

Vallmomodellen del 2
Balanserad läs- och skrivinlärning
Förord 7
Författarpresentation 9
Tillhörande material 11
1. Gynnsam läs- och skrivundervisning 13
Läs- och skrivundervisning utifrån en vetenskaplig grund 13
Kartläggning enligt RTI 15
Vallmomodellens innehåll 16
Kompletterande material 17
Kartläggning med hjälp av trösklar 18
Ämnesövergripande 18
Färdighetsträning 19
Läxor 20
Innehållet i undervisningen 20
2. Kartläggning och bedömning 23
Kartläggning av elever i riskzonen 23
Kartläggning med hjälp av trösklar 24
Organisering av undervisningen 24
Tröskel 5 25
Tröskel 6 25
Tröskel 7 26
Innehållet i kartläggningen 27
Fördjupad bedömning av bokstavskännedom 27
Kartläggning avkodning 28
Kartläggning av inkodning – stavning 31
3. Avkodning 33
Den mödosamma vägen mot läsflyt 33
Den alfabetiska koden 34
Nivåer i avkodningen 36
Logografisk nivå 36
Partiell alfabetisk läsning 39
Alfabetisk läsning – att kunna ljuda 39
Läsning av ljudstridiga ord 40
Från alfabetisk läsning till ortografisk 40
Säker avkodning viktigt för förståelsen 41
Olika lång tid att nå ortografisk läsning 42
Övningar i att se ortografiska mönster 43
Gemensamma övningar med ändelsen ||-a|| 45
Gemensamma övningar med ändelsen ||-en|| och ||-et|| 47
Gemensamma övningar med ändelsen ||-or||, ||-ar|| och ||-er|| 49
Skriva ord med ändelser 49
4. Vägen mot läsflyt 51
Vad innebär läsflyt? 51
Högläsning som en förebild 52
Gruppläsning 52
Dialoger 53
Parläsning 53
”En kvart om dagen” 53
Nybörjarböcker 54
Läsbacken 54
Läsbacken även en hjälp för läraren 56
Tidiga insatser 57
Läsa-skriva-räkna-garantin 57
Rimliga mål efter ett år i skolan 58
Bokstavsinlärning 59
Bokstavsgenomgång 59
Bokstäver som har olika ljud 60
Skillnad mellan bokstavsinlärning och att rabbla alfabetet 61
Vokaler och konsonanter 61
Ord med lång vokalklang 62
Färdighetsträning 63
Att lägga och skriva ord 63
Arbetsböcker 64
Läsa, läsa, läsa 64
Klassrumsbiblioteket 65
Elever med annat modersmål än svenska 67
Läsläxor 68
Ord i stegrad svårighetsgrad att öva på 69
5. Stavning 75
Att kunna stava är viktigt 75
Stavning hos nybörjare – inkodning 76
Hur väl behöver eleverna kunna stava i slutet av årskurs 1? 77
Diktamen 78
Språkstruktur 80
Sammansatta ord 80
Ändelser 81
Skiljetecken och meningsbyggnad 83
Skriva för hand 85
6. Förståelse 87
Läsförståelse hos nybörjare 87
Undervisning i förståelse 89
Läsförståelse och ordförrådet påverkar varandra 90
Sammansatta ord 91
Djup före bredd 91
Att ordna ord i kategorier 92
Ordinlärning i so och no 93
Ordförrådsutveckling genom läsning 94
Ordinlärning genom no-texter 95
Småord 98
7. Förståelsestrategier 103
Aktivera egna erfarenheter 103
Tankebok 104
Filmer 104
Aktivera förkunskaper 105
Att förutspå 106
Aktivera bakgrundsinformation 107
Inferenser 108
Inferenser och minnet 109
Undervisning i förståelse 110
Att bearbeta en mening i taget 111
Oordnade meningar 115
Vitsar 116
Bedömning av läsförståelse 117
Svårigheter med att utveckla underlag för läsförståelsetest 118
8. Kreativt skrivande 121
Skriva är kommunikation 121
Mödan med att skriva 123
Individualisering 124
Att låta eleverna skriva av 124
Listor 126
Genomförande 127
Mönstermeningar 127
Berättande i olika uttrycksformer 129
Elevernas egna teckningar som komplement 130
Processorienterad skrivning – vad innebär det? 131
Att skapa kronologi i en berättelse 132
Faktatexter – gemensamt skrivande 133
Skriva brev 136
Skriva dagbok 137
Idiomatiska uttryck 137
Referenser 139
Information
Avsedd för:
Åk 1Språk:
SvenskaISBN:
9789144171241Utgivningsår:
2022Revisionsår:
2023Artikelnummer:
44272-02Upplaga:
AndraSidantal:
142Digital produkt
Giltighetstid från aktivering:
Tills vidare