanfattning 231

Kapitel 7 • Slutet 233

A. Att avsluta 234

Ditt eget berättande 235

Introduktion 235

[Övning 73] När det är slut är det slut 239

Dokumentation 240

B. Huvudkaraktären måste i mål 241

Ditt eget berättande 241

Introduktion 241

[Övning 74] Byt ut huvudkaraktären vid hindret 242

Dokumentation 242

C. Sammanfattning 244

Kapitel 8 • Skriv en lång berättelse 245

Olika sätt att skapa en lång berättelse 246

Dramaturgins struktur och gestaltning 246

A. GEMENSAM BERÄTTELSE 247

Ditt eget berättande 247

[Övning 75] Skapa en lång berättelse tillsammans 247

Dokumentation 248

B. Utvecklingstrappan 249

Ditt eget berättande 249

Introduktion 249

[Övning 76] Utvecklingstrappan — ett första utkast 253

[Övning 77] Utvecklingstrappan — en lång berättelse 253

[Övning 78] Utvecklingstrappan — ett steg 254

[Övning 79] Utvecklingstrappan — en svår tid 254

[Övning 80] Utvecklingstrappan — ett brev 254

[Övning 81] Utvecklingstrappan — ett ögonblick 254

[Övning 82] Utvecklingstrappan — ett reportage 255

[Övning 83] Utvecklingstrappan — några vänner 255

Dokumentation 256

C. DEN DRAMATURGISKA KURVAN 257

Ditt eget berättande 257

Introduktion 258

[Övning 84] Berättelse utifrån den dramaturgiska kurvan 260

Dokumentation 261

Berätta mera! 261

D. Dramaturgin och livsprocessen 262

Ditt eget berättande 262

Dramaturgin i livet 263

[Övning 85] Utvecklingstrappan blir kurva 265

Introducera hur trappan kan bli dikt 267

[Övning 86] Trappan blir dikt 267

Dokumentation 268

Berätta mera! 268

E. Berättelse utifrån en dramatisk -situation 269

Ditt eget berättande 270

Introduktion 270

[Övning 87] Berättelse utifrån en dramatisk situation 271

Dokumentation 271

F. Berättelse utifrån en premiss 273

Ditt eget berättande 273

Introducera premissen 273

[Övning 88] Berättelse utifrån en premiss 275

Dokumentation 276

Berätta mera! 276

G. Skrivhjälp 277

Utgångspunkt 277

Planering och struktur 277

Gestaltning mm 278

H. Sammanfattning 279

Kapitel 9 • Att ge respons 281

A. läsupplevelsen och den personliga responsen 282

B. Responskortet 285

C. Textens språk och form 287

[Övning 89] Uvis 288

[Övning 90] Ögonblicksbild 289

[Övning 91] Botsvald på morgonen 290

[Övning 92] Tid för en fyraåring 292

[Övning 93] Kamratrespons 295

Dokumentation 295

D. Stavning och grammatik 296

E. Dramatisk och episk berättelse 296

Kapitel 10 • Bokprat och filmsnack 297

Introduktion 298

Hur fångas läsarens intresse? 298

Vem är huvudkaraktären? 299

Vilka hinder råkar huvudkaraktären ut för? 300

Vem är skurken/motståndaren? 301

Vem är hjälten/hjälparen? 302

Hur används plantering och skörd? 303

Hur gestaltas karaktärer och miljöer? 303

När är berättelsen uppbyggd i scener? 304

Hur slutar boken? 305

Vilket budskap förmedlas? 305

Kapitel 11 • Från Iliaden till Askungen 307

A. Några Dramaturgiska begrepp 310

Balans och obalans 310

Premiss 311

Huvudkonflikt 312

Hinder 313

Fokus 313

Plantering och skörd 314

Dialog 314

B. Karaktärer 316

Huvudkaraktär 316

Skurk 317

Hjälte 318

Närmaste relation 320

Skugga 320

Kontrast 321

Likare 321

C. Dramaturgins utvecklingskurva 322

BÖRJAN/AKT 1 322

Anslag 322

Presentation 325

Fortsättning av presentationen 326

Vändpunkt 1 327

MITTEN/AKT 2 328

Fördjupning 328

Mittpunkt 330

Konfliktupptrappning 332

Vändpunkt 2 333

SLUTET/AKT 3 335

Klimax 335

Konfliktupplösning 336

Avtoning 337

D. Analysera 339

[Övning 94] Lyssna på radioteater 339

[Övning 95] Se en film 341

Förslag på ytterligare filmer 342

Förslag till arbetsgång 343

Litteraturförslag 352

Register 355

 

Information

Avsedd för:

Åk 1, Åk 2, Åk 3, Åk 4, Åk 5, Åk 6, Åk 7, Åk 8, Åk 9

Författare:

Veronica Grönte

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144084350

Utgivningsår:

2002

Revisionsår:

2013

Artikelnummer:

36305-04

Upplaga:

Fjärde

Sidantal:

360
 ;