
Statsbidrag läromedel
Pennvässaren
Ytterligare information
Materialet kan kompletteras med bildkort som kan köpas från www.bildkort.nu.
Inledning 10
Innan du vässar pennan 12
Pennvässaren — ett smörgåsbord 12
Tillbehör 1: Kopieringsunderlag 12
Tillbehör 2: Bildkort 13
Ditt eget berättande 16
Dokumentation 17
Ett tips innan du börjar 18
Kapitel 1 • Spontanskrivande 19
Ditt eget berättande 20
[Övning 1] Skriv utifrån en rubrik 20
[Övning 2] Associationer 22
[Övning 3] Positiva och negativa associationer 22
[Övning 4] Ett föremåls tankar 23
[Övning 5] Föremål i min närhet 23
[Övning 6] Bildkort i textram 24
[Övning 7] Om 25
[Övning 8] Inledningsord 26
[Övning 9] Annorlunda självporträtt 26
[Övning 10] Självporträtt i tredje person 26
Kapitel 2 • Hinderbanan 27
A. GÅ ÖVER GATAN • 4-meningsberättelse 29
Ditt eget berättande 29
Introduktion 29
[Övning 11] Gå över gatan: eleverna dramatiserar 32
Dina egna berättelser 33
[Övning 12] Gå över gatan: eleverna skriver 33
Dokumentation — äldre elever 34
Dokumentation 34
B. Skapa hinder 36
Ditt eget berättande 36
Introduktion 36
[Övning 13] Spelplan 1 med bildkort 36
Dokumentation 38
C. Pelles nya kläder 39
Hinder och lösningar 39
Hindren måste övervinnas 40
Diskutera Pelles nya kläder 41
D. Den röda tråden 44
Ditt eget berättande 44
Introduktion 45
[Övning 14] Spelplan 2 och den röda tråden 49
Dokumentation 49
E. HINDERBANAN SOM EN CIRKEL 50
Ditt eget berättande 50
Introduktion 50
[Övning 15] Hinderbanan som en cirkel 53
Dokumentation 53
F. Fler hinder på väg mot mål 54
Ditt eget berättande 54
Spelplan 3 54
[Övning 16] Spelplan 3 med bildkort 54
Teckning blir berättelse 55
[Övning 17] Berättelse utifrån egen teckning 56
Hinderbana att anteckna i 56
[Övning 18] Berättelse om en rymdfärd 57
Dokumentation 58
G. Hinderdikt 59
Ditt eget berättande 59
Introduktion 59
[Övning 19] Hinderdikt 60
Dokumentation 60
H. Dilemma I bild och ord 61
Ditt eget berättande 61
Introduktion 61
[Övning 20] Bild och ord skapar ett dilemma 62
Dokumentation 63
I. Spela och berätta 64
Ditt eget berättande 64
Introduktion 64
[Övning 21] Spelplan 4 med bildkort 66
Dokumentation 68
J. Ta föremål till hjälp 69
Ditt eget berättande 69
Berätta med hjälp av föremål 69
Introduktion 69
[Övning 22] Berättelse med hjälp av föremål 71
[Övning 23] Spelplan 4 med föremål 71
Dokumentation 72
K. Förutbestämda ord 73
Ditt eget berättande 74
[Övning 24] Gemensam berättelse utifrån förutbestämda ord 75
[Övning 25] Enskild berättelse utifrån förutbestämda ord 75
Dokumentation 76
Berätta mera! 76
L. Sammanfattning 77
Kapitel 3 • Karaktärer 79
A. Lumumma och Takete 82
Ditt eget berättande 82
[Övning 26] Saftimprovisation 84
[Övning 27] Lumumma- och Taketeord 85
[Övning 28] Lumummaögonblick 89
Dokumentation 89
B. Lumumma- och Taketeroller 90
Ditt eget berättande 90
Introduktion 90
[Övning 29] Hitta Lumumma- och Taketekaraktärer 91
Dokumentation 91
C. Gunnar 92
[Övning 30] Vem är Gunnar? 92
D. FREDRIKA 95
Introducera Fredrika och hennes dilemma 95
[Övning 31] Vad väljer Fredrika? 97
E. Skapa huvudkaraktärer 99
Ditt eget berättande 99
Introducera hur man kan skapa en huvudkaraktär 99
[Övning 32] Skapa en gemensam huvudkaraktär 100
[Övning 33] Karaktärsbeskrivning 101
[Övning 34] Skapa ytterligare en gemensam karaktär 101
[Övning 35] Huvudkaraktären i den skönlitterära boken 102
[Övning 36] Skapa en egen karaktär 102
Dokumentation 103
F. LÄR KÄNNA DIN KARAKTÄR 104
Ditt eget berättande 104
Introduktion 104
[Övning 37] Karaktären innanför skalet 104
Berätta mera! 106
G. Sammansatta karaktärer 107
Introduktion 107
[Övning 38] Sammansatta karaktärer 107
[Övning 39] Medaljens fram- och baksida 108
Dokumentation 109
H. Vad påverkar en karaktär? 110
Ditt eget berättande 110
[Övning 40] Isbergen 110
[Övning 41] Varför gör de som de gör? 110
I. Sammanfattning 111
Kapitel 4 • Gestaltning 113
A. Beskriv en figur 114
Ditt eget berättande 115
[Övning 42] Gestalta en figur 115
Att skriva av vad en figur gör 116
[Övning 43] Skriv av en figur 117
Dokumentation 118
B. Göm orden 119
Ditt eget berättande 119
Introduktion 119
[Övning 44] Göm ordet 121
Dokumentation 122
C. GESTALTA DIN KARAKTÄR 123
Ditt eget berättande 123
Introducera gestaltandet av en karaktär 123
[Övning 45] Gömda egenskaper 125
Dokumentation 125
Berätta mera! 125
D. Isberget 126
Ditt eget berättande 127
Introduktion 128
[Övning 46] Vandra in i en bild 129
Dokumentation 129
E. Lumumma- och Taketestämning 130
Ditt eget berättande 130
Introduktion 130
[Övning 47] Lumumma- och Taketestämning 132
Lumumma och Takete agerar 133
[Övning 48] Lumumma och Takete agerar 134
Dokumentation 135
F. Gestalta väder och vind 136
Ditt eget berättande 136
[Övning 49] Jag öppnade dörren 136
[Övning 50] Valfri årstid och miljö 138
[Övning 51] Bestämd årstid och miljö 139
Dokumentation 140
G. Alla sinnen 141
Ditt eget berättande 141
Att uppleva en bild med alla sinnen 141
[Övning 52] Alla sinnen 143
Dokumentation 144
H. Nyskapande bildspråk 145
Ditt eget berättande 145
Introduktion 145
[Övning 53] Vårdikt 145
Dokumentation 147
Berätta mera! 147
I. Dagbok och vykort 148
Ditt eget berättande 148
Introduktion 148
[Övning 54] Skriv dagbok 150
[Övning 55] Skriv vykort 150
Dokumentation 151
Berätta mera! 152
J. Zooma in 153
Ditt eget berättande 153
Introduktion 153
[Övning 56] Zooma in vid ett hinder 157
Dokumentation 157
K. Det lilla i det stora 158
Liten detalj väcker den stora frågan 158
Ditt eget berättande 159
Introduktion 159
[Övning 57] Skriv som nyhetsreportrarna fotograferar 159
Dokumentation 161
Berätta mera! 161
L. Inre monolog 162
Ditt eget berättande 162
Introduktion 162
[Övning 58] Sällskapsspel 163
Positiva och negativa tankar 163
[Övning 59] Inre monolog 164
Inre monolog med bildkort och inledningsord 165
[Övning 60] Vem är det som tänker? 165
Dokumentation 167
Berätta mera! 167
M. Dialog 169
Ditt eget berättande 170
Introduktion 170
[Övning 61] Skriv dialogen sist av allt 172
Dokumentation 173
N. Persona- och symbolkort 174
Kommunikationskort 175
Ditt eget berättande 177
Introduktion 177
[Övning 62] Kombinera Persona- och -kommunikationskort 178
Dokumentation 180
O. För de allra yngsta 181
September blir saga 181
Ditt eget berättande 183
[Övning 63] Finn en berättelse i bilden 184
P. SAMMANFATTNING 185
Kapitel 5 • Början 189
A. Göm målet 190
Ditt eget berättande 190
Början i filmen 191
[Övning 64] Göm målet 193
Dokumentation 194
Berätta mera! 194
B. Första meningen 195
Introduktion 195
[Övning 65] Första meningen 198
Dokumentation 198
C. De första scenerna 199
Ditt eget berättande 199
Introduktion 199
På morgonen 200
[Övning 66] Början — en presentation av huvud-karaktären 205
Dokumentation 207
Berätta mera! 208
C. Sammanfattning 209
Kapitel 6 • Mitten 211
A. Redogörelse och dramatik 212
Ditt eget berättande 212
Redogörande skildring 212
Dramatisk skildring 213
[Övning 67] Redogörande och dramatisk scen 214
Dokumentation 215
B. Hinderschemat 216
Ditt eget berättande 216
Introduktion 216
[Övning 68] Hinderschemat 220
[Övning 69] Hinderschemat blir en berättelse 221
Dokumentation 222
C. Plantering och skörd 223
Ditt eget berättande 223
Introduktion 223
[Övning 70] Att skörda först och plantera sedan 225
Dokumentation 225
D. Kapitelberättelse — alla tillsammans 226
Ditt eget berättande 226
Introduktion 226
[Övning 71] Skapa en lång berättelse tillsammans 227
Dokumentation 227
E. Kapitelberättelse — i smågrupper eller parvis 228
Ditt eget berättande 228
Introduktion 228
[Övning 72] Korta kapitel blir lång berättelse 228
Dokumentation 230
F. Sammanfattning 231
Kapitel 7 • Slutet 233
A. Att avsluta 234
Ditt eget berättande 235
Introduktion 235
[Övning 73] När det är slut är det slut 239
Dokumentation 240
B. Huvudkaraktären måste i mål 241
Ditt eget berättande 241
Introduktion 241
[Övning 74] Byt ut huvudkaraktären vid hindret 242
Dokumentation 242
C. Sammanfattning 244
Kapitel 8 • Skriv en lång berättelse 245
Olika sätt att skapa en lång berättelse 246
Dramaturgins struktur och gestaltning 246
A. GEMENSAM BERÄTTELSE 247
Ditt eget berättande 247
[Övning 75] Skapa en lång berättelse tillsammans 247
Dokumentation 248
B. Utvecklingstrappan 249
Ditt eget berättande 249
Introduktion 249
[Övning 76] Utvecklingstrappan — ett första utkast 253
[Övning 77] Utvecklingstrappan — en lång berättelse 253
[Övning 78] Utvecklingstrappan — ett steg 254
[Övning 79] Utvecklingstrappan — en svår tid 254
[Övning 80] Utvecklingstrappan — ett brev 254
[Övning 81] Utvecklingstrappan — ett ögonblick 254
[Övning 82] Utvecklingstrappan — ett reportage 255
[Övning 83] Utvecklingstrappan — några vänner 255
Dokumentation 256
C. DEN DRAMATURGISKA KURVAN 257
Ditt eget berättande 257
Introduktion 258
[Övning 84] Berättelse utifrån den dramaturgiska kurvan 260
Dokumentation 261
Berätta mera! 261
D. Dramaturgin och livsprocessen 262
Ditt eget berättande 262
Dramaturgin i livet 263
[Övning 85] Utvecklingstrappan blir kurva 265
Introducera hur trappan kan bli dikt 267
[Övning 86] Trappan blir dikt 267
Dokumentation 268
Berätta mera! 268
E. Berättelse utifrån en dramatisk -situation 269
Ditt eget berättande 270
Introduktion 270
[Övning 87] Berättelse utifrån en dramatisk situation 271
Dokumentation 271
F. Berättelse utifrån en premiss 273
Ditt eget berättande 273
Introducera premissen 273
[Övning 88] Berättelse utifrån en premiss 275
Dokumentation 276
Berätta mera! 276
G. Skrivhjälp 277
Utgångspunkt 277
Planering och struktur 277
Gestaltning mm 278
H. Sammanfattning 279
Kapitel 9 • Att ge respons 281
A. läsupplevelsen och den personliga responsen 282
B. Responskortet 285
C. Textens språk och form 287
[Övning 89] Uvis 288
[Övning 90] Ögonblicksbild 289
[Övning 91] Botsvald på morgonen 290
[Övning 92] Tid för en fyraåring 292
[Övning 93] Kamratrespons 295
Dokumentation 295
D. Stavning och grammatik 296
E. Dramatisk och episk berättelse 296
Kapitel 10 • Bokprat och filmsnack 297
Introduktion 298
Hur fångas läsarens intresse? 298
Vem är huvudkaraktären? 299
Vilka hinder råkar huvudkaraktären ut för? 300
Vem är skurken/motståndaren? 301
Vem är hjälten/hjälparen? 302
Hur används plantering och skörd? 303
Hur gestaltas karaktärer och miljöer? 303
När är berättelsen uppbyggd i scener? 304
Hur slutar boken? 305
Vilket budskap förmedlas? 305
Kapitel 11 • Från Iliaden till Askungen 307
A. Några Dramaturgiska begrepp 310
Balans och obalans 310
Premiss 311
Huvudkonflikt 312
Hinder 313
Fokus 313
Plantering och skörd 314
Dialog 314
B. Karaktärer 316
Huvudkaraktär 316
Skurk 317
Hjälte 318
Närmaste relation 320
Skugga 320
Kontrast 321
Likare 321
C. Dramaturgins utvecklingskurva 322
BÖRJAN / AKT 1 322
Anslag 322
Presentation 325
Fortsättning av presentationen 326
Vändpunkt 1 327
MITTEN / AKT 2 328
Fördjupning 328
Mittpunkt 330
Konfliktupptrappning 332
Vändpunkt 2 333
SLUTET / AKT 3 335
Klimax 335
Konfliktupplösning 336
Avtoning 337
D. Analysera 339
[Övning 94] Lyssna på radioteater 339
[Övning 95] Se en film 341
Förslag på ytterligare filmer 342
Förslag till arbetsgång 343
Litteraturförslag 352
Register 355
Information
Avsedd för:
Åk 1, Åk 2, Åk 3, Åk 4, Åk 5, Åk 6, Åk 7, Åk 8, Åk 9Språk:
SvenskaISBN:
9789144084350Utgivningsår:
2002Revisionsår:
2013Artikelnummer:
36305-04Upplaga:
FjärdeSidantal:
360