

Sagolik NO och teknik - Tryckt bok + Digital licens 36 mån
Skönlitteratur i undervisningen
Inledning 11
DEL 1 – SKÖNLITTERATUR I UNDERVISNINGEN 13
1. Vad är skönlitteratur? 15
Vill roa läsaren 15
Ger läsaren tolkningsutrymme 15
2. Varför skönlitteratur I undervisningen? 18
Överskrider rummets gränser 19
Väcker nyfikenhet 20
En bro mellan vardagsspråk och skolspråk 20
3. Hur kan undervisningen gå till? 23
Inleda, samtala och visualisera 23
Naturvetenskapens kärna 23
4. Vilka texter ska jag välja? 26
Eleverna måste kunna relatera till texten 26
Klargör syftet med texten 26
Välj en genre som passar ämnesområdet 26
Ta hjälp av skolbibliotekarie med flera 27
Kan jag använda lättläst skönlitteratur? 28
Samma bok på olika språk 28
5. Några inledande tips 29
Kroka fast berättelsen i eleverna 29
Ställ öppna frågor 29
Diskutera olika tolkningar 30
Öppna upp för samarbete 30
Texten som utgångspunkt för vidare arbete 31
DEL 2 – SKÖNLITTERATUR I TEKNIK- & NO-UNDERVISNINGEN 33
6. Samtalsmodeller 35
Boksamtal á la Chambers 35
- Fem frågor 35
- Nybörjarläsare 36
- Läsprotokoll 36
Bildpromenad á la Körling 38
- Modellera vad du gör 38
Textsamtal á la Beck och McKeown 40
- Högläs – diskutera – sammanfatta – red ut ord 41
- Fördjupat arbete med ord och begrepp 42
7. Skönlitteraturen och kursplanerna 43
Centralt innehåll och kunskapsområden 43
Kunskapsområden och skönlitterära teman 44
8. Tema Kropp och känslor 46
Saga-sagor. Fiffiga kroppen och finurliga knoppen
– Josefine Sundström och Emma Göthner 46
- Bokens handling och innehåll 46
- Kopplingar till centralt innehåll 47
- Hur kan du arbeta med boken? 47
Hinderbana 47
Känslor och kroppsspråk 48
Vad händer i hjärnan? 49
Experimentera och undersöka 49
Fördjupning i fysisk aktivitet 50
Bygga styltor 50
Vita lögner, röda hjärtan – Nora Dåsnes 51
- Bokens handling och innehåll 51
- Kopplingar till centralt innehåll 52
- Hur kan du arbeta med boken? 52
Reda ut begrepp 52
Skriva frågor 52
Läs boken 53
Skriva dagbok 54
Frågeställningar utifrån det centrala innehållet 55
Lästips – Tema Kropp och känslor 56
9. Tema Natur och miljö 57
Naturen – Emma AdBåge 57
- Bokens handling och innehåll 57
- Kopplingar till centralt innehåll 58
- Hur kan du arbeta med boken? 58
Högläsning – bildarbete – diskussion 58
Undersök årstidsväxlingarna 59
Leta spår i naturen 60
Expedition rädda revet – Christina Wahldén 60
- Bokens handling och innehåll 60
- Kopplingar till centralt innehåll 61
- Hur kan du arbeta med boken? 62
Värdegrundsarbete 62
Påverkan och hållbar utveckling 62
Det ämnesövergripande arbetet 62
Korallrev 63
Ord och begrepp – faktafördjupning – presentation 64
Lästips – Tema Natur och miljö 66
10. Tema Samhälle och liv 67
Det var en gång och blir så mycket mer
– Johanna Schaible 67
- Bokens handling och innehåll 67
- Kopplingar till centralt innehåll 68
- Hur kan du arbeta med boken? 68
Högläsning med gemensam bearbetning av innehållet 68
Elevernas önskningar om nu och framtiden 69
Elevernas tankar om innehållet – fördjupning 70
Boken om mig 70
Min hemliga tvilling – Kerstin Lundberg Hahn 71
- Bokens handling och innehåll 71
- Kopplingar till centralt innehåll 71
- Hur kan du arbeta med boken? 73
Introduktion, samtal och diskussion 73
Fördjupning AI och programmering 74
Skapa en egen robot 75
Begrepp inom AI och teknik 76
Skrivuppgift: Teknik nu – då – och om hundra år 77
Lästips – Tema Samhälle och liv 78
11. Tema Tid och framtid 79
Till sköldpaddornas land – Hsu-Kung Liu 79
- Bokens handling och innehåll 79
- Kopplingar till centralt innehåll 80
- Hur kan du arbeta med boken? 80
Högläsning – fördjupning begreppet tid 81
Livscykel hos olika djur 82
Värdegrund – sociala relationer 82
Ämnesövergripande arbete – matematik 83
Noveller ur Framtid: Elva berättelser för mellanstadiet 83
- Bokens handling och innehåll 83
- Kopplingar till centralt innehåll 84
- Hur kan du arbeta med boken? 86
Läsning med läsprotokoll 86
Eget skapande – rymdbil 88
Undersöka och skapa delar av universum 88
Lästips – Tema Tid och framtid 90
12. Tema Djur och natur 91
Om du möter en björn – Malin Kivelä, Martin Glaz Serup
och Linda Bondestam 91
- Bokens handling och innehåll 91
- Kopplingar till centralt innehåll 92
- Hur kan du arbeta med boken? 93
Fördjupning och exkursion 93
Allemansrätten 94
Högläsning 94
Jämföra fakta 94
Söka fakta och presentation – övriga djur 94
Eleverna skriver – Om du möter en … 96
Djuret – Ulrika Lidbo 96
- Bokens handling och innehåll 96
- Kopplingar till centralt innehåll 96
- Hur kan du arbeta med boken? 98
Djur som gått till historien 98
Artbestämning – samla ledtrådar 99
Skriv om djuret i lådan 99
Fler områden att fördjupa sig i 99
Lästips – Tema Djur och natur 101
EFTERORD 103
OMNÄMNDA BARN- OCH UNGDOMSBÖCKER 105
REFERENSLITTERATUR 106
DIGITALA LÄNKAR 107
Information
Avsedd för:
Åk 1, Åk 2, Åk 3, Åk 4, Åk 5, Åk 6Språk:
SvenskaISBN:
9789144172637Utgivningsår:
2024Artikelnummer:
46412-BT01Upplaga:
FörstaSidantal:
108Digital produkt
Giltighetstid från aktivering:
36 mån